پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش بین المللی زنان مؤثر جهان

حوزه/ خانم معین الاسلام با بیان اینکه بانوان مهمترین عناصر فرهنگ‌ساز در جامعه هستند، گفت: زن مسئول در طرح الگوی سوم به عنوان عنصر مهم تحول‌آفرین و تاریخ‌ساز مطرح می‌شود که نمونه عینی این زن مسئول، حضرت زهرا علیهاالسلام هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم مریم معین الاسلام در همایش بین المللی بانوان مؤثر جهان با حضور بانوان فرهیخته حوزوی و جمعی بانوان تأثیرگذار از ۲۳ کشور جهان که عصر امروز (شنبه، اول بهمن) در تالار بیداری اسلامی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، عنوان کرد: هندسه قدرت جهانی درحال تغییر است و حوادثی چون فروپاشی شوروی و افول آمریکا به اذعان تئوری‌پردازان غربی و ظهور رقیب‌های جدید برای آمریکا با خاستگاه‌های متفاوت و صف‌آرایی قدرت‌های جدید را شاهدیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: گویا دوره تحقق خلافت الهی و وراثت صالحان در عصر تحقق ایمان و نورانی شدن زمین پس از فرو رفتن در ظلمت‌های ناشی از تفکر مادی گرایانه و ظلمت ناشی از بسندگی عقل و بی نیازی به وحی فرا رسیده است.

معین الاسلام بیان داشت: طبیعی است که تحقق این آرایش جدید، مهمترین ظرفیت فرهنگی است و نیاز به فرهنگسازی دارد و زنان با وجود این ظرفیت روحی و روانی که خداوند در اختیار آنان قرار داده و در وجود آنان به ودیعه گذاشته است، مهمترین عناصر فرهنگ‌ساز در جامعه هستند.

وی تصریح کرد: برای تقویت و ارتقاء این جایگاه فرهنگ‌سازی باید الگوی جدیدی برای زنان طراحی شود که نه مانند الگوی گذشته، زن بدون هیچ‌گونه کنشگری اجتماعی است، نه مانند الگوی فمینیسم که کنشگری زن را در انجام کنشگری‌های مردانه می دید؛ الگوی دیگر در عصر جدید توسط سرمایه‌داری طراحی شد که در این الگو کوشید زن به عنوان زن جدی گرفته شود اما نه در افق انسانیت، بلکه در افق جنسی و زن را به مثابه کالای جنسی در نظر گرفتند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در الگوی سوم، زن کنشگر است نه صرفاً در پستوی خانه و منفعل و خانه‌نشین، بلکه کنشگری است که جنسیت او یعنی زنانگی او باید جدی گرفته شود نه وجه جنسی او؛ در الگوی سوم، کارکرد خانه تا عمیق‌ترین لایه‌های زندگی اجتماعی ادامه پیدا می‌کند.

معین الاسلام عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فرضیات الگوی سوم، زن مسئول نه زن مهجور و زن محق و براساس روایت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسءولٌ عن رعیه و رجلٌ راعٌ علی اهل بیته والمرأَةٌ راعیةٌ علی بیته زوجه ها»؛ زن مسئول در الگوی سوم به عنوان عنصر مهم تحول‌آفرین و تاریخ‌ساز مطرح می‌شود که نمونه عینی این زن مسئول، حضرت زهرا علیهاالسلام هستند.

وی اظهار داشت: حضرت زهرا علیهاالسلام زنی که در خانه به عنوان زن مسئول برای فرزندان خود مادری می کرد و مادری ایشان نه تنها در چارچوب خانه بلکه مادری برای امت و بشریت هستند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بانوی بزرگ جهان اسلام در عین حال که در خانه بودند و بر این اعتقاد پافشاری داشتند که حضور زن در خانه موجب تقرب بیشتر او به پروردگار عالم خواهد شد، اما وقتی که مقدرات اساسی امت را در خطر دیدند، یک تنه وارد میدان مبارزه و مجاهده شدند و جهادی خستگی‌ناپذیر داشتند.

معین اسلام بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در مقابل شیاطین زمان خود با تمام قوا ایستادگی کردند و با یک مجاهدت خستگی ناپذیر وادی ایمان را برای ایمان آورندگان برای همیشه در تاریخ بشریت ماندگار کردند و در نهایت، جان خود را در راه تحقق وادی ایمان، ایثار نمودند و شخصیتی ماندگار در عالم شدند به امید آن روزی که موازنه جدید قدرت در هندسه جهان به نفع زنان و با نقش آفرینی زنان اسلام باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha