شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حکمت اسلامی

حوزه/ نشست علمی-پژوهشی با موضوع: «امکان و ضرورت مبناکاوی مسئله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی»، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نرگس رودگر صبح امروز در نشست علمی - پژوهشی «امکان و ضرورت مبناکاوی مسأله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی»، در بحث ضرورت مبناکاوی مسأله جنسیت، با اشاره به تغییر و تحولات اجتماعی جامعه ایران و سرعت آن، گفت: در دهه های اخیر مخصوصا در ده سال گذشته جامعه با سرعت بیشتری دچار تغییر و تحوالات در نحوه تعامل بین دو جنس، پوشش و به طور کلی سبک زندگی شده و ما شاهد بروز فاصله بین نسلی شده ایم و می بینیم سبک پوشش و مانند آن به صورت فراگیر در بین جوانان با تغییرات زیادی روبرو شده است. متاسفانه این امر نشان از سردرگمی هویتی در سطح عموم جامعه دارد و حتی ما این سرگردانی هویتی را در سطح نخبگان هم شاهد هستیم ... به عنوان مثال، در همه جا مقام زن تجلیل و تحسین می شود و جایگاه بانوان در جامعه و خانواده بزرگ شمرده می شود ولی در کف جامعه و بستر خانواده ها و نیز در مجاری قانونی و حقوقی و دادگاهها همه میدانیم که آسیب پذیر ترین قشر جامعه بانوان هستند.

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن شاخصه های بانوان ارجمندی مانند حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه و حضرت زینب سلام الله علیهما، گفت: شاخصه های وجودی این بانوان عقل راهبردی، هوش تاریخی و اقدام و عمل اجتماعی است. بانوانی که در عصر خود از همه افراد جامعه اعم از زنان و مردان برتر بوده اند و دارای درک و فهمی به مراتب بالاتر؛ اما با وجود تجلیل مقام و جایگاه این بانوان عالیقدر در اسلام شاهد آنیم که آن چه در ذهنیت مردم نقش بسته و تکرار شده است مباحثی چون ناقص العقل بودن زنان، ضعف مدیریتی زنان و دمیاگرایی آنان است. این ها به نوعی در فرهنگ جامعه بازخوانی می شود و بازخوردهایی مانند سردرگمی هویتی ایجاد می کند.

مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به این مطلب که اگر ما مبناکاوی و مبناسازی را بر اساس حکمت اسلامی انجام ندهیم دیگران بر اساس مبانی مادی گرایانه خود این کار را انجام می دهند گفت: مشکل ما فقر آموزه ها نیست، چون مبناکاوی درستی انجام نداده ایم گاهی حتی بر خلاف آموزه های اسلامی عمل می کنیم و همین امر ضرورت مبناکاوی جنسیت بر بستر حکمت اسلامی را می رساند. باید مبناها را بر اساس تمدن اسلامی به دست آوریم و آموزه ها را بر طبق این مبانی معنا کنیم تا از سردرگمی هویّتی و آثار مخرّب آن در امان بمانیم.

وی در ادامه در بحث امکان مبناکاوی جنسیت بر بستر حکمت اسلامی گفت: ما می توانیم با پرهیز ار برچسب فمنیستی زدن به نظرات، و پرهیز از اصل قرار دادن آرمان ها و کمالات مردانه، و نفی ارزش گذاری تفاوت های جنسیتی، و در نظر گرفتن هویت انسانی دو جنس، در مباحثی مانند حرکت جوهری، رابطه نفس با بدن، عقل عملی و نظری و مانند آن به مساله مبناکاوی جنسیت بپردازیم.

گفتنی است، نشست علمی-پژوهشی با موضوع«امکان و ضرورت مبناکاوی مسئله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی» به صورت برخط و در سامانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، کانون پژوهشی صدرا متشکل از مدارس علمیه: الزهرا المرضیه(س) اصفهان، فاطمه الزهرا(س) ورزنه، صالحات فولادشهر، کوثر تیران، الزهرا(س) دهاقان، الزهرا(س) نطنز، و فاطمیه اندان، با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، و چند مرکز آموزش عالی حوزوی از استان های مختلف، به مناسبت هفته پژوهش، با محوریت زن و خانواده برگزار کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha