جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مصاحبه با آیت الله اراکی

حوزه/ کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود نه تنها کسی که مستقیماً اقدام به قتل یا اقدام به آتش‌سوزی یا اقدام به ایجاد رعب کرده است؛ بلکه همۀ آن جمع به‌عنوان «مفسد فی الارض» و «محارب» به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی به سؤالی پیرامون حکم اغتشاشگران و کسانی که اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی انجام دادند، پاسخ داد که بدین شرح است:

سؤال: اشخاصی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند و اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی صورت دادند، حکمشان چیست؟

پاسخ:

اولاً:
کسانی که در اغتشاشات، به گونه‌ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش‌سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها که منجر به آن شد مردم از باز کردنِ مغازه‌ها و خانم‌های چادری از راه رفتن در خیابان ترسیدند؛ همۀ آنهایی که در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می‌آیند.
این سه عنوان بر آنها مترتب می‌شود: «افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «بغی».
باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام می‌کند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم(ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است حتی اگر کسی را نکشد، حتی اگر مستقیماً مرتکب جرمی نشود. همین که اقدام عملی برای براندازی بکند، حکم بغی را دارد.

ثانیاً:
کسانی که در جمعی شرکت می‌کنند که یک نفر از آن جمع، اقدام به کشتن یا سوزاندن یا هتک حرمت مسلمانی می‌کند، همۀ آن جمع، محارب حساب می‌شود نه تنها کسی که مستقیماً اقدام به قتل یا اقدام به آتش‌سوزی یا اقدام به ایجاد رعب کرده است؛ بلکه همۀ آن جمع به‌عنوان «مفسد فی الارض» و «محارب» به‌شمار می‌آید و حکومت اسلامی می‌تواند همۀ افراد آن جمع را به جرم «محاربه» و به جرم «افساد فی‌الارض» محاکمه کند.
در نهج‌البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند:

«فَوَاللَّهِ لَوْ لَمْ یُصِیبُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا رَجُلًا وَاحِداً مُعْتَمِدِینَ لِقَتْلِهِ بِلَا جُرْمٍ جَرَّهُ لَحَلَّ لِی قَتْلُ ذَلِکَ الْجَیْشِ کُلِّهِ إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ یُنْکِرُوا وَ لَمْ یَدْفَعُوا عَنْهُ بِلِسَانٍ وَ لَا بِیَدٍ.»

طبق این فرمایش امیرالمؤمنین؛ جمعی که برای براندازی قیام می‌کنند و اقدام به قتل مسلمان مظلومی می‌کنند، همۀ کسانی که در آن جمع حاضرند و بر این کار اعتراض نمی‌کنند شریک جرم و باغی به‌شمار می‌آیند و قتل آنان به جرم «بغی»، شرعا جائز است.
ما از قوۀ قضاییه درخواست می‌کنیم نسبت به اجرای عدل و اجرای قوانین اسلامی و اجرای حد شرعی بر کسانی که عنوان «باغی» و «محارب» و «مفسد فی‌الارض» بر آنها منطبق است هیچ‌گونه کوتاهی نکنند.

ترحم بر پلنگ تیزدندان ستمکاری بود بر گوسفندان
امنیت جامعه را فدای جوسازی‌های دشمنان نکنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • أیدکم الله IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    5 20
    احسنت. کاش این قاطعیت در قضا دیده می شد. متاسفانه حضرات لایخافون فی الله لومة لائم نیستند، تا مقداری تیرهای کلامی و قلمی پرتاب می شود پا عقب می گذارند!!!
  • الحبیب الکاذب! IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 20
    أنت المحسن حقا. تخیل بعض بأن إلصاق عنوان الرحمة علی عدم إعدام المحاربین و الباغین، فعل إنسانی محبوب عند الله! لکنه یوم: «الأخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو إلا المتقین» سوف یعلم بأن الکذب العظیم کیف عقوبته! یوم تبلی السرائر. هناک یقول المجرم العاصی لِمَ کذبت؟! أنت عوض الهدایة مددت فی ضلالتی! اللّٰهم فآتهم ضعفا من النار.
  • مشترک المنافع IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 20
    حذف شرور یعنی ممانعت از قطورتر شدن پرونده سیاه وی و به تبع آن عذاب بیشتر. هم خودش بارش کمتر می شود و هم جامعه امنیتش افزایش می یابد.
  • حقا IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    3 20
    ترحم بر پلنگ تیزدندان ستمکاری بود بر گوسفندان امنیت جامعه را فدای جوسازی‌های دشمنان نکنید.
  • قابل رویت IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 20
    نظام هنگامی جدیت و صداقتش در برخورد با عمله دشمنان قابل رویت است که مسببان و معاضدان و پشتیبانی کنندگان قلمی و قدمی را در صدر برخورد قاطع قرار دهد.
  • حال ظهیران جرم IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 20
    بعضی از عقبه های عاملان ناامنی مصداق بارز آیه شریفند که: إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ
  • عماد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    9 0
    خدا را شکر امام بزرگوار و رهبر انقلاب بسیار حساب شده تر در این موارد حکم کرده اند: - سال۶۷ امام خمینی در تطبیق حکم بغی بر زندانیان منافقین، باوجودی که بخاطر حملات گسترده منافقین به شهرهای مرزی، "شرایط رجوع به فئه" و تشکیلات کاملا سازمان یافته تا درون زندان داشت جدی می شد؛ به کمیته سه نفره توصیه احتیاط کرد. در تطبیق حکم، فقط هرکس بر همراهی با منافقین مصرّ بود و دونفر یا سه نفر از کمیته به این تشخیص می رسیدند، حکم اعدام درباره اش جاری می شد. - رهبر انقلاب نیز حاضران در اغتشاشات اخیر را چند بار دسته بندی کرده اند و به همه حاضران حُکم -چه رسد به حکم باغی- ندادند: "کسانی که در خیابان فساد و تخریب می کنند و کردند اینها همه یک حکم ندارند" بعد برای جوانان هیجانی که جوانان و بچه های خودمان می خوانند، به تنبیهی بسنده و بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته راهم به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه به امنیت مطالبه مجازات می کند. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۲
  • دولت بهار IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    11 0
    آقای احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم، مهرماه سال 1399 در گفت‌وگوی مفصلی که در سایت دولت بهار منعکس شد، چنین گفت: «... مگر می‌شود در كشور بدون پشتيبانی حلقه‌های قدرت و جريانات امنيتی، اين فسادهای بزرگ را مرتكب شد؟ از برنامه‌های ديگر اين‌ها و طرح‌های معمول اين باندهايی كه به سيستم‌های امنيتی در بسياری از كشورهای دنيا رخنه کرده‌اند، سازماندهی اراذل و اوباش است. آن‌ها را سازماندهی و حتی مسلح می‌كنند و زمانی‌كه مردم يک اعتراض معقول و اعتراض به حقي عليه طبقه اشراف دارند، اين ها می‌آيند آتش می‌زنند، درگيری درست می‌كنند، بلوا درست می‌كنند و زمينه‌های برخورد خشن با مردم معترض را فراهم می‌آورند. مانند همان چيزی كه اخيراً در آمريكا ديديم. مردم در آمريكا به نژادپرستی یعنی قتل يک سياه‌پوست اعتراض داشتند. ديديم كه گروه‌های سازمان‌يافته و لباس شخصی امنيتی و ناشناخته، می‌ريختند و آتش می‌زدند و درگيری به‌وجود می‌آوردند و تيراندازی می‌كردند تا زمينه‌های برخورد خشن با متن مردمی كه حقوق خودشان را مطالبه می‌كنند، فراهم شود. ما در انتخابات ۸۸ به طور جدی و آشكار با نقش و اقدام سازمان‌يافته اين باند امنيتی مواجه بوديم. من شخصاً تا آنجا كه امكان داشت عملكرد آن‌ها را رصد می‌كردم. اصلاً در يک سناريوی جنگ روانی حتی به من هم فشار می‌آوردند. ...» تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
    • ؟ IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 9
      خب اگر اراذل و اوباش مال حکومته، چرا شما براشون سینه چاکید؟ چرا میگید نه به اعدام؟ خب حکومت این طور که شما می گید عوامل خودش رو اعدام کرده، چرا شما دردتون گرفته؟ استدلالهای رسوا، کارتون رو خراب تر می کنه.
    • به «؟» IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      9 0
      اولاً این نظر که برخی نهادهای امنیتی تعدادی از اراذل را در بین معترضین نفوذ داده و جریان اعتراض را به سمت اغتشاش کشانده برای سرکوب بهانه‌تراشی و زمینه‌سازی می‌کنند؛ نظریه جناب محمودخان احمدی‌نژاد است نه ما؛ هنوز چندان زمانی نگذشته از آن روزگاری که به خاطر این فرد بسیاری از بزرگان کشور و انقلاب را تخریب کردید! در ثانی فارغ از درستی یا نادرستی این نظر، منافاتی ندارد که در عین دخالت عوامل نفوذی در بین معترضین، تعدادی از غیر آن‌ها و افراد معمولی که نهایتاً تحت تأثیر هیجانات کف خیابان اقداماتی کرده‌اند، دستگیر و با اتهاماتی چون محاربه، قصد براندازی نظام و... اعدام شوند. چه کسی گفته که اعدام‌شدگان همان نفوذی‌ها هستند؟ بماند که بالاخره بازیچه‌های سیاسی و امنیتی نیز تاریخ مصرف و انقضا دارند!!
  • عدالت و انصاف/1 IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    13 0
    محمد درویش‌زاده، قاضی پیشین دیوان عالی کشور و رئیس پژوهشکده حقوق و قانون ایران، در روزنامه اطلاعات نوشت: به مناسبت این‌که در ۱۰ سال پایان خدمت قضایی خودم در آموزش و تحقیقات قوه قضائیه ایفای نقش داشته‌ام، لازم به تأکید می‌دانم که استناد و تأکید برخی از مقامات عالی قوه قضاییه به اختیار مطلق قاضی در تعیین یکی از ۴ مجازات قانونی که برای محارب تعیین شده است، موجب اشتباه و اختلال ملی و نخبگانی در یادگیری دانش حقوقی می‌شود. معمولاً به برخی از مواد قانونی در این زمینه قرائت و استناد می‌شود اما برخی دیگر از مواد قانونی مرتبط به قواعد تعیین مجازات –عمداً یا سهواً- فراموش می‌شود، به‌عنوان مثال در همین موضوع به ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی استناد می‌شود که در آن تصریح شده است: حق «انتخاب هر یک از امور [ومجازات‌های] چهارگانه مذکور در ماده ۲۸۲ به اختیار قاضی است» با این استناد نتیجه گرفته می‌شود که کسی نمی‌تواند از چرایی و چگونگی تعیین مجازات اعدام به جای تبعید برای شخصی که محارب شناخته شده است، سؤالی بکند، این در حالی است که در برخی از مواد که در قوانین دیگر آمده است، اختیار تعیین مجازات –حتی در حد محاربه- ضابطه‌مند شده و قواعد و الزاماتی برای آن تعیین شده است. به‌عنوان مثال درماده ۲۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری صراحتاً پیش‌بینی شده است: «در جرائمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات و… است، بازپرس مکلف است در حین انجام تحقیقات، دستور تشکیل پرونده شخصیت متهم را به واحد مددکاری اجتماعی صادر نماید. این پرونده که به صورت مجزا از پرونده عمل مجرمانه تشکیل می‌گردد، حاوی مطالب زیر است: الف) گزارش مددکار اجتماعی در خصوص وضع مادی، خانوادگی و اجتماعی متهم؛ ب) گزارش پزشکی و روانپزشکی». همچنین در بند (چ) از ماده ۲۷۹ همین قانون نیز پیش‌بینی شده است: «خلاصه پرونده شخصیت متهم» الزاماً باید در کیفرخواست قید شود. ... ادامه دارد
    • متوافق IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 8
      تاکید بر اختیار مطلق، نافی طی مراحل هست؟ بعد از طی مراحل اختیار قاضی سلب می شود؟ قاضی پس همه مراحل در نهایت با توجه به مجموع محتویات و‌ تحقیقات حکم صادر می کند، و همچنان اختیار وی باقی است.
  • عدالت و انصاف/2 IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    13 0
    علاوه این‌که دستورالعمل خاصی نیز در رابطه با «تشکیل پرونده شخصیت متهم» تدوین و توسط ریاست محترم وقت قوه قضاییه و در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ به مراجع قضایی ابلاغ شده و اکنون این دستورالعمل لازم‌الرعایه است. دستورالعمل مزبور حاوی ۲۴ ماده، ۱۰ تبصره و ۵ پرسشنامه است. در بندهای متعددی از این دستورالعمل پیش‌بینی شده است که قضات هنگام تعیین مجازات، چگونه و با چه ترتیبی به اطلاعات راجع به شخصیت متهم ترتیب اثر خواهند داد. هم‌چنین در مواد دیگری از قوانین مختلف و نیز در اصول عقلانی و کلّی حقوق هم بر اصل «تناسب جرم و مجازات» تأکید شده، به نحوی که این اصل پیشینه‌ای هزار ساله و بیشتر دارد؛ پس نباید با تأکید بر یک یا چند ماده قانونی و عدم توجه به سایر مواد تکمیلی و پیرامونی و مرتبط با آن ماده؛ موجب اختلال در یادگیری ملی و سازمانی شد، و مصیبت ناشی از ناآرامی‌های اخیر را دوچندان کرد. به مسئولان محترم قضایی و همکاران قبلی خودم در قوه قضائیه نیز -که در سختی و صعوبت کار آنان هیچ تردیدی ندارم- پیشنهادمی‌کنم، در پرونده‌های محاربه که مورد توجه جمعیت حقوقی کشور قرار گرفته و وجدان عمومی (اعم از موافق و مخالف) نسبت به آن تحریک‌پذیر شده است، به جای درشت‌گویی با اساتید دانشگاه و حقوق‌دان‌های منتقد، تدبیری اتخاذ کنند تا در اجرای بند (پ) ماده ۵ سند امنیت قضایی و بندهای مختلف سند تحول قضایی -که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است- و نیز در اجرای بند (ت) ماده ۶۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری، نسبت به انتشار آراء قضایی مزبور اقدام شود تا در پرتو گفت‌وگوهای ملی و تخصصی، به تحقق یادگیری ملی و عمومی خدمت کرده و مصیبت ناآرامی‌ها را کاهش داده باشند.
    • . IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 10
      جناب این درشت گویی نیست، اطلاق اختیار قاضی نسبی است یعنی در برابر کسانی که در پی بستن دست قاضی هستند، می فرمایند، خیر قاضی مطلقا مختار است، قاضی نباید اسیر توجه به حقوق فرد شود و از حق جمع و اجتماع غافل بماند، زمان و‌ مکان و موقعیت بزه هم خواه ناخواه در تصمیم قاضی و حکمش اثر مهم دارند.
  • رضا IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    0 13
    احکام کسانی که بانیان وضع موجودند چیست ؟
    • آدرس غلط! IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      12 0
      در شرایطی که دلار را با 25 هزار تومان تحویل گرفته و به 41 هزار تومان رسانده‌اند، دنبال بانی می‌گردید؟!!!
    • استمرار IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 9
      آنها نه تنها سببیت اقوی دارند بلکه سببیت مستمره با ابزارشان دارند.
  • حسین FR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اول اینکه آیا این حکومت. حکومت اسلامی است. دوم این حکم برخلاف نظر قاطبه علما است و شاذ است سوم مواظب آبروی اسلام و آخرت خود باشید
  • طلبه قم IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 0
    به نام خدا لازمه قبل از این که حکم صادر کنیم باید این حوادث تلخ باید رو آسیب شناسی کنیم که چرا باید زمینه های چنین حوادثی فراهم شود تا جوانی که امید کشور است اینطور خشمگین شود و بیاید وسط خیابان دست به اقدامات خشن بزند حتی یک بار هم از خودمان نمی پرسیم که امروزه مشکل مردم خصوصا جوانان ما چیست؟ زندگی آبرومند حق جوانه ازدواج آسان حق جوانه خرید مسکن ارزان حق جوانه شغل مناسب حق جوانه آینده روشن حق جوانه اگر این حقوق برای جوان ها فراهم شود آیا ما شاهد حتی یک اعتراض ساده خواهیم بود چه برسه به اغتشاش!!!! یک مقدار فکر کنیم و همینطوری حکم صادر نکنیم! وجود سطل آشغال ها و ملتی که تا کمر در این سطل ها کثیف پر از میکروب در پی لقمه نانی هستند شان مردم عزیز و نجیب و مومن و صبور ایران نیست! این ها است که ما باید برای حل عاجل آن اقدام کنیم. کشور ما فقیر نیست بلکه روی دریای ثروت غوطه ور است . حق مردم ایران داشتن یک زندگی بدون دغدغه و آبرومند است. چرا یک عده غرق در ناز و نعمت هستند و عده ای دیگر حتی محتاج نان شب بگذریم که خانه ندارند پول اجاره و رهن ندارند شاید ماهها گوشت نخورند میوه نخورند ..... ما اگر به زندگی مردم برسیم همین مردم بهترین دوست و یاور ما خواهند شد. یک سوال؟ حالا با توجه به این مسائلی که مطرح شد محارب کیست؟ آیا محاربان کسانی نیستند که پول ملی رو اینگونه بی ارزش کردن و اقتصاد کشور رو نابود کردند و خب معلومه با اقتصاد داغون نه دینی می ماند نه اخلاقی می ماند نه اعتقادی!