دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: امروزه باید بر جهاد تبیین و زندگی خدایی اهتمام ویژه وجود داشته و در زندگی دارای ورع، اجتهاد و عفت باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مهدی شب زنده دار عصر امروز در اجلاسیه اساتید و مشاوران اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه که در سالن سلمان مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد با اشاره به دستور جهاد تبیین توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: امروزه باید بر جهاد تبیین و زندگی خدایی اهتمام ویژه وجود داشته و در زندگی دارای ورع، اجتهاد و عفت باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: ورع داشتن داعیان دین، منجر به دعوت مردم به دین می شود و حوزه های علمیه از صدر و ذیل، آنچه جاذبه دارند و موجب هدایت مردم می شود، داشتن ورع بین علما و داعیان دین است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: سیره علما و بزرگان در تربیت شاگردان و تهذیب طلاب علوم، کنشگری و عملکرد مناسب به تربیت نفوس و تهذیب آنان بود؛ چراکه تاثیر و سازندگی کنشگری و عملکرد اساتید از هزار حرف بالاتر است و نتایج بسیار خوبی را برجای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به جمله ای از امیرالمومنین علیه السلام که فرمود «اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ» اظهار داشت: بزرگانی از جمله علامه مجلسی و برخی از علما براین اعتقاد هستند که منظور حضرت از این کلام این است که ما می خواهیم شما را شفاعت کنیم و شما یک آبرومندی داشته باشید تا ما بتوانیم شما را شفاعت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آبرومندی به این معنا است که ما با کمک گرفتن از ورع، اجتهاد، عفت و سداد که در روایت به آن‌ها اشاره شده است، زمینه‌های شفاعت ائمه معصومین علیهم السلام از ما را فراهم سازیم.

آیت الله شب زنده دار بیان داشت: مفهوم دیگری که برای این حدیث بیان شده این است که مخاطب «اعینونی»، امرایی هستند که امیرالمومنین علیه السلام آنان را در مناصب، نصب کرده بودند و یا اینکه عموم مخاطبان منظور بوده است و باید همه ما ائمه معصوم علیه السلام کمک کنیم و آنان را در شفاعت خود یاری رسانیم.

وی با اشاره به معنای ممکن دیگر لفظ اعینونی در روایت امیرالمومنین علیه السلام و یا اعینونا در روایت امام باقر علیه السلام ابراز کرد: معنای این یعنی اینکه امامان معصوم علیهم السلام می فرمایند ما را در اهداف و مقاصد یاری کنید و هدف این است که به آرمان های اسلامی و اهداف و مقاصد آن دست پیدا کرده و شریعت را در جامعه پیاده کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: یاور و معین ائمه معصومین علیهم السلام امروزه در لباس استاد اخلاق جلوه می کند و از کلام امیرالمومنین علیه السلام چنین استفاده می شود که آن چیزی که اثر آکد داشته و خیلی نیز مهم است، پیاده کردن مرضات الهی برای خود و دیگران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha