پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
نشست وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ استاد دانشگاه در نشست وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه خواهران سیدالشهدا(ع) یزد یکی از راهکارهای وحدت را ایجاد فضای صفا و صمیمت و تعامل بین این دو قشر دانست و گفت: حوزه باید موضوع ایمان و دین را در دانشگاهها نهادینه کند زیرا حوزه آمادگی ورود به عرصه های مختلف را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، محمد حسن‌ خوانساری در نشست وحدت حوزه و دانشگاه که عصر دیروز در مدرسه علمیه خواهران سیدالشهدا علیه السلام یزد بادحضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد اظهارداشت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ثمره های انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی، افزود: در ابتدای انقلاب حوزویان و دانشگاهیان ارتباطی با هم نداشتند و شهیدان مفتح، بهشتی، و مطهری و نیز دانشگاهیان و حضرت امام خمینی(ره) تلاش کردند تا وحدت ایجاد شود و بدون ایجاد این وحدت، انقلاب تداوم نداشت.

استاد دانشگاه تصریح کرد: در ابتدا در فضای حوزه، نگاه به دانشگاه و در دانشگاه، نگاه به حوزه خوب نبود و این سئوال مطرح می شود که«چرا وحدت؟» زیرا موضوع مشترک آن«علم» است.

خوانساری ادامه داد: برخی به دنبال جدایی بین علم و دین بودند و قبل از انقلاب این گونه بود به طوری که هرچه سطح علم بالاتر می‌رفت ایمانش پایین تر و برعکس ان نیز وجودداشت.

وی، یکی از راهکاری تقویت وحدت حوزه و دانشگاه را تشکیل انجمن های مشترک بین این دو نهاد دانست و افزود: نتایج حضور در این انجمن ها، اقدام و عمل متناسب با مسائل دینی و اسلامی باشد.

استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه حضور قشر حوزوی در دانشگاه ها و نیز بهره مندی حوزویان از شیوه های دانشگاهی در تدوین پایان نامه ها و مقاله نویسی است.

خوانساری ادامه داد: در زمان ما مرحله تمدن سازی است و حوزه و دانشگاه هنوز از این موضوع عقب هستند و باید پایه های اصلی تمدن از جمله ارائه موضوعات به حوزه ها برای پاسخگویی ایجاد شود.

وی یادآور شد: امروز باید حوزه و دانشگاه مسائل سبک زندگی را پاسخگو باشند اگر علم در خدمت دین نباشد وحدت صورت نگرفته است و باید اساس کار دانشگاه بر اساس دین باشد و اگر حوزه پاسخگوی مسائل و نیازهای اصلی نباشد سکولار است.

استاد دانشگاه ابراز کرد: اغتشاشات اخیر در دانشگاه ها به خاطر عدم وحدت حوزه و دانشگاه است و دشمن با انتشار و بزرگ نمایی چند مورد عمامه پرانی به دنبال رسمیت دادن ولنگاری، غیر دینی جلوه دادن و غیر علمی بودن و ایجاد تنفر در بین دانشجویان است.

خوانساری، یکی از راهکارهای دیگر وحدت حوزه و دانشگاه را ایجاد فضای صفا و صمیمت و تعامل بین این دو قشر دانست و افزود: حوزه راه تعامل را پیدا کند زیرا حوزه نگاهش به مسائل علمی، عمیق تر است و هم به زبان دانشگاه نیاز دارد.

وی گفت: دانشگاه نیز باید با موضوع یابی از حوزه برای حل مسائل کمک بگیرد و ما باید مبانی علم را مثل دعوت به توحید و ایمان جا بیندازیم و اینکه علم، در خدمت دین قرار می گیرد.

استاد دانشگاه ابراز کرد: افرادی مثل احمدی روشن، شهید علی محمدی و شهدای هسته‌ای ایمان را با علم همراه کردند.

وی در پایان گفت: حوزه باید موضوع ایمان و دین را در دانشگاهها نهادینه کند، زیرا حوزه آمادگی ورود به عرصه های مختلف را دارد ولی طلبه باید راهی را برای ورود به مجامع علمی بیابد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha