شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1065589
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
پایان نامه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی شخصیت و حقوق زن در قرآن و اشعار جاهلی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، راضیه شکرانی طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی شخصیت و حقوق زن در قرآن و اشعار جاهلی» با راهنمایی حجّت الاسلام والمسلمین جواد سلیمیان و داوری ولی الله جعفری دفاع کرد.

شکرانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: جاهلیت ظهور گونه‌ای از حیات بشری است که با کنار رفتن عقل و عدم حاکمیت آن بر قلمرو وجود، حضور و سلطه می‌یابد. قرآن کریم زمان قبل از اسلام و ایامی را جاهلیت می‌نامد که بشر از منبع وحی دور بوده و با جهل خود ره پیموده است. در این راستا موضوع ِ جایگاه(حقوق و شخصیت) زن از دیدگاه اسلام و قرآن از موضوعات چالش برانگیز در مطالعات اسلامی محسوب می شود

وی ادامه داد: از آنجا که جامعه بشری امروزه گرایش به فرهنگ جاهلیت پیدا کرده است بررسی تاریخی ِ وضعیت زن در جامعه‌ی صدر اسلام کمک فراوانی به درک جایگاه حقیقی زن برای برون رفت از این معضل خواهد کرد.

شکرانی ادامه داد: این مهم بدون شناختِ پیش زمینه های تاریخی آن، امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین برای تبیین وضعیت زنان در اسلام نیازمند شناخت تاریخی ِ وضعیت زنان در عصر جاهیت بوده، که نمود آن در اشعار جاهلیت به عنوان آیینه ی تمام نمای زندگی و زبانِ حال آنهاست چرا که شعر جاهلی انسانها را از اوضاع اجتماعی، سیاسی، تاریخی و اقتصادی آن دوران آگاه می کند و نیز یکی از منابع مهم تاریخی برای آگاهی از اوضاع قبل از اسلام است از این روی باید دید که قرآن و اشعار جاهلیت، هر کدام وضعیت زن را در عرصه‌های خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و در سه عنوان(دختر، همسر و مادر) چگونه ترسیم می کنند و از جهتی دیگر با بررسی زن در جاهلیت قدیم، نمایی از مظلومیت زن در جاهلیت مدرن را به تصویر کشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha