جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معرفی کتاب «اخلاق؛ مرکب راهوار سعادت»

حوزه/ کتاب «اخلاق؛ مرکب راهوار سعادت» اثر خانم سیده طاهره موسوی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، کتاب «اخلاق؛ مرکب راهوار سعادت» اثر خانم سیده طاهره موسوی استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان به چاپ رسید.

خانم سیده طاهره موسوی انگیزه خود از نامگذاری کتاب را اینگونه بیان کرد: این کتاب در پی پاسخ به این سؤال مهم و اساسی، تألیف و تدوین گردیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است که؛ انسان چگونه باید خود را بسازد تا به سعادت حقیقی نائل آید؟ در معماری وجودش چه چیز را باید الگوی خویش قرار دهد؟ و چه راه و روشی را در پیش گیرد تا خوشبختی وی تضمین شود؟

وی معتقد است: هرگز نباید از یاد برد که اخلاق برای حیات انسانی بشر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ همانطور که انسان در بعد جسمانی برای بقاء حیات خود نیازمند هوا و اکسیژن است، در بعد روحانی نیز برای تداوم حیات معنوی و انسانی خویش محتاج اخلاق است، انسان می‌تواند به مقام اعلی علیین رسیده و ملائکه مقرّب الهی به خدمتگزاری وی افتخار می‌کنند و اگر از قافله حرکت در صراط مستقیم باز ماند، به اسفل السافلین سقوط خواهد کرد.

ساختار کتاب

این کتاب در دو بخش اصلی تهیّه و تنظیم شده که در بخش اول؛ انسان از زبان خالق او معرفی شده و ساختار وجودی او از نگاه آفریدگارش تشریح و تبیین شده و این بخش تحت عنوان «انسان شناسی» شامل سیزده مجلس است.

در بخش دوم این کتاب با مبنا قرارگرفتن انسان‌شناسی قرآنی؛ نحوه ساختن وجود آدمی و چگونگی شکل‌گیری سیرت درونی و نحوه تکوّن ملکات وی مورد بحث قرار گرفته تا معلوم شود که مبدأ و منتهای حرکت انسان کجاست؟ و در نهایت، حرکت در صراط مستقیم به کجا ختم می شود و انسان چگونه می‌تواند به دارالسلام راه یابد.

نگارنده برای تیمّن و تبرّک، ابتدای هر مجلس با سخنی از معصومان و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) آغاز کرده تا با تذکّر راه و روش حضرا معصومین بتوانیم پیرو راستین و رهرو واقعی این بزرگان باشیم.

در خاتمه این کتاب به شرح فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(علیه‌السلام) مزیّن و معطّر شده است، زیرا این دعا از مهم‌ترین و بهترین متون دینی در باب اخلاق بوده و سرشار از مضامین بلند اخلاقی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha