دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران تصریح کرد: از رسانه های جمعی این انتظار به حق می رود که بازوی تقویت کننده و حمایت بخشِ عرصه پژوهش در کشور باشند.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت پژوهش در جامعه امروز ابراز داشت: رسانه از چند منظر می‌تواند با پژوهش پیوند یابد؛ به این معنا که از یک سو به دنبال تأکید و مطالبه گری محتوایی مبنی بر ضرورت توسعه پژوهش ها در کشور به عنوان عامل دانش ساز و یابنده نیازهای جامعه است و از سوی دیگر، در مقام بسط و توسعه پژوهش هایی است که درباب توسعه و ارتقای رسانه ای انجام گرفته و منجر به غنای رسانه ای کشور می شوند.

وی افزود: اساساً پژوهش به معنای یافتن نیاز حوزه های فعالیتی مختلف، بررسی علمی و میدانی موضوع و یافتن راهکار برای حل مسئله و ارائه پیشنهادهای مبتنی بر افق آینده، می تواند موجب تقویت بخش های مختلف کشور شود، چه آن که این مهم و تأکید بر ضرورت توجه به آن از کارویژه های رسانه هاست تا اهمیت آن تبیین و روشن شود.

وی پژوهش را مقوم ساختارهای متنوع و متکثر جوامع دانست و گفت: متأسفانه امروزه بخش قابل توجهی از پژوهش های ما در کتابخانه ها خاک می خورند و البته در پاره ای موارد نیز دچار تکرار و روزمرگی و رخوت شده اند.

نصیری بیان داشت: پژوهشگر باید دارای علم به موضوعات روز، شناسایی نظام مسائل جامعه، بررسی بسیط و میدانی و البته دقیق و ارائه راهکارهای حل مساله ای و دارای سویه آینده پژوهانه باشد.

وی افزود: این رسانه است که می تواند بازوی تقویت کننده و حتی تشویق کننده پژوهشگران باشد که با ضریب دهی به پژوهش ها و البته کمک به پژوهشگر برای پرداخت به موضوعات مساله ساز اجتماعی، نقش خود را ایفا کند.

وی گفت: البته خود رسانه برای اعتلا و رسیدن به نقطه مطلوب خود نیازمند بکارگیری پژوهش ها و اعمال نتایج آن است تا شاهد رویکردهای حرفه ای، نوین و مبتنی بر جامعه شناسی و مخاطب شناسی باشد. بنابراین رسانه از دو منظر در قبال «پژوهش» دارای مسئولیت است. هم بر ضرورت توجه به پژوهش به عنوان گزاره اثرگذاری اجتماعی تأکید کرده و پژوهشگران را تقویت کند و هم خود پیاده ساز پژوهش های مرتبط با امر رسانه باشد تا حرفه ای گری مبتنی بر پژوهش در کنار تجربه، رسانه کارآمد را رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha