جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مداحی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مداحی نویسنده کتاب علامه مجلسی از نگاه غربیان گفت: پژوهش حاضر پس از بررسی مختصر روند شیعه پژوهی و مطالعات غربیان درباره مجلسی به معرفی کالین ترنر و نظرات او در این کتاب، به نقد و بررسی دیدگاه‌های او دربارۀ علامه مجلسی می‌پردازد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مداحی نویسنده کتاب علامه مجلسی از نگاه غربیان به نقد کتاب «اسلام بدون خدا» پرداخته است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل حوزه در معرفی این کتاب گفت: این کتاب در چهار فصل ( از اسلام شناسی تا شناخت حدیث شیعه،‌ نگاهی به کتاب اسلام بدون خدا، شخصیت علامه مجلسی در نگاه ترنر، برداشت‌های نادرست از مفاهیم حدیثی شیعه) توسط انتشارات مرکز اسلامی للدراسات الاستراتیجیة وابسته به حرم مطهر حضرت عباس (ع) در قم منتشر شده است.

وی ادامه داد: پژوهش حاضر پس از بررسی مختصر روند شیعه پژوهی و مطالعات غربیان درباره مجلسی به معرفی کالین ترنر و نظرات او در این کتاب، به نقد و بررسی دیدگاه‌های او درباره علامه مجلسی می‌پردازد.

وی ادامه داد: ترنر با رویکردی منفی به بررسی نقش و جایگاه علامه مجلسی در دوره صفوی می‌پردازد. او با تحلیل مفاهیم ایمان، اسلام و علم در آموزه‌های دینی و بیان تفاوت آن‌ها، علامه مجلسی را منحرف کننده ایمان یا اسلام باطنی به اسلام قشری، دینِ خدامحور به امام محور و تغییر دهنده علوم اسلامی به علوم ظاهریِ مبتنی بر خرافه، معرفی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مداحی تصریح کرد: علامه مجلسی از دیدگاه او عالمی درباری است که بی‌جهت شهرت یافته است. او مجلسی را کسی معرفی می‌کند که باعث شد، اولاً با رویکرد معنوی در اسلام یعنی صوفیه مبارزه شود، ثانیاً علم را منحصر در علوم ظاهری کرد و ثالثاً با انتشار احادیث ضعیف و جعلی باعث ترویج خرافات شده و در نهایت نیز تفکر او بود که باعث فروپاشی صفویان شد. او تلاش دارد با سیاه نمایی و کم ارزش جلوه دادن آثار و مجاهدتهای مجلسی او را حتی در حد یک گردآورنده بی دقت تنزل داده و کارهای او را در جهت منافع صفویان توصیف کند. پژوهش حاضر با رجوع به منابع تاریخی و آثار علامه غیر واقعی بودن این تصویر را نشان می‌دهد.

مداحی خاطر نشان کرد: در حقیقت از آنجا که تصویر علامه مجلسی در میان غربیان از ابتدا به صورت منفی ترسیم شده است و آقای حامد الگار نیز در مقاله‌ای در حمایت از ایشان این نکته را بازگو کرده و درخواست داشته که برای این منظور محققان آثار واقع بینانه‌ای ارائه کنند، کالین ترنر نیز همانند دیگر محققان غربی به ارائه تصویری منفی و کارنامه‌ای غیر علمی از علامه مجلسی پرداخته است.

نویسنده کتاب علامه مجلسی از نگاه غربیان گفت: از آنجا که این کتاب به عربی ترجمه شده و تحت عنوان التشیع و التصوف فی العصر الصفوی توسط انتشارات الجمل در بغداد منتشر شده است، گروه مطالعات استشراق عتبه مقدسه عباسیه نقد این کتاب را در دستور کار قرار داد، بنابراین کتاب حاضر به فارسی تالیف شده و به زبان عربی در دست ترجمه است.

وی با بیان اینکه این کتاب در ۲۰۸ صفحه در قالب وزیری منتشر شده گفت: مخاطب این کتاب دانش پژوهان و علاقه‌مندان به مطالعات اسلامی و استشراق، دانشجویان و اهل علم و فرهیختگانی هستند که علاقه‌مند به مطالعات خاورشناسی هستند و کتاب حاضر در دست ترجمه به زبان عربی و در لبنان و عراق منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha