چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ |۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 12, 2024
سش

حوزه / امام جمعه سابق آران و بیدگل با بیان اینکه نعمت ها غالباً به صورت تدریجی بر انسان وارد می شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و شکرگزاری کند، تصریح کرد: انسان باید به شکر قلبی، زبانی و عملی نعمت بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی برزکی شب گذشته در جمع نمازگزاران امامزاده ابراهیم فین کاشان در تفسیر حکمت سیزدهم نهج‌البلاغه گفت: حضرت علی (ع) در این سخن حکمت آمیز به نکته ای درباره آثار شکر و کفران نعمت می فرماید: هنگامی که مقدمات نعمت ها به شما روی می آورد دنباله آن را به واسطه کمی شکرگزاری از خود دور نسازید.

امام جمعه سابق آران و بیدگل با بیان اینکه نعمت ها غالباً به صورت تدریجی بر انسان وارد می شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و شکرگزاری کند، اظهار کرد: انسان باید به شکر قلبی، زبانی و عملی نعمت بپردازد.

امام جمعه سابق خمینی شهر با اشاره به روایات فراوانی درباره اهمیت شکر گفت: امام صادق(ع) می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَی قَوْم بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَابْتَلَی قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً; خداوند متعال به گروهی از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند در نتیجه آن متاع مایه وبالشان شد و گروهی از مردم را به مصائبی گرفتار کرد لکن آنها صبر کردند و (شکرگزار بودند) در نتیجه مصیبت ها به نعمت ها تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به مراحل شکر اشاره کرد و افزود: شکر سه مرحله دارد، مرحله قلبی که انسان از نعمت های خدا خشنود و راضی و سپاسگزار باشد، مرحله زبانی که آنچه را درون قلب اوست بر زبان جاری سازد و بهره برداری درست و شفاف از نعمت های الهی مرحله سوم شکر می باشد.

وی بکارگیری موهبت های الهی خاص در غیر اهداف درست و شفاف را خیانت در آن نعمت دانست و افزود: اگر نعمت ها و مواهب الهی را که برای اهداف خاصی است در غیر آن به کار بگیرم طبیعی است که از آن محروم خو اهیم شد، زیرا خداوند حکیم است و این مواهب را به افراد لایق و وظیفه شناس می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha