شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ولادت امام محمد باقر (ع)

حجت الاسلام نیلی‌پور با تاکید بر شکل دهی یک نظام تربیتی منسجم و مستحکم توسط امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تصریح کرد: در نتیجه این انفجار علم، شاگردان فراوانی تربیت شدند و اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم مکتب تربیتی امام باقر(ع) علم محور بود و بر همین اساس حضرت ملقب به باقرالعلم الاولین و الاخرین بودند و مکتب علمی تشیع را پایه گذاری کردند.

حجت الاسلام مهدی نیلی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) و حلول ماه رجب به عنوان یکی از طلایی ترین ماه های معنوی با اشاره به نقش نظام تربیتی امام باقر(ع) در تربیت شاگردان برجسته و زبده و تاثیر این نظام در خنثی سازی توطئه های دشمنان مکتب اهل بیت(ع) اظهار داشت: از مصادیق فوران های علمی در دوران پیامبر اکرم(ص) بیان و نشر روایات متعدد بود و امیرمومنان(ع) و سایر اهل بیت(ع) نیز از آنجا که متصل به رسول اکرم و سپس علم غیب و الهی بودند، دریایی از علوم و معارف را در سینه داشتند.

وی افزود: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) یکی از اتفاقاتی که منافقین رقم زدند منع کتابت و انتشار حدیث بود به طوری که مانع بیان روایات در بین مردم می شدند و این یکی از لطمه های بزرگ فرهنگی و علمی بود تا جوامع انسانی و اسلامی را دچار فقر کنند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان با بیان روایتی از امیرمومنان(ع) در خصوص اهمیت بیان روایات گفت: منافقین مانع بیان علمی که از ناحیه خداوند متعال بر روح و جان اهل بیت(ع) فوران داشت می شدند و آن قدر این مصیبت بزرگ شد که امیرمومنان(ع) بارها می فرمودند: "سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی از من بپرسید، پیش از آنکه مرا از دست بدهید".

وی اضافه کرد: تا زمان امام باقر(ع) جریان منع حدیث بسیار قوی از سوی امویان ادامه داشت و در زمان حضرت به دلیل درگیری هایی که بین امویان و عباسیان و جنگ قدرتی که در بین آنها بود، فضای فرهنگی و عالمانه ای فراهم شد و امام باقر(ع) توانستند یک انفجارعلم درجامعه اسلامی رقم بزنند و پس از آن نیز امام صادق(ع) این کار را ادامه دادند و بر همین اساس مکتب ما کتب جعفری می باشد.

حجت الاسلام نیلی‌پور با تأکید بر شکل دهی یک نظام تربیتی منسجم و مستحکم توسط امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تصریح کرد: در نتیجه این انفجار علم، شاگردان فراوانی تربیت شدند و اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم مکتب تربیتی امام باقر(ع) علم محور بود و بر همین اساس حضرت ملقب به باقرالعلم الاولین و الاخرین بودند و مکتب علمی تشیع را پایه گذاری کردند و بلافاصله امام صادق(ع) این ماموریت و مسئولیت را ادامه دادند.

وی خاطر نشان کرد: امروز همه ما بر سر سفره علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نشسته ایم و سرمایه اصلی و پایه ای و بنیادین مکتب اهل بیت(ع) هم از ناحیه دعا و هم چنین در روایات فقهی و روایات اخلاقی و اعتقادی بر تلاش های علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) استوار است و این یک جریان فرهنگی و تربیتی در طول تاریخ تشیع می باشد.

مدیر بنیاد مهدویت استان اصفهان وجود سرمایه بزرگ علمی و معنوی در حوزه های علمیه در طول تاریخ تشیع را از برکت تلاش های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیان کرد و افزود: امروز نیز حوزه های علمیه ما همان مکتب تربیتی را پیروی می کنند و بر اساس همان تلاش علمی هم چنان شاگردپروری نموده و روحانیت شجاع و جسور و امین و عادل ما در طول تاریخ تشیع از همین مکتب علمی ارتزاق کرده و هم چنان آن سیر علمی و معنوی مکتب اهل بیت را دنبال می کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی خون سیدالشهدا(ع) و از سوی دیگر تلاش علمی اهل بیت(ع) استحکام و انسجام مکتب اهل بیت(ع) را برای ما در طول تاریخ تشیع بیمه کرده است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha