پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش حقوق بشر از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای در هندوستان

حوزه/ نشست حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کشور هندوستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، نهمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری از طرف سازمان جوانان حقوق بشر ایران و موسسه رسانه ای تحقیقاتی دهلی نو و با حضور نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، رایزنان فرهنگی سابق و فعلی جمهوری اسلامی ایران، اندیشمندان، اساتید، نخبگان و شخصیت های برجسته از آیین های مختلف هند در محل اجلاس سالن ایوان غالب مرکز دهلی نو پایتخت هندوستان برگزار شد.

در این نشست علمی که با حضور اندیشمندانی از ایران و هند برگزار شد حقوق بشر آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*پیشنهاد یک هفته ای آیت الله خامنه ای برای افشای حقوق بشر آمریکایی، بهترین فرصت برای بحث در مورد نقض خود حقوق بشر است

خدیجه حسین کارشناس ارشد تاریخ دانشگاه علیگر گفت: پیشنهاد یک هفته ای آیت الله خامنه ای برای افشای حقوق بشر آمریکایی، بهترین فرصت برای بحث در مورد نقض خود حقوق بشر است.

خدیجه حسین افزود: تعهد رهبر معظم انقلاب ایران به افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و متحدانش را در سطح جهانی بدون توجه به طبقه، مذهب، جنسیت و یا نژاد را می ستایم و این مسیر تا رسوایی آمریکا و غرب باید ادامه پیدا کند.

* آمریکا به افراد عادی آسیب رسانده و جرقه درگیری های فرقه ای را برانگیخته است.

سخنران بعدی این نشست پروفسور لطیف حسین شاه کاظمی رئیس گروه فلسفه دانشگاه اسلامی علیگر بود.

وی گفت: آمریکا به افراد عادی آسیب رسانده و جرقه درگیری های فرقه ای را برانگیخته است. رهبران، متفکران، مربیان و دانش‌آموزان ما وظیفه دارند در جهت اتحاد بسیاری از افراد و گروه هایی که به دلایل مختلف تقسیم شده اند، تلاش کنند.

رئیس گروه فلسفه دانشگاه علیگر بر نقش تعالیم قرآن در ایجاد وحدت و مبارزه با افراط گرایی تاکید کرد و گفت: رعایت حقوق بشر از خانه های ما شروع می شود و به سمت بالا گسترش می یابد. نفرتی که به نام نفرت انجام می شود مورد حمایت هیچ مکتبی نیست.

دیگر سخنران این نشست پروفسور عذرا عابدی استاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه JMI مقاله تحقیقاتی خود را در مورد "نقض حقوق بشر، چالشی برای حفظ حقوق محرومان در دوران معاصر" ارائه کرد؛ او به ارقامی از سازمان ملل اشاره کرد که نشان می دهد نقض حقوق بشر در بسیاری از مناطق جهان رخ می دهد.

استاد دانشگاه جامعه ملیه هند اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل را تشریح کرد و از سکوت در قبال قتل جمال خاشقجی، تبعه سعودی در ترکیه و همچنین وضعیت غم انگیز زنان در سراسر جهان انتقاد کرد.

وی در پایان با ابراز امیدواری برای رفع شکاف های فزاینده مبتنی بر مشکلات اجتماعی و برداشت های نادرست، اظهار امیدواری کرد.

وی گفت: از دعوت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) از همه آزادگان جهان برای تجدید نظر و تغییر جامعه به نفع آینده تقدیر میکنم چرا که نقض حقوق بشر را در جهان توسط غربی ها می بینیم.

*دیدگاه آیت الله خامنه ای در مورد حقوق بشر با دیدگاه ۱۴۰۰ ساله اسلام در مورد حقوق بشر برابر است.

سخنران بعدی نشست دکتر تسلیم الدین رحمانی از شخصیت های برجسته اهل سنت عضو و سخنگوی حزب سیاسی SDPI هند بود.

وی اظهار داشت: دیدگاه آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در مورد حقوق بشر با دیدگاه ۱۴۰۰ ساله اسلام در مورد حقوق بشر برابر است.

وی تاریخ جوامع اسلامی را بازگو کرد و احترام و اهمیت حقوق بشر توسط پیامبر اسلام و جانشینش امام علی( علیه السلام ) را در جاهای مختلف از جمله در قبل و بعد از اسلام و همچنین در میدان نبرد، عهدنامه حدیبیه و ... ستود.

دکتر تسلیم رحمانی ادامه داد: همانطور که در طول ۲۰۰ سال گذشته، در طول دو جنگ جهانی و حتی در یمن، فلسطین، آفریقا و ایران امروزی که تحت تحریم های فلج کننده توسط به اصطلاح پرچمدار حقوق بشر قرار دارند، دیده ایم. ایالات متحده آمریکا و متحدانش در نقض حقوق بشر چیزی کم نگذاشته اند.

تسلیم الدین رحمانی افزود: غربی ها به نام حقوق بشر حقوق ملت ها را در کشورهای مختلف جهان غصب کردند و نادیده گرفتند آنها جهان را به جهنم تبدیل کردند.

وی گفت: آمریکا به بهانه صلاح کشتار جمعی و تضییع حقوق بشر به عراق و افغانستان حمله کرد جنایات ’نها نشان داد که ستمگرترین قوم در طول تاریخ هستند

سخنگوی حزب سیاسی sdpI صهیونیسم جهانی را ناقض اصلی حقوق بشر در جهان دانست که تحت حمایت آمریکا فعالیت می کند.

* باید بر مبنایی که اقای خامنه ای پیش روی ما گذاشته اند حرکت کنیم

دیگر سخنران نشست آقای دایا سینگ از مذهب سیک رئیس ملی ماموریت صلح، هاریانا از آثار آیت الله العظمی خامنه ای در زمینه حقوق بشر تحسین کرد و از اینکه بخشی از چنین جنبش بزرگی بود ابراز خوشحالی کرد.

آقای سینگ با بیان اینکه بشریت در درجه اول بعد از ادیان و مکتب فکری قرار می گیرد، افزود: حقوق بشر با جامعه پیوند خورده است، وی این سوال را مطرح کرد که آیا ما همه فرقه ها می توانیم به یکدیگر بپیوندیم، با این پاسخ که این حقوق بشر است که می تواند ما را متحد کند؟

*واژه حقوق بشر آمریکایی مورد استقبال نخبگان و اندیشمندان جهان قرار گرفته است

سخنران بعدی نشست امین انصاری دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران بود.

انصاری گفت: از اینکه نهمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی در کشور دوست هندوستان در حال برگزاریست خوشحالم. هند کشوری که دارای تمدن چندهزارساله است و از پیشکسوت ترین جوامع تمدنی تاریخ بشر است و اونقد جلوه های تمدنی فراون دارد که امریکا و اروپا در برابر اون نمی توانند سر بلند کنند.

وی افزود: نه اروپا چون قدمت تاریخ تمدن اروپا به یونان می رسد و قدمت هند از تمدن یونان بیشتر است و نه آمریکا چون اصلا تاریخ تمدن ندارد کل عمرش به چهارصد سال پانصد سال می رسد بنابراین هندی ها سربلندند در برابر غرب به عنوان پرچمداران تاریخ تمدن.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: تمدن و فرهنگ هند و ایران از دیرباز با هم آمیخته بوده و سال های طولانی زبان فارسی زبان مردم هند بوده و اسلام یکی از مشترکات اکثر مردم هند و ایران می باشد

انصاری اظهار داشت تاریخ پیدایش استعمار عکس قصه است و از زمان پیدایش آن در این ۴۰۰ سال استعمار غرب چه کرده است جنایات ۴۰۰ ساله دول غربی در جهان شرق توسط نخبگان و اندیشمندان باید مورد بررسی قرار گیرد.

انصاری با اشاره به تاریخچه استعمار ۳۵۰ سال هند توسط غرب گفت: ببینید که مردم هند در این ۳۵۰ سال چه کشیده اند و چه جیگر خونینی هند دارد از استعمار ۳۵۰ ساله چرا که جرایم این ۳۵۰ سال خیلی فراوان هست.

وی با اشاره به ظلم های امریکا در حق مردم هند گفت: آمریکا در این ۱۰۰ سال در هند چه ظلم های آشکار و پنهان بر مردم هند داشته است؟یک سری ظلم های آشکاری دارد که مردم بخشی از آن را می دانند و یک سری ظلم های پنهانی دارد و آن فشارهای نامرعی است که بر دولت هند آمریکا در عرصه های متعدد تاکنون آورده و ضربه به هند زده است اینجاست که حقوق بشر در واقع در هند تضییع شده است.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت واژه حقوق بشر یک واژه زیبا و بسیار درستی هست که در همه ادیان الهی و آئین های بشری مورد احترام بوده و همه تمدن ها بالاخره برنامه هایی برای حفظ حقوق بشر دارند.

اسلام هم توجه خاصی به حقوق بشر دارد همانگونه که در کتاب آسمانی ما برای بشر کرامت قائل شده و تمامی انسانها را فارغ از ملیت، دین و رنگ دارای کرامت دانسته است.

اما متاسفانه در دوران معاصر برخی از کشورها و قدرتهای دارای نفوذ از واژه حقوق بشر استفاده سیاسی و ابزاری می کنند با انگیزه های سیاسی، مثلا در ونزوئلا وقتی میخواهند یک دولت و حکومتی را تغییر بدهند از مسئله حقوق بشر استفاده می کنند و در چین وقتی میخواهند دولت چین را تحت فشار قرار بدهند از واژه حقوق بشر استفاده می کنند در روسیه همینطور و در هند این سابقه وجود داشته است. در عین حالی که این حساسیت را نسبت به بحث حقوق بشر نشان می دهند اما شما ببینید ناتو نزدیک ۲۰ سال در افغانستان حضور داشت و چه جنایات حقوق بشری خودشان انجام دادند یا در عراق با هدف سرنگونی صدام از مسئله حقوق بشر استفاده کردند و بعد چه جنایات و ویرانی هایی را ایجاد کردند که هنوز هم این ویرانی ها وجود دارد یا کمک کردند به یک ائتلاف عرب که بخاطر بحث های حقوق بشری به یمن حمله کنند و اینهمه جنایات حقوق بشری که در یمن رخ داد. این ها هیچ گاه این را محکوم نکردند و یا در فلسطین سال های طولانی هست که فلسطینی ها تحت

فشار هستند و تردیدی نیست علیه اون ها اقداماتی می شود که مصداق مشخص نقض حقوق بشر هست.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر افزود: متاسفانه بعد از نابودی آپارتاید در آفریقای جنوبی ما شاهد ظهور آپارتاید در رژیم اشغالگر و در خود آمریکا نوع برخوردی که با رنگین پوستان می شود و یا جنایاتی که علیه فرقه داودیه و این مسائل حقوق بشر و جنایات در حق مردم ایران هم انجام دادند.

*آمریکا مدافع حقوق بشر نیست بلکه مدافع کمپانی های بزرگ اسلحه سازی آمریکایی هست

سخنران پایانی این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان بود.

ایشان در سخنان خود با اشاره به موضوع نشست گفت: در حال حاضر این موضوع بسیار با اهمیت است و جا دارد امروزه در دانشگاه ها مراکز اکادمیک بحث عملی تحقیقی تاریخی نسبت به این موضوع انجام گیرد و کتاب ها نوشته شود.

نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان گفت: از اول تاریخ بشر تا امروز عده ای در پی آن بودند که دیگران را تحت سلطه خود قرار دهد و از آن ها بهره برداری و استثمار کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان گفت: تاریخ سلطه افراد به سه دوره بر میگردد که اولین دوره بردگی هست افرادی که قدرت داشتن ظالم بودند هزاران نفر را به بردگی می گرفتند و این یک دورانی بسیار تاریگ و غمناک بود دورانی که بردگی به صورت علنی در جامعه بشری صورت می گرفت.

حجت الاسلام مهدوی پور افزود: همین هندوستان از سال ۱۸۵۷ تحت مستعمره انگلیس شد در حقیقت این دوران استعمار کهن نامیده می شود و در این دوره جنگ جهانی اول و دوم اتفاق افتاد و ده ها ملیون آدم توسط آمریکا و کشورهای غربی از دنیا رفتند اما از سال ۱۹۴۵ که سازمان ملل تاسیس شد دوران استعمار نوین نامیده شد تفاوت این دوره با گذشته این است که در گذشته با قدرت نظامی کشورها را تحت سلطه خود در آوردند اما این دوره همه به صورت قانونی صورت می گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان اظهار داشت: سازمان ملل و شورای امنیت تشکیل شد که صلح برقرار کند از حقوق ملت ها دفاع کند اما متاسفانه سازمان ملل ابزاری شد دست قدرت های بزرگ برای تسلط ملت ها و امروزه هر دولتی که مخالف سیاست های آمریکا و غرب باشد آن را تحریم می کنند و به شکلی سعی می کنند که داخل ان کشور فتنه کنند و زمینه را برای سقوط آن کشور فراهم کنند.

حجت الاسلام مهدوی پور ادامه داد حتی در زمان فعلی دولت هندوستان بارها از طرف آمریکا تهدید شده است که حق ندارد انرزی از روسیه بخرد حق ندارد سلاح بخرد و تهدید می کند که هندوستان را تحریم می کند در حالی که هندوستان حق دارد برای خود تصمیم بگیرد در حقیقت آن چیزی که مقام معظم رهبری حفظه الله مطرح کردند و آن جمله زیبایی که فرمودند آمریکا مدافع حقوق بشر نیست بلکه مدافع کمپانی های بزرگ اسلحه سازی آمریکایی هست.

وی گفت سیاست های دولت آمریکا را اون کمپانی های بزرگ اسلحه سازی با سرمایه های هنگفتی که دارند تعیین می کنند.

حجت الاسلام مهدوی پور با اشاره به جنایات امریکا گفت: از سال ۲۰۰۱ که اینها وارد افعانستان شدند به مدت ۲۰ سال طبق آماری که کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۱۱۴ هزار نفر نظامی و غیر نظامی در افغانستان کشته شدند و اعلام کردن از ۱۱۴ هزار کشته نظامی و غیر نظامی ۴۸ هزار نفر غیر نظامی بودند.

وی ادامه داد: ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مدت ۷ سال به یمن حمله کردند با این همه جنایت اما سازمان ملل نه تنها هیچ تلاشی برای جلوگیری از این جنگ نکرد بلکه همواره پشتیبانی کرد از قدرت هایی که سلاح به قدرت های عربی می دهند.

حجت الاسلام مهدوی پور افزود: اگر در ایران یک زن به نام مهسا امینی گرفتار مشکل می شود که دادگاه و دستگاه قضایی ایران اون را بررسی می کند این را در تبلیعات جهانی به عنوان نقض حقوق زنان در ایران مطرح می کنند و ماه ها روی ان مانور می دهند اما اگر چند هزار زن در یمن از بین برود اونها ساکت هستند. و چرا بیش از ۴۰ سال تحریم سخت ایران را انجام داده است فقط به دلیل اینکه ایران میخواهد مستقل باشد و مطیع سیاست غرب نباشد و البته خوشبختانه روشنفکران تحصیل کرده ها در هندوستان و سایر کشورها نسبت به این مسایل کاملا اگاهی دارند و باید افکار عمومی به این سیاست های یکجانبه گرایی آمریکا و غرب فشار بیاورند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان نیز از امین انصاری دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر و عوامل این جلسه و تلاش‌های آقای دکتر شجاعت حسین برای برگزاری این جلسه تقدیر و تشکر نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha