دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پایان نامه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با موضوع: «راهکارهای ترک عادات ناپسند با تأکید بر اخلاق اسلامی»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، عطیه عابدی، طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با موضوع «راهکارهای ترک عادات ناپسند با تأکید بر اخلاق اسلامی» دفاع کرد.

عابدی در دفاع از پایان نامه خود گفت: یکی از موانع موفقیت انسان‌ها هر چند فرد با استعداد و توانمند باشد، خو کردن به عـادات و رفتارهـای ناپسندی است که خودآگاهی، تفکر و اراده انسان را از بین می‌برد. و علت آسیب وارد شدن به اراده و عزت نفس انسان این است که عادت‌ها بدون تفکر و دخالت عقل تکرار می‌شوند.

وی ادامه داد: عادت‌ها چون در خلق و خوی انسان ریشه می‌کنند و به صورت غیرارادی تکرار می‌شوند لازم است ترک شوند. بنابراین در این مبحث گزیده‌ای از راهکارهای عادات ناپسند بر اساس اخلاق اسلامی که ارتباط مستقیمی با عدم رشد و تعالی انسان دارد، مورد تحقیق و پژوهش قرار خواهد گرفت.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان بیان کرد: اخلاق اسلامی، رفتارهای خوب و بد آدمی به خصوص اگر به شکل عادت درآمده باشد در سعادت یا شقاوت او مؤثر مـی‌دانـد؛ به همین منظور برای سوق دادن آدمی به رفتارها و عادات پسندیده و اصلاح رفتارها و عادات ناپسند، راهکارهایی بیان نموده است.

وی گفت: برای رفع این عادات ناپسند راهکارهایی اخلاقی وجود دارد که از جمله موارد، خود را در محضر خدا دیدن، رجوع درونی به سمت رحمت الهی، در نتیجه عدم ناامیدی از درگاه باری تعالی، خودشناسی، عزت نفس گامی موثر در ترک عادات ناپسند می‌باشد. همچنین مدیریت خشم در قالب کظم‌غیظ و عفو و بخشش در توصیه‌های اخلاقی به وفور مشاهده می‌شود. چنان‌چه رویکرد طبیعت خدامحور در این حوزه مورد توجه خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha