یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1060150
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
مهارت های ارتباط مؤثر

حوزه/ جلسه پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع «مهارت های ارتباط مؤثر» از سوی مدرسه علمیه فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جواد حیدری، در اولین جلسه‌ی پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع «مهارت های ارتباط مؤثر»، در جمع اساتید، کادر، طلاب و مبلغین، در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها با بیان ضرورت مهارت در پاسخ به شبهات گفت: شالوده ی مهارت پاسخگویی، بر پایه ی دو اصل «دانستن» و «نوع بکارگیری» شکل می گیرد که برای مقابله با نظریه های مخالف، رعایت هر دو اصل، به صورت توأمان لازم و ضروری است.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با برشمردن مهارت های ارتباط موثر با مخاطب، اظهار کرد: اولین مهارت در ارتباط، شناخت صحیح مسئله است، زیرا پاسخ موثر در گرو شناخت مسأله اصلی و حل آن است، بنابراین در وهله ی اول باید در فهم و تحلیل سؤال مخاطب تلاش کنیم تا بتوانیم به صورت کافی و متقن پاسخ دهیم.

وی در ادامه افزود: مسئله‌ی بعدی که در ارتباط مؤثر با مخاطب لازم است، عدم بروز احساسات در مواجهه با عقیده و نظرات مخالف است. گریه کردن، خشمگین شدن و... از جمله موارد احساساتی شدن است که به دلیل غیر علمی بودن آن به شدت باعث سلب اعتماد و باور مخاطب خواهد شد، بنابراین باید با غلبه بر احساسات بر ارزش علمی استدلال خود بیفزاییم.

پژوهشگر دینی، تأمل و تفکر در پاسخ گویی را یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر دانست و اظهار کرد: از نکات ضروری در پاسخ به سوالات آن است که تا رفع کامل ابهام پیرامون مسئله به هیچ‌وجه پاسخی ندهیم، قبل از بیان جواب باید به اندازه‌ی کافی تأمل کرده و اندکی سکوت نماییم تا پاسخ طلائی را بیابیم؛ شاید سکوت ما در ذهنها نماند، اما قطعاً اولین پاسخی که می دهیم، در ذهن دیگران ماندگار خواهد شد.

حیدری همچنین پیرامون ایجاد یک شروع خوب در ارتباط مؤثر با مخاطب گفت: شروع خوب، یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر است که اهمیت بسیاری دارد. برخورد اولیه ی مناسب در ارتباط با مخاطب می تواند به مثابه ی راه میانبر عمل کند؛ انس و الفت ایجاد نموده و به طرز چشمگیری از جدل های غیر ضروری و بحث های طولانی بکاهد.

وی با بررسی مهارت دیگر، پیرامون ارتباط مؤثر بیان کرد: حقیقت گویی از موضع «محبت» و «اقتدار»، یکی از اصلی ترین مهارت های پاسخگویی به مسائل است. اقتدار به معنای آن است که با اطمینان و محکم حرف بزنیم و صحبت با مهر و محبت یعنی از سر نوع دوستی، بدون قضاوت و پیش داوری و در یک فضای کاملا صمیمی گفتگو نماییم، اما این نکته بسیار حائز اهمیت است، که در رعایت اقتدار و محبت، تعادل و توازن برقرار باشد و از افراط و تفریط در آن پرهیز شود.

کارشناس مذهبی، با اشاره به مسئله ی کلی گویی و مطلق گویی به عنوان یکی از آسیب های ارتباط مؤثر، تصریح کرد: از مهارت های ارتباط مؤثر اجتناب از کلی گویی و مطلق گویی است، زیرا در ذهن مخاطب این موضوع را إلقاء می کند که پاسخ را بلد نیستیم و اشراف و احاطه ی کامل به جزئیات موضوع نداریم، بنابراین پاسخ های کلی و مطلق، به شدت باعث کاهش اطمینان مخاطب به استدلال های ما شده و از اعتبار علمی آن کاسته خواهد شد.

وی، در پایان، مهارت «نه، گفتن» را یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر دانست و گفت: هنگامی که پاسخ سؤالات را بلد نیستیم نباید از گفتن «نمی دانم» بهراسیم، زیرا یک جواب غیر مستند و ضعیف ممکن است دیگران را به اعتقادات و دین بدبین نماید، اما لازم است در آن حیطه، تحقیق نموده تا بهترین و متقن ترین پاسخ را بیابیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha