سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
image-20230119022228-1.png

حوزه/ دکتر بختیاری با تأکید بر این که در حوزه آموزشی نیازمند تولیدات بومی متناسب با مبانی دینی هستیم، اظهار داشت: امیدواریم در ترسیم الگوی نظری حُکمرانی اسلامی، بتوانیم از ظرفیت‌های مراکز دینی و حوزوی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسن بختیاری در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی ضمن ارائه گزارشی از حوزه‌ی مسئولیت‌ها و وظایف این مجموعه، ضمن تأکید بر اهمیت آموزش و دانش‌افزایی حُکمرانان فعلی و تربیت حکمرانان آینده کشور، کمک به افزایش کارآمدی حکمرانی را مهم‌ترین مأموریت مدرسه حکمرانی دانست و اظهار داشت: در حوزه‌ی آموزشی تنها مجموعه‌ی دانشگاهی هستیم که رشته دکترای حکمرانی را در کشور راه‌اندازی نموده، هم اکنون میزبان حدود ۵۵ نفر از حکمرانان کشور در سطح مدیرکل، مشاور وزیر و معاون وزیر هستیم.

وی ضمن اشاره به اهمیت مسئولیت آموزش استانداران و فرمانداران کشور، با بیان این که تیم‌های آموزشی و تخصصی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به‌منظور بهبود عملکردی در سطح حکمرانی، در استان‌ها حضور به هم رسانده، مدیران استانی را با نیازمندی‌های روز آشنا می‌سازند، اظهار داشت: این آموزش‌ها متناسب با نیازمندی‌های کشور از یک‌رشته به ۵ رشته و گرایش در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تربیتی ارتقا یافته است.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی گزارشی از سامانه حکمران‌یار ارائه و ارتقای توانمندی‌های حکمرانی کشور را از جمله رویکردهای این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: تربیت حکمرانان از دیگر رسالت‌هایی است که ناظر به شناسایی، انتخاب و دانش‌افزایی این عزیزان مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر بختیاری در تبیین رویکردهای شورای سیاست‌گذاری این مجموعه، بر اهمیت راه‌اندازی شورای راهبری مدارس تخصصی اشاره و اظهار داشت: مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در حوزه فعالیت‌های مربوط به سیاست‌ها و خط و مشی دستگاه‌های کشور، قدم‌های ارزشمندی برداشته است.

وی ارزیابی سیاست‌های کلان حکمرانی در گروه‌های پژوهشی و تهیه بسته‌های ویژه عملیاتی برای هر دستگاه را از جمله رویکردهای این مجموعه توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: در این فرایند ضمن بهره‌برداری از ظرفیت علمی و نخبگانی اساتید دانشگاه، از ظرفیت عملیاتی مدیران ارشد و تجربیات ارزشمند مدیران پیشین نیز استفاده می‌شود.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، بررسی و سنجش داده‌های عینی و زنده از عملکرد اجرایی دستگاه‌ها، باهدف برآورد تحقق‌بخشی به سیاست‌ها را از دیگر رویکردهای مهم مدرسه حکمرانی شهید بهشتی عنوان کرد و اذعان داشت: سیاست‌های اجرایی، پیش از اجرا در کشور، در محیط‌های آزمایشگاهی پیاده شده، پیامدهای اجرایی سیاست خاص در بخش‌های مختلف کشور، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دکتر بختیاری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که در حوزه آموزشی نیازمند تولیدات بومی متناسب با مبانی دینی هستیم، اظهار داشت: امیدواریم در ترسیم الگوی نظری حکمرانی اسلامی، بتوانیم از ظرفیت‌های مراکز دینی و حوزوی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی نیز در این دیدار، حکمرانی اسلامی ایران را پرچم‌دار احیای تمدن نوین اسلامی در عالم دانست و اظهار داشت:در این راستا، تدوین و ارائه الگوی نظری حکمرانی اسلامی ضرورتی انکارناپذیر برای تربیت مدیران و کارگزاران است.

وی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های نظری و عملی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی برای تحقق ایده آرمانی حکمرانی اسلامی، از ظرفیت‌های علمی ارزشمند و تجارب متراکم مدیران برجسته برخوردار است.

رئیس جامعة المصطفی با بیان اینکه تحقق آرمان‌های تمدنی، نیازمند گذر زمان و تکامل نظریه‌ها در بوته نقد و آزمون‌هاست، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم علوم‌انسانی را با نگاه الهی، دینی و مبتنی بر مبانی اسلامی ارائه نماییم، نیازمند صبر، استقامت و مداومت در پیگیری راهبردها، راهکارها و طرح‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی تنظیم علوم، مبتنی بر نگاه اسلامی را از رویکردهای تمدنی توصیف و تصریح کرد: تدوین الگوی حکمرانی دینی هدف بلندی است که علی‌رغم ظرفیت‌های فراوان و تجربیات ارزشمندی که کسب شده، همچنان نیازمند پیگیری و فعالیت‌های پژوهشی است.

رئیس جامعة المصطفی بر اهمیت تدوین الگوی حکمرانی دینی تأکید کرد و ابراز داشت: از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود تا در راستای تحولات شکل‌گرفته بعد از انقلاب اسلامی و در امتداد ورود به حوزه‌های علوم‌انسانی، در عرصه تدوین الگوی حکمرانی اسلامی پیشتاز باشند و از ظرفیت تمام مراکز علمی حوزه استفاده حداکثری صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جامعة المصطفی را چهره بین‌المللی حوزه‌ دانست و گفت: جامعةالمصطفی العالمیة با نگاهی جدید به حوزه‌ی بین‌الملل، در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی، علوم‌انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی قالب‌های تازه و گرایش‌های نوپدیدی را بازتعریف و ایجاد نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با تأکید بر این که جامعة المصطفی با ورود به عرصه علوم‌انسانی اقدامات ارزشمندی را رقم زده و رشته‌های متنوعی را ناظر به نیازهای مخاطبانی در عرصه بین‌الملل راه‌اندازی نموده است، یادآور شد: به‌جرئت می‌توان گفت؛ هیچ مجموعه‌ای در داخل کشور نیست که چنین تنوع ملیتی را تحت پوشش آموزشی و پژوهشی خود قرار داده باشد.

وی گزارشی از مأموریت بین‌المللی و نیز رسالت جهانی و انسانی جامعةالمصطفی ارائه کرد و اظهار داشت: تربیت شخصیت‌های راهبردی و راهبران فکری و اجتماعی، از وظایف مراکز علمی همچون المصطفی است، تا نقش‌آفرینی اجتماعی را در مسیر خدمت به ملت‌ها داشته باشند. تربیت انسان‌های تأثیرگذار و نقش‌آفرین در عرصه‌های مختلف زیست بشری از رسالت‌های آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی است.

رئیس جامعة المصطفی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر ترسیم نقشه‌ی راه مشترک و لزوم تقویت ارتباطات، بر اهمیت تدوین تفاهم‌نامه همکاری با مدرسه حکمرانی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد و اظهار داشت: جامعة المصطفی تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های متعددی را با مراکز و مجموعه‌های بین‌المللی برقرار و بر اهمیت عملیاتی‌سازی این تفاهم‌نامه‌ها تأکید دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی ظرفیت بالای اساتید و گستره تولیدات ارزشمند محتوایی در جامعة المصطفی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: امیدواریم با بهره گیری از مباحث نظری تولید شده در مراکز حوزوی و طراحی الگوی حکمرانی اسلامی، حداکثر اثربخشی در برطرف‌سازی خلأهای مدیریتی کشور حاصل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha