یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، انجمن‌های اسلامی را یکی از ثروت‌های جمهوری اسلامی و دارای مأموریتهایی منحصر بفرد خواندند و تأکید کردند: استمرار ثبات قدم، اثرگذاری بر محیط پیرامونی و تبیین حرف نوی جمهوری اسلامی از کارهای لازم انجمن‌های اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با گرامیداشت یاد مرحوم حجت‌الاسلام دکتر اژه‌ای از بنیانگذاران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، فعالیت جوانان دانشجو و برخوردار از نگاههای نو و تحولی را مغتنم دانستند و افزودند: انجمن‌های اسلامی با دو هدف تقویت پایه‌های فکری و اعتقادی خود اعضاء و همچنین اثرگذاری بر محیط پیرامونی شکل گرفت اما انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور یک مأموریت دیگر نیز دارند که معرفی تفکر بنیادی و مرکزی جمهوری اسلامی است.

ایشان تبیین اصول جمهوری اسلامی از جمله پیوند و ارتباط جمهوریت و اسلامیت را کلیدی برشمردند و گفتند: حرف نوی جمهوری اسلامی همین است که در تشکیل یک حکومت، علاوه بر اثرگذاری مردم، اصول دینی و ایمانی نیز اثرگذار است.

رهبر انقلاب، به روز رسانی انجمن‌های اسلامی با حفظ اصول و مبانی را الزام دیگری برای شرایط امروز دانستند و خاطرنشان کردند: برخی اصول و مفاهیم ثابت و ماندگار هستند همچون اصل عدالت که از هزاران سال قبل وجود داشته و کهنه نمی‌شود اما در شکل اجرای عدالت امکان تغییر و نوآوری وجود دارد.

ایشان مسئله علم و پیشرفت علمی را گفتمان رایج کشور در سالهای اخیر خواندند و با تقدیر از برگزاری گردهمایی علمی در همایش کنونی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفتند: مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش، و اینگونه تصور شود که توجه به جنبه های دینی و انقلابی موجب غفلت از پیشرفت‌های علمی است.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام واعظی نماینده مقام معظم رهبری در انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمن‌ها بیان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شاگردان شهدا 🌏 CA ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    دیدار با شما که پایان ندارد! یا خیر المسئولین! سلام آقا جان! در نخستین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم، یکی از توصیه های اساسی شما مسئله‌ی عدالت‌ورزی بود:«اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است، کما اینکه اساس همه‌ی ادیان بر اقامه‌ی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعه‌ی عدالت‌آمیز باشد. خب ما در این زمینه‌ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم» «عمدتاً در زمینه‌ی عدالت در توزیع امکانات کشور است؛ این امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً این جوری نیست. البتّه اینکه من عرض میکنم، به معنای این نیست که یک اقدامی پشت سر این وجود داشته باشد لکن مثلاً در زمینه‌ی انرژی، در زمینه‌ی نفت... » «بایستی مراقبت بشود. باید کاری کنیم که فاصله‌ی طبقات محروم با طبقات برخوردار کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود.» آقا جان، امروز در مسئله‌ی عدالت عقبیم. ولی ان شاء الله، با السابقون السابقون جلو میفتیم! همان طور که شما گفتید، آنها زودتر از دیگران نیاز را شناختند و دانستند، برای برآوردن آن نیاز شتافتند؛ آن هم در میدان سختی مثل میدان جنگ، میدان جهاد، میدان فداکاری؛ سابقون اینها هستند! «آیت الله سید محمد باقر صدرها، مجتهد مســلم و تئوری پرداز که اگر طرح اقتصادش در دنیا مطرح میشد و در کشور ما رعایت میشد، ما مترقی ترین اقتصاد دنیا میشدیم. شخصیتی که درجهان شیعه پشت ســر رهبری جهان با آن شرایط در آن شکنجه ها با خواهرشان و با آن شجاعت؛ یک کاروانی است که بزرگان میروند» (کتاب نگاهی به مبانی و اصول تفکر بسیجی). راز کم‌شماری اهل حق را از عمار انقلاب یاد بگیریم! در دیدار سال ۱۳۹۸ با جمعي از جوانان و دانشجويان لندن، آیت الله مصباح یزدی گفتند که عده ی کمی شاگردهای ممتاز هر کلاسی میشوند! وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ- ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَقَلِيلٌ مِنَ الْآخِرِينَ. لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ- ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ. سردار قاآنی امروز گفتند شاگردان مکتب شهید سلیمانی اول استخوان آمریکایی‌ها را خرد و سپس آن‌ها را از منطقه اخراج می‌کنند! علمدار محور مقاومت پرچم مقاومت را دوباره از میان آیات قرآن بلند و مسلمانان را به مقاومت دعوت کرده است! 🇮🇷🇵🇸
  • العلم نور☀️ CA ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 1
    دروس حوزه های علمیه که هیچ وقت تعطیل نمیشوند- چه در داخل ایران، چه در خارج! حتی کلمه holiday در زبان انگلیسی یعنی روز مقدس. محققان ما معتقد هستند قدسیت قائل بودن برای علم از شاخصه‌های دانشگاه اسلامی است. حضرت آقا علم را به مثابه نور معرفی می‌کنند، به همراه معنویت و دین قبول دارند و قائل به جدایی دین و علم از یکدیگر نیستند. در دیدار اساتید/دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) (۱۳۸۴)، امام خامنه ای گفتند:«علم را اسلام قدسیت بخشیده، علم یک امر مقدس است؛دنبال علم رفتن دارای قدسیت است. این طور نیست که علم مثل هر ابزار دیگری، فقط وسیله‌ای برای پول درآوردن باشد- حالا پول هم از آن در می‌آید- اما قدسیت علم باید حفظ شود؛ «العلم نور»؛ نور بودن علم باید مورد نظر باشد و از جمله شئون دانشگاه اسلامی، یکی همین است. دانشگاه اسلامی از لحاظ ایمان، انگیزه، شور مقدس، رفتار اسلامی و علم آموزی مؤمنانه، این‌ها شرط دانشگاه اسلامی است. آمیزش علم و معنویت، علم و ایمان، علم و اخلاق، آن خلأ امروز دنیا است.دانشگاه اسلامی، علم و ایمان، علم و معنویت، علم و اخلاق را با هم همراه می‌کند. علم را می‌آموزد و جهت گیری علم را از اخلاق و ایمان می‌گیرد.این که گفتند علم با دین می‌سازد یا نمی‌سازد، این ندیدن منطقه نفوذ علم و دین است؛ این‌ها هر کدام یک منطقه نفوذی دارند؛ تلفیق این‌ها، این است که علم - یعنی این سلاح را- ایمان- یعنی آن به کار برنده - می‌گیرد و جهتش را مشخص می‌کند؛ با این سلاح می‌شود بهترین و بدترین آدم‌ها را هدف قرار داد؛ منتها تا این سلاح دست که باشد؟ این سلاح «علم» است و «ایمان» جهت آن را مشخص می‌کند. اگر ایمان بر دانش غربی تسلط داشت، دانش غربی به بمب اتم نمی‌رسید، تا بعد این قدر در آن گیر کنند که چه کارش کنیم؛ محدودش کنیم؛ نگذاریم تا دنیا ویران نشود. کارشان اصلاً به این جا نمی‌رسید. اگر ایمان با دانش همراه بود، اصلاً استعمار و استعمار نو- که استعمار نو مخلوق دانش بود - به وجود نمی‌آمد.تسلط برکشورها، تصرف کشورها، تسلط قهرآمیز بر ملت‌ها و بردن ثروت ملت‌ها -که این بلای این دویست سال گذشته‌ی دنیا و ملت‌هاست- این‌ها اصلاً به وجود نمی‌آمد. علم جدا از ایمان، این است و شما در دانشگاه اسلامی، می‌خواهید این خلأ را پر و علم را با ایمان آمیخته کنید..» دانشگاه اسلامی ما بین‌المللی میشود! مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران با شعبه ای در کربلا!🇮🇷🇵🇸🇮🇶