یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1061544
۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
حضرت زهرا

حوزه/ نویسنده کتاب شرح خطبه فدکیه به ذکر برخی از اوصاف حضرت زهرا(س) پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری حوزه با تسلیت شهادت بانوی با کرامت اسلام، حضرت فاطمه(س) گفت: عظمت و جایگاه این بانوی بزرگوار آنقدر زیاد است که هیچ زبانی گویای تبیین ابعاد روحی وکمالی ایشان نیست.

وی افزود: مگر از لسان خود اهل بیت علیهم السلام این محور عالم هستی برای ما به اندازه درک ومعرفت ما بیان کنند. امام عسکری (ع) در بیان عظمت آن بی بی دو عالم فرمودند: «نَحنُ حُجَۀُ اللهِ عَلَی الخَلق وَ الفاطِمَۀُ حُجَۀُ اللهِ عَلَینا؛ ما حجت خدا بر مردم هستیم امّا فاطمه حجت خدا بر ماست». یعنی امامت و پیامبری پایینتر از مقام حضرت زهرا (س) است و این مقام بسیار بزرگی است.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: در عظمت حضرت زهرا (س) همین بس که امام عسکری (ع) فرمودند: «نَحنُ حُجَۀُ اللهِ عَلَی الخَلق وَ الفاطِمَۀُ حُجَۀُ اللهِ عَلَینا؛ ما حجت خدا بر مردم هستیم امّا فاطمه حجت خدا بر ماست». و این مقام بسیار بزرگی است.الله تبارک و تعالی اولین ظهورش نور محمد و آل محمد (ص) است که کاملترین ظهور و عالیترین نمونه اوست که در قرآن به مثل اعلی تعبیر شده است.

وی گفت: امام صادق (ع) در توصیف مقام حضرت زهرا (س) فرمودند که نور فاطمه (س) قبل از خلقت آسمان و زمین بوده است و عالم فرشته ها بعد از این مرحله خلق شده است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کانت محدثه و لم تکن نبیه إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِکَةَ کَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِیهَا کَمَا تُنَادِی مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ؛ فاطمه دختر رسول خدا محدثه بود. ولی پیامبر نبود. او را از این جهت محدثه نامیده‏ اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل می‌شدند و با او همان گونه که با مریم دختر عمران گفتگو داشتند.»محدث کسی است که به او الهام می‌شود؛ آن کسی که از عالم اخبار را دریافت می کند و دائما با غیب با او در ارتباط بوده و بدون آنکه به مقام نبوت رسیده باشد ملائکه با او سخن گویند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: در زیارت نامه حضرت زهرا (س) می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَةُ، سلام بر تو ای هم سخن با ملائکه و بسیار دانا». این حکایت از آن دارد که حضرت زهرا همیشه مورد خطاب ملائکه بوده اند.

استاد حوزه بیان کرد: علّامه مجلسی در صفحه ۲۹ جلد ۴۳ بحارالانوار، حدیثی را در عظمت و بزرگی شأن حضرت زهرا (علیها السلام) به نقل از اباذر چنین نقل می‌کند: رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) مرا فرستاد تا علی (علیه السلام) را صدا بزنم. من رفتم پشت درب خانه صدا زدم، امّا کسی جوابم را نداد. مطمئن شدم که کسی داخل خانه نیست، در حالی که آسیاب گندم در حال چرخیدن است و کسی آن را می‌گرداند.

وی افزود: خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) رسیدم و عرض کردم: در خانه علی (علیه السلام) مسئله عجیبی دیدم: آسیاب در حال کار کردن بود؛ امّا کسی در آن جا حضور نداشت! رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اِنَّ ابنَتَی فَاطِمَة مَلَأ اللهُ قَلبَها وَ جَوارِحَها اِیماناً وِ یَقِیناً وَ انَّ اللهَ عَلِمَ ضَعفَها فَاَعانَها عَلی دَهرِها وَ کَفاها، اَمَا عَلِمتَ اَنَّ لِلهِ مَلائِکَةً مُوَکَّلِینَ بِمَعُونَةِ آلِ مُحَمّدٍ (علیهم السلام)؛ بدرستی که خداوند قلب و جوارح دخترم، فاطمه را از ایمان و یقین پر ساخته است و هر آینه خداوند می‌داند که فاطمه تنهاست و مشکلات، گاهی او را ضعیف می‌کند؛ لذا فرشتگانی را جهت خدمت در خانه فاطمه مأمور می‌کند. آیا نمی‌دانی که خداوند را فرشتگانی است که برای کمک کردن به آل محمّد (علیهم السلام) مأموریت دارند؟!»روایاتی در باب مصحف فاطمه وارد شده که در اصول کافی، جلد ۱، صفحات ۵۹ و ۶۰ آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: بعد از رحلت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم)، حضرت زهرا (علیها السلام) غمناک و اندوهناک بود و اشک می‌ریخت تا این که خداوند فرشته‌ای را به سوی او فرستاد تا غم و اندوهش را برطرف سازد. آن فرشته با حضرت زهرا (علیها السلام) سخن می‌گفت و احوال پدر بزرگوارش و جایگاهش و سرگذشت فرزندانش را پس از وی گزارش می‌داد. در این زمینه مصحفی است که رویدادهایی از آینده و یاد پیامبران و اوصیا و حاکمان در آن مصحف وجود دارد. این مصحف مشتمل بر قرآن و احکام نیست. امام علی (علیه السلام) آن را از فاطمه (علیها السلام) می‌گرفت و می‌نوشت.
وی عنوان کرد: در بعضی از نقل‌ها آمده است که حجم این مصحف سه برابر قرآن است و به عنوانی میراثی ماندگار در نزد امامان (علیهم السلام) می‌باشد.این مصحف که به فرموده امام صادق علیه السلام حرفی از قرآن در آن نیست و مشحون از اسرار گذشته و آینده است، حکایت از عظمت مقام دخت گرامی پیامبر(ص) دارد که این مقام تا کنون هیچ زنی از زنان عالم به آن دست یافته است، مقامی که اورا صاحب کتابی منحصر بفرد می کند، کتابی که نخستین کتاب در تاریخ اسلام بعد از نزول قرآن به شمار می رود.

استاد حوزه یادآورشد: ابن ابی الحدید که از دانشمندان بزرگ اهل سنت و معتزلی مذهب است در تفسیر آیه «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» مطرح می‌کند؛ فاطمه زهرا سلام الله علیها از اهل بیت است و این آیه دلالت بر عصمت آن حضرت دارد و در تأیید آن به حدیث شریف نبوی استناد می‌کند آنجا که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «فاطمه بضعه منی فمن آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله» فاطمه پاره تن من است هر کس او را برنجاند مرا رنجانده و هر کس مرا برنجاند خدا را رنجانده است.

وی یادآورشد: ابن ابی الحدید این سخن پیامبر اکرم (ص) را دلیل بر عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها می‌داند.سخن پایانی اینکه با استناد به حدیث قدسی لولاک فرمودند: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما» خداوند فرموده است: ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم. خود بیانگر منزلت و عظمت بی نظیر حضرت زهرا سلام الله علیها نزد خداوند متعال است.یک روایت بی‌نظیری که در تفسیر فرات کوفی در دوازده قرن پیش نوشته شده در تفسیرش نقل می‌کند،یک روز پیغمبر به زیارت حضرت زهرا آمد،وقتی نشست، این یک مطلب را گفت و بلند شد و رفت. «اذا استقر اولیاء الله فی الجنه»، فاطمهٔ من، وقتی در قیامت، تمام اولیای الهی در بهشت مستقر شدند و دیگر کسی بیرون نمانده است، پروردگار عالم به زهرا می‌گوید: بنشین، تمام انبیا مأمور هستند که به زیارت تو بیایند، «اذا استقر اولیاء الله فی الجنه زارک آدم و من دونه من النبیین»، برای چه به زیارتش می‌آیند؟ چون از آدم تا مسیح، زهرا را ندیده بودند و در بهشت برای درک عظمت معنوی صدیقهٔ کبری به زیارت می‌آیند، زانوی احترام به زمین بهشت می‌زنند که زهرا را به آن شکل واقعی و ملکوتی و الهی ببینند.

وی افزود: دیدنِ بدن که کار مهمی نیست، صحبت از این انسان است که کل انبیا در بهشت که هیچ‌چیزی کم ندارند، انگار زیارت زهرا را کم دارند، مشتاق‌اند ایشان را زیارت کنند. این شخصیت زهرا (س) است!

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha