چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سید ابراهیم حسینی اراکی

حوزه/ عضو هیئت امنای بنیاد هدایت گفت: مهم ترین مسئله امروز، ضعف معرفتی است. در جامعه هر کاری که بخواهیم انجام دهیم زمینه ساز آن معرفت است و امروز نیز بزرگترین معضل جامعه مشکل فرهنگی و ضعف معرفتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی اراکی، عضو هیئت امنای بنیاد هدایت طی سخنانی به مناسبت آغاز ماه رجب و میلاد باسعادت امام محمد باقر(ع) در حسینیه بنیاد هدایت قم اظهار کرد: اهل بیت(ع) نسبت به ما و شیعیان حقوقی دارند و طبق فرمایش حضرات معصومین(ع) با رعایت این اعمال می توانیم حق آنان را ادا کنیم.

وی معرفت به ائمه اطهار(ع) را یکی از حقوق آنها برشمرد و اظهار داشت: معرفت تنها شناخت علمی نیست، بلکه شناخت عمیقی است که با قلب گره می خورد و تبدیل به باور و ایمان می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی معرفت و عمل به معارف اهل بیت(ع) را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و افزود: بنا بر فرمایش امام باقر(ع) خدا عملی را جز با معرفت نپذیرد و معرفتی نباشد مگر با عمل پس، کسی که معرفت دارد، همان معرفت او را بر عمل دلالت کند، و کسی که عمل نکند معرفت ندارد.

وی تسلیم بودن و مراجعه به اهل بیت(ع) در اختلافات را از دیگر حقوق ائمه اطهار(ع) بر عنوان کرد و ادامه داد: ولی خدا میزان اعمال است و اهل بیت(ع) در همه اختلافات میزان و معیار هستند، همان‌طور که در زیارتنامه امیرالمومنین(ع) نیز به ایشان می گوییم «السلام علیک یا میزان الاعمال».

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت مهم ترین مسئله امروز را ضعف معرفتی دانست و گفت: در جامعه هر کاری که بخواهیم انجام دهیم زمینه ساز آن معرفت است و امروز نیز بزرگترین معضل جامعه مشکل فرهنگی است و معرفت به امام و ولی خدا می تواند حلال مشکلات باشد.

وی امام و ولی خدا را تربیت شده الهی بر شمرد و ابراز داشت: بین انسان کامل و افراد معمولی تفاوت بسیاری وجود دارد و مهم ترین چیزی که باعث می شود تا اهل بیت(ع) برای همیشه تاریخ مرجع و الگو باشند این است که خداوند خود مربی و معلم آن ها بوده و خداوند با علم خویش به ظرفیت معصومین(ع)، آنها را برگزیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی با ذکر فضائل امام باقر(ع) یادآور شد: عظمت این امام همام به گونه ای است که حتی برخی از مخالفان شیعه و بزرگان اهل سنت نیز به مقام عظیم حضرت باقرالعلوم(ع) اعتراف دارند، به گونه ای که ابن حجر هیتمی در مورد ایشان می گوید «او از گنج ‌های پنهان معارف و حقایق احکام آن قدر آشکار ساخت که جز بر افراد بی‌ بصیرت و دل‌های ناپاک پوشیده نیست و از این جاست که وی را شکافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازنده‌ ی علم خویش نامیده ‌اند».

وی در بخش دیگری از سخنان خویش دلیل عظمت اهل بیت(ع) را خیر رسانی آن بزرگواران عنوان کرد و گفت: همانطور که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم، «إِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه»؛ اهل بیت علیهم السلام رأس هر خیر و خوبی و اصل آن هستند و راز عظمت آن ذوات مقدس در همین خیر رسانی و خدمت به مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی خطاب به مبلغین و افرادی که خدمت رسانی فرهنگی به جامعه می کنند، گفت: نیازهای فکری و عقیدتی مهم‌تر از نیازهای مادی است و جایگاه خدمت رسانی فرهنگی نسبت به سایر خدمت رسانی ها غیر قابل قیاس است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha