جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به تبیین و تشریح اصول و قواعد تبلیغ پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در افتتاحیه همایش توانمندسازی طلاب که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد گفت: تبلیغ دین وظیفه مشترک تمامی پیامبران و اولیای الهی بوده اما از لحاظ رتبه معنوی، شخصیتی وحوزه ماموریتی هر کدام متفاوت بوده‌اند.

امام جمعه زاهدان به قرائت آیه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره پرداخت و افزود: "وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا " هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت من تو را به پیشوایی خلق برگزینم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های حضرت ابراهیم(ع) که در جای جای قرآن از آن یاد می شود توجه ویژه ایشان به نسلشان بود و به درگاه خداوند متعال برای آن‌ها دعا می‌کرد و اینجا بود که مدال افتخار را از خداوند می‌گیرد و خداوند در پاسخ به سوال حضرت ابراهیم(ع) که مطرح کرده بود آیا نسل من هم امام خواهند بود؟ بیان کرد: « لا ینال عهدی الظّالمین» عهد من به ستمگران نمی‌رسد یعنی در نسل تو اگر کسی باشد که اهل ظلم و ستم باشد، عهد من به او نخواهد رسید.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: دشمنان حضرت ابراهیم(ع) را تهدید به سوزاندن در آتش کردند اما او از دعوت خود پا پس نکشید و حتی در روایات نقل شده هنگامی که اورا در آتش گذاشتند جبرئیل به حضرت ابراهیم(ع) گفت آیا حاجتی داری و حضرت در پاسخ عنوان کرد: از تو حاجتی ندارم و خداوند خود نظاره گر است و چنین عملکردی نشانگر عمق توحید ایشان بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی ابلاغ پیام دین به دیگر انسان‌ها را نیازمند ابزارهای مختلف دانست و اظهار کرد: سخنرانی، تحقیق، پژوهش، نگارش و تدریس معارف از جمله این ابزارهاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: نکته دیگر برای یک تبلیغ خوب، این است که باید پیام دین از جمله معارف دینی را به مردم ابلاغ کنیم؛ معارف دینی در یک دسته بندی رایج شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، احکام و فقه می‌باشد.

وی افزود: بیان توحید برای مردم، تقویت نگاه توحیدی و تقویت مبانی اعتقادی در میان مردم از دیگر نیازهای ضروری و بخشی از تبلیغ است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اعتقادات زیربنای فکری هر انسانی است و به قدری مهم است که در اصول اعتقادی تقلید آن جایز نیست و هر کس باید به صورت مستقل به این مطلب برسد که اگر پایه‌های اعتقادی مستحکم نباشد با هر تلنگری متزلزل خواهد شد.

وی گفت: در خصوص مسائل اخلاقی، بسیاری از فرمایشات حضرت علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که بیان آنها برای مردم خود یک تبلیغ است.

امام جمعه زاهدان گفت: احکام فقهی نیز از دیگر نیازهای مردم است و این امر وظیفه مبلغان است و محتوای تبلیغ جامع و شامل تمام معارف دینی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی اظهار کرد: مبلغ برای اینکه بتواند تبلیغ خوب و شایسته‌ای داشته باشد و نقش و رسالت پیامبرگونه خود را عملی کند نیاز به الزامات و پیش نیازهای خاصی دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از الزامات مطرح شده این است که ابتدا مبلغ خودش معارف دینی را خوب فهمیده و درک کند تا در گام بعد بتواند آن را تبلیغ کند زیرا اگر در این راه دچار انحراف شود دیگران را هم منحرف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام جامعه اسلامی با فرقه‌های انحرافی مختلفی مواجه بوده که توسط مبلغین منحرف شدند و یکی از نمونه‌های این انحرافات، داعش است که تفکر تکفیری همراه با خشونت دارد.

امام جمعه زاهدان گفت: واضح است که آنان دست‌ساخته استکبار هستند و این موضوع حاصل برداشت غلط از دین و درست نفهمیدن آن است.

وی افزود: قدم دوم در تبلیغ درست این است که بتوانیم مفاهیم را به درستی منتقل کنیم و اگر کسی بخواهد مبلغ موفقی باشد باید مهارت تبلیغ و بیان خود را ارتقا دهد تا بتواند درست در جامعه ایفای نقش و تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی عنوان کرد: اگر شخصی به خوبی آگاه و مهارت‌های لازم در امر تبلیغ را دارا باشد باز هم کفایت نکرده و باید بینش صحیح داشته باشد.

وی ادامه داد: بینش به معنای فهم عمیق است که در روایات به عنوان حکمت از آن یاد می‌شود و اگر بینش نباشد شخص نمی‌تواند مسیر خود را به درستی تشخیص دهد و برای کسب بینش صحیح نیاز به تلاش مضاعف وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اگر مبلغی خود اهل عمل نباشد تبلیغ او بی‌تاثیر و یا اثر سوء و منفی به همراه دارد و اگر بخواهیم مبلغی شایسته باشیم باید درکسب دانش و فهم درست از اسلام کوشا باشیم.

وی ادامه داد: اگر اهل عمل بودیم وجودمان در جامعه مشعل هدایت است اما اگر خودساخته نباشیم حرفمان هم بی‌تأثیر است و تنها در صورتی می‌توانیم تبلیغ درستی داشته باشیم که در کنار برخورداری از دانش، بینش و مهارت‌های تبلیغ خودمان نیز اهل عمل باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha