دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیدمسعود شجاعی طباطبایی

حوزه/ هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست مطرح کشور گفت: نشریه زرد و معلوم الحال شارلی ابدو در کشور فرانسه از اقبال بسیار کمی برخوردار است که برای دیده شدن دست به هر کاری می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کارتونیست و کاریکاتوریست مطرح کشور عصر امروز ۲۴ دی ماه در نشست علمی و فرهنگی «شارلی ابدو از تاسیس تاکنون» که در مجتمع آموزشی هدایت قم برگزار شد، اظهارکرد: نشریه شارلی ابدو که کارش اهانت به مقدسات و ادیان است و قبلاً هم به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) با کشیدن یک کاریکاتور اهانت کرده بود، در روزهای اخیر در یک مسابقه و اقدامی موهن از کاریکاتوریست‌های دنیا خواسته تا کاریکاتور مقامات عالی رتبه ایران اسلامی را بکشند و ارسال کنند. اقدامات قبلی این نشریه در توهین به پیامبر(ص) و مقدسات اسلامی انزجار مردم ایران و مسلمانان جهان را به همراه داشته و چیزی جز نفرت‌پراکنی علیه خودشان نداشته است.

چهره سال هنر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: یادم می‌آید اوایل دهه هفتاد که کیهان کاریکاتور فعالیت خود را شروع کرده بود با هنرمندان فرانسوی شروع به مصاحبه کردم و نخستین هنرمندی که از او درخواست مصاحبه داشتم «ژان پیر دکلوزو» موسس فعالیت‌های بزرگ هنری و چهره مطرح در فرانسوی بود که او به من توصیه کرد هیچگاه سراغ نشریه زرد شارلی ابدو نروم!

وی افزود: به موازات این نشریه یک نشریه دیگر هم به نام «لوکنارد آنشنه» در فرانسه منتشر می‌شد که بزرگان عرصه کاریکاتور فرانسه آنجا فعالیت می‌کردند که آن‌ها هم نظرشان همین بود.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه رویه نشریه شارلی ابدو همین است که به ادیان الهی و دین اسلام توهین کند، ادامه داد:این‌ها کاری جز نفرت پراکنی در سطح دنیا با فعالیت‌های سخیف ندارند. اینکه تلاش کنند یک میلیارد و نیم مسلمان دنیا را آزار دهند و تفرقه و نفرت بین آنها ایجاد کنند، کار نادرست و محکومی است.

‌شجاعی طباطبایی درباره فعالیت‌های ضد اخلاقی این نشریه گفت: این نشریه علاوه بر فعالیت علیه ادیان دنیا با بی اخلاقی‌هایی، چون نشر برهنگی و مسائل جنسی نیز مشهور شده که در خود جامعه فرانسه نیز نکوهیده است. اینطور نیست که بگوییم همه غرب اینطور هستند، یعنی هم بحث توهین به ادیان الهی در جوامع و هم نشر برهنگی مذموم است.

هنرمند مطرح کشورمان با تأکید بر اینکه فعالیت این نشریه خیلی محلی از اعراب ندارد، تصریح کرد: از ویژگی‌های فعالیت این نشریه نفرت پراکنی و ماهی گرفتن از آب گل آلود در بین مردم و رهبران دنیا است. اینها، چون ایران اسلامی را به سبکی غیر از اسلام ناب می‌پذیرند، پس طبیعی است که زمانی به سراغ پیامبر اسلام (ص) بروند و اکنون هم به خود اجازه دهند که به رهبر جمهوری اسلامی ایران اهانت کنند.

این کاریکاتوریست بیان کرد:در نهایت این نشریه به دنبال جنجال، هیاهو، نفرت پراکنی، ‌ نژاد پرستی و توهین به همه ادیان الهی است. ما هم در مقابله با فعالیت‌هایی که آنها از گذشته انجام داده بودند مسابقه هولوکاست، فلسطین تنها نیست و ... را ترتیب دادیم. در این راستا باید بیشتر کار کنیم چرا که آنها به دنبال مسائل غیراخلاقی و تلاش‌های جنجالی هستند، منتها هدف ما کاملا به حق برای مقابله با این نفرت پراکنی‌ها است و هیچ ابایی هم از آن نداریم.

وی ادامه داد: چنین نشریه‌ای با چنین خصلتی که سابقه درج کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر مهربانی‌ها را در کارنامه خود دارد، حالا آمده و چنین اتفاقی را رقم زده است. اینها متوجه شدند تنها کشوری که می‌خواهد به معنای واقعی مستقل باشد و مباحث منطقی، انسانی و معرفتی را که پایه‌های استقلال است در خود نهادینه کند، ایران است. انقلاب ما بر مبنای استقلال و آزادی شکل گرفت. اینها می‌خواهند ما یک کشور سرسپرده باشیم یا اسلامی داشته باشیم که عربستان سعودی ارائه می‌کند و ما هم در جواب می‌گوییم نه. این اتفاقاتی که تاکنون رقم خورده هدف اصلی دشمنان ما بوده و اکنون این نشریه هم دارد از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد، طبیعی است و ذات دشمن منفور است؛ دشمنی که در کشور خودش هم منفور است. مردم معتقد به ادیان مختلف با این نشریه زاویه دارند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha