پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
میزگرد وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ کاشانیان با بیان اینکه امروز نسل جوان دچار دزد زدگی شده است، گفت: فضای دانشگاه فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است، ما ادبیات هم را بلد نیستیم، فضای دانشگاه‌های ما و فرزندان ما دچار دزدزدگی بالایی در عقاید شده اند و این دزدزدگی‌های رفتاری ناشی از دزدزدگی‌های عقیدتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم فائزه کاشانیان در میزگرد علمی «شاخصه‌ها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه از منظر امامین انقلاب» که از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و با همکاری بسیج اساتید حوزه و بسیج اساتید دانشگاه در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، اظهار داشت: بنده افتخار دارم که به عنوان فرزند حوزه و دانشگاه در قم باشم.

ما انسان‌ها نانویی ترین موجودات عالم هستیم

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای فوق تخصص نانوبیوتکنولوژی است، عنوان کرد: رشته نانوبیوتکنولوژی، نگاه کوچک و ریزبینانه در حوزه زیست شناختی است که به ساخت تجهیزات، امکانات و توانمندی‌های نوینی باید برسد که چالشی از چالش‌های بشر را برطرف کند.

کاشانیان بیان داشت: وقتی به حوزه نانو ورود می‌کنیم، به تفسیر برخی از آیات قرآن کریم بهتر می‌توان پی برد، آیاتی که درباره ازدیاد نسل آمده و آیات شریفه «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ» را به جز نانو نمی توانید تفسیر کنید.

وی با بیان اینکه کوچکترین ابعاد کاربردی که در عالم وجود دارد، نانو است، تصریح کرد: امروز بشر به این نتیجه رسیده که باید در ابعادی از ابعاد طبیعت به ساخت و ساز بپردازد و آن چیزی نیست به جز نانو؛ نانو یک بعد است و ما انسان‌ها نانویی ترین موجودات عالم هستیم که بسیار شگفت انگیز خلق شدیم.

مدیر عامل شرکت خانه نانو افزود: انسانی که در این ابعاد خلق شده است، با دستگاه‌های بزرگ نمی توان درمان کرد، ما بدون توجه به ابعاد نانو نمی توانیم به درمان برخی بیماری‌ها بپردازیم، بنابراین علم نانو علم بسیار کاربردی است و جالب تر این است که ما انسان‌ها با ساختار نانو خلق شدیم، در اینجا است که خداوند مهربان می‌فرماید «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ».

کاشانیان با اشاره به پیشرفت تکنولوژی، عنوان کرد: خداوند مهربان، انسان و موجودات هستی را به چنان ظریف آفریده که اگر بخواهم نانو را در خلقت را تشریح کنم، ساعت‌ها می‌توانم صحبت کنم و شما خسته نمی شوید.

وی عنوان کرد: در اسلام به حجاب تأکید شده و از زنان خواسته شده که یک تار موی آنها بیرون نباشد، ما به وسیله علم نانو، تکنولوژی حاکم بر مو و چشم را به جوان نشان می‌دهیم، در اینجا جوان قدر این خلقت را می‌داند.

نبود ادبیات مشترک بین حوزه و دانشگاه

مدیر عامل شرکت خانه نانو در ادامه با اشاره به موضوع بحث وحدت حوزه و دانشگاه، بیان داشت: یکی از علت‌های دوری فضای دانشگاه‌ها از فضای مصفا و شیرین دین که مثل اکسیژن برای حرکت در مسیر زندگی لازم است، به خاطر نداشتن ادبیات مشترک حوزه و دانشگاه است؛ ما با هم عجین و تلفیق نشدیم که موضوع مشترک ما علم مبتنی بر تقیدات باشد.

کاشانیان با بیان اینکه مجامع علمی را به اکسیژن وصل کنیم، خاطرنشان کرد: حوزه در برابر دانشگاه مانند اکسیژن است و باید مجامع علمی را به اکسیژن وصل کنیم.

وی افزود: دین ما بسیار غنی است و دشمن امروز فهمیده است؛ بیایید یک بار نانویی رفتار کنیم و در مذاکرات، رفتارها و مواجهات در حوزه و دانشگاه، وقتی از فضای پراکسیژن حوزه وارد فضای کم اکسیژن‌تر دانشگاه می‌شویم، کپسول اکسیژن را با خودمان نبریم، بلکه اکسیژن را پخش کنیم، بدون اینکه کسی متوجه شود.

امروز نسل جوان دچار دزد زدگی شده است/ فضای دانشگاه فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو با بیان اینکه امروز نسل جوان دچار دزدزدگی شده است، تصریح کرد: فضای دانشگاه فضای بسیار تشنه و کم نفاقی است، ما ادبیات هم را بلد نیستیم. ما دزدزده و غارت زده شدیم. فضای دانشگاه‌های ما و فرزندان ما دچار دزدزدگی بالایی در عقاید شده اند و این دزد زدگی‌های رفتاری ناشی از دزدزدگی‌های عقیدتی است.

کاشانیان با بیان مثالی، توضیح داد: علم بسان بدن است که باید هم قلب و مغز داشته باشد و این مغز و قلب همان حوزه و دانشگاه هستند؛ قلب و مغز با هم هماهنگ هستند و باید به هم متصل باشند، با این انرژی عظیم فرزندان خوب و توانمندی که داریم، چه شده که به جای اینکه حسرت تنفس در فضای معنوی قم را بخورد، مترصد گرفتن ویزا برای خارج از کشور است؟.

وی با تصریح بر اینکه هر یک از ما باید برای ارتباط با نسل جوان تلاش کند، گفت: من با میکروسکوپ، لابراتوار و امکاناتی که دارم، بزرگی عظمت خدا را به نسل جوان نشان می‌دهم و از این طریق جوانان را با خالق مهربان آشنا می‌کنم.

حوزه باید مثل مادری مدبر با دانشگاه رفتار کند

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو تأکید کرد: علم حوزه علم بزرگ و عظیمی است که وقتی از داخل جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها عبور می‌کنیم، تا چند روز شارژ هستیم و این فضا بسیار پراکسیژن است و باید به دانشگاه هم منتقل شود.

وی اظهار داشت: حوزه باید مثل یک مادر مدبر که فرزندان خود را دلسوزانه جمع می‌کند، عمل کند، یک مادر نگاه از بالا به پایین ندارد، هریک از فرزندان رفتارهایی دارند و مادر برای اینکه فرزندان را جمع کند، با هریک از فرزندان رفتار متفاوتی دارد.

امروز پشه‌های نانویی خون جوانان ما را می‌مکند

کاشانیان توضیح داد: سوزن نانویی مثل نیش پشه است، بعد از اینکه نیش زد می‌فهمیم، پشه‌های نانویی زیادی، خون جوانان ما را می‌مکند و خون ناسالم تزریق می‌کنند، اما ما هنرمندتریم و سلاح توکل به خدای مهربان و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام را داریم، ما لشکر شهیدان را پشت سر خود داریم، ما ابزار بسیار توانمندی داریم که می‌توانیم اکسیژن را در فضاهای علمی بدمیم.

وی بیان داشت: دانشجو باید فکر آزاد داشته باشد و قلب او آرامش داشته باشد تا کار علمی انجام دهد؛ باید در محیط کار آرامش داشت، فضای علمی با فضای مهمانی و عروسی فرق دارد، من مدت‌ها در دانشگاه وین درس می‌خواندم، هیچ دانشجویی ندیدم که آرایش کند؛ آنجا به دانشجویی که آرایش کند، اعتراض می‌کنند، چون باعث حواس پرتی دیگر دانشجویان می‌شود، اما چه شده که امروز دانشجویان ما مصرف کننده لوازم آرایش غرب شدند.

مدیر آموزشگاه فنی و حرفه ای خانه نانو تصریح کرد: امروز دانشجو دم از اصول غرب می‌زند، بدون اینکه اصول اولیه را رعایت کند؛ در دانشگاه‌های غرب، دختر و پسر در کنار هم هستند، اما آرایش دانشجو در دانشگاه توهین تلقی می‌شود و این کارها برای محلی غیر از دانشگاه‌ها است.

کاشانیان در پایان توصیه کرد: نگاه خود را به فضای دانشگاه مهربانانه‌تر و مادرانه‌تر کنیم تا با کمک هم مشکلات را حل کنیم، امروز در پیچ تاریخی هستیم، خیلی از جوانان ما محتاج کوچک‌ترین الطاف و مولکول‌های اکسیژنی هستند که به هر نحوی به سمت آنها ساطع شود ولو با سوزن‌های نانویی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha