پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/حضور آیت‌الله مهدوی در دوره پودمانی تعالی اساتید حوزه های علمیه

عضو خبرگان رهبری شرط و قول ورود به حوزه را داشتن زندگی زاهدانه دانست و گفت: برخی این شرط را دارند اما وفا نمی کنند و پای عمل که می رسد نمی توانند؛ مشکل عمده انسان ها را در عدم دستیابی به مراتب معنوی، حب دنیا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در جمع اساتید دوره پودمانی تعالی معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور با اشاره به سه نیاز روحی انسان ها اظهار داشت: این نیازها، نیاز اعتقادی، نیاز اخلاقی و نیاز عملی و احکام است که هر سه آنها در حوزه علمیه تأمین می شود.

وی افزود: متکفل نیاز اول، علم کلام است که در نهایت باید از علم الیقین به عینیت عین الیقین یا بالاتر از آن یعنی حق الیقین برسد، لذا دروس تخصصی در حالی که لازم و خوب است اما کافی نیست و ما نیاز به بحث عینیت داریم.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که اگر بخواهیم خدا را با عینیت دریابیم نیاز به روش اشراقیه و تفکر داریم گفت: تفکر می تواند انسان را به آنجا برساند، در عین حال کار دومی که باید انجام دهیم کار اخلاقی است، چرا که ما نیاز داریم به این که ملکات نفسانی خود را تهذیب کنیم.

وی اضافه کرد: خُلق که در علم فلسفه به آن ملکه و مقابل حالّ می باشد و فضائلی هم چون عفت، حیا، شجاعت، سخاوت، ایثار و عفو را شامل می شود که گاه هر یک ممکن است سال ها نیاز به زحمت داشته باشد.

آیت الله مهدوی با اشاره به لزوم تهذیب نفس در رذایلی همچون کینه، راه درمان آن را در آیات قرآن کریم عنوان کرد و ادامه داد: قرآن کریم در آیه ۲۲ سوره نور و در آیه ۵۲ سوره آل عمران راهکار مقابله با این رذیله را بیان کرده است اما در عین حال ما نیاز به اساتیدی داریم که راهکارها را تعلیم داده و یا با نگاه الهی نیاز ما را تشخیص دهند.

وی با بیان شیوه و سبک زندگی اولیاء الهی هم چون میرزا آقاجواد ملکی تبریزی در کنترل رذایل مذموم اخلاقی گفت: یک صفت شهوت و غضب بیجا یا حب دنیا و حب ریاست مانع حرکت رو به جلوی انسان می شود.

آیت الله مهدوی افزود: بخش سوم نیاز انسان، احکام است که حوزه علمیه به شدت آن را دنبال می کند و روش فعلی حوزه به گونه ای است که افراد با احکام دین آشنا می شوند ، اما آن دو نیاز دیگر نیز نیازهای اساسی انسان هستند و حرکت معنوی شخصیت هایی همانند حضرت امام(ره) در بخش اول نیازها بروز یافته است.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این که تفکر ریشه انسان است تصریح کرد: شخصیت هایی همانند حضرت امام(ره) خدا را با تمام وجود درک می کنند، لذا نتیجه این امر آن است که " وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ " و از هیچ چیز نمی ترسند.

وی با اشاره به توجه و نظر امام عصر(عج) نسبت به طلاب علوم دینی، گفت: زمانی که امام زمان(عج) را بالای سر خود دیدیم دیگر نگران نخواهیم بود و طلاب علوم دینی نیز قولی به امام زمان(عج) داده اند و وارد حوزه شده اند.

آیت الله مهدوی در ادامه با اشاره به زندگی زاهدانه علما و اولیاء الهی در گذشته به مسئله زهد و قناعت در بین طلاب علوم دینی پرداخت و عنوان کرد: خدای متعال سرزمین های خوبی داشت اما حج را در سرزمینی لم یزرع قرار داد برای آن که حجاجی که به حج می آیند به دلیل جاذبه مادی و برای تفریح به این سرزمین وارد نشود و این مسئله نکته ای دارد.

وی خاطر نشان کرد: حوزه علمیه نیز همین گونه است، لذا ورود به حوزه خود یک پاکسازی طبیعی در بردارد و از ابتدا افرادی که وارد حوزه می شوند چشم داشت مادی ندارند.

عضو خبرگان رهبری شرط ورود به حوزه را داشتن زندگی زاهدانه دانست و افزود: برخی این شرط را دارند اما وفا نمی کنند و پای عمل که می رسد نمی توانند، بنابراین خدای متعال می دانست عده ای وفا می کنند "و عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ " و پروردگار که می دانست وفا می کنند لذا آنها را قبول کرد " فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّکْرَ الْعَلِیَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِیَّ ".

وی مشکل عمده انسان ها را در عدم دستیابی به مراتب معنوی، حب دنیا عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که محبت دنیا در دل افتاد، انسان ثقیل می شود در حالی که ما برای سیر معنوی اینجا آمدیم و سیر معنوی با حب دنیا جمع نمی شود و انقطاع می خواهد.

آیت الله مهدوی با بیان احوالات و سبک زندگی معنوی آیت الله میرجهانی به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص اهمیت کسب علم سرّ اشاره کرد و گفت: علم سرّ تحصیلی و تکلفی نیست، بلکه اعطایی است و علم سرّ یا علم لدنی در دل انسان گذاشته می‌شود و اما معصوم می فرماید مقدمه آن سه چیز است که یکی از آنها بغض دنیا می باشد.

وی زهد امام (ره) و رهبر انقلاب را از نمونه های بارز زندگی زاهدانه عنوان کرد و افزود: این اثر انقطاع از دنیا است که حضرت امام(ره) بر سر آمریکا فریاد می زند و می فرماید "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند".

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha