چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جلسه اخلاق هفتگی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: کسب معرفت دینی واجب عینی است و همه مکلف هستند در مسائل دینی، دنبال معرفت باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در جلسه اخلاق هفتگی خود که از سوی موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، علم و دانش را امر مطلوبی از نظر اسلام دانست و گفت: خداوند علم را در اختیار بشر قرار داد تا بتواند اسرار را کشف کند در حالی که به ملائکه این علم را نداد.

وی با اشاره به اینکه هر علمی خوب است، ولی بعضی از علوم واجب کفایی هستند، افزود: کسب معرفت دینی واجب عینی است و همه مکلف هستند در مسائل دینی دنبال معرفت باشند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این‌که اصول دین اجتهادی است، اضافه کرد: انسان باید آن اصول را برای خود تحلیل عقلی کند تا جاهل نباشد، لذا طلاب باید با ورود خود به حوزه علمیه به معرفت دینی برسند.

آیت ‌الله نورمفیدی به تشریح واجب عینی پرداخت و خطاب به طلاب بیان کرد: واجب عینی یک سلسله مباحث اصولی است و طلاب با ورود به حوزه در مسائل اسلامی و معرفتی صاحب‌نظر شده و به اجتهاد می‌رسند؛ لذا در همه مسائل دینی ورود پیدا کرده و نظر دهند.

وی با استناد به روایات عدیده‌ای پیرامون اهمیت کسب معرفت دینی تصریح کرد: معرفت دینی موجب زنده کردن اسلام می‌شود؛ با ورود به حوزه علمیه علاوه بر کسب معارف علمیه، به طهارت نفس و تزکیه بپردازید.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان اظهار کرد: طلاب در حوزه علمیه باید نسبت به دین و معارف دینی آشنایی پیدا کنند تا هم دست دیگران را بگیرند و هم اسلام را زنده کنند، در این صورت ملائکه بال‌های‌ خود را زیر پای آنان پهن کرده و زمین و زمان حتی ماهیان دریا برای آنان استغفار و دعا می‌کنند.

آیت ‌الله نورمفیدی خطاب به طلاب ادامه داد: قدر خود را بدانید، هدف خود را از ورود به حوزه بشناسید تا حضور شما در حوزه صرف دانستن نباشد، بلکه هدف باید خدمت به اسلام باشد.

وی با استناد به آیه 133 آل عمران «وَسَارِعُوا إِلَیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ»، اظهار کرد: برای رسیدن به هدف، باید دل را از هرگونه آلودگی پاک کنید، انسان برای رسیدن به خدا باید گناه را شست‌وشو دهد که زنگار، دل را آلوده و تاریک می‌کند، لذا اول باید آن را پاک کرد و بعد می‌توان به سوی مغفرت سرعت گرفت، چون مغفرت قدم اول است و عبارت «الی مغفره» در آیه فوق دلالت بر این مطلب دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha