سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام محمد خانی

حوزه/ حجت‌الاسلام خانی گفت: از نظر آموزه‌های قرآن، هر کسی به‌تنهایی باید به‌ عنوان یک امت عمل کند.

حجت‌الاسلام محمدخانی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، اظهار داشت: تکلیف گریزی دیگران موجب نمی‌شود تا شخص از انجام تکلیف خود شانه خالی کند.

وی افزود: از نظر قرآن مسئولیت‌های فردی و اجتماعی انسان به‌عنوان تکالیف الهی او را موظف می‌کند تا خود برای ادای تکلیف قیام کند، حتی اگر دیگران به تکلیف خویش عمل نکنند.

حجت‌الاسلام خانی اضافه کرد: از نظر قرآن، انسان باید حق محور باشد و اکثریت و اقلیت دراین‌باره هیچ نقشی ندارد اگرچه ازنظر روحی و روانی حمایت اکثریت می‌تواند دلگرمی برای عده‌ای باشد، اما انسان باید دلگرم به خدا و نصرت‌های الهی باشد و از خدا بخواهد تا درهرحال او را یاری دهد تا به تکلیف خود عمل کند.

وی ادامه داد: وقتی انسان حق مدار و تکلیف محور باشد به این امر توجهی نمی‌کند که آیا دیگران همراهی خواهند کرد یا نه؟ آیا با انجام تکلیف به نتیجه مطلوب می‌رسد یا نه؟

حجت‌الاسلام خانی تصریح کرد: در تکلیف مداری و حق محوری، نه اکثریت، نه همراهی دیگران و نه به نتیجه رسیدن یا نرسیدن نقشی ندارند، زیرا مؤمن مأمور به تکلیف است نه به نتیجه با این منطق است که اساساً مؤمن شکست در کارش نیست و همواره موفق و سربلند است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نه اکثریت معیار حقانیت است و نه اقلیت؛ چه‌بسا اکثریت فاقد عناصر حقانیت باشند چراکه بدون تعقل و آگاهی عمل می‌کنند و چه‌بسا ممکن است در یک جامعه ایمانی اقلیتی نیز به باطل رو آورند.

حجت‌الاسلام خانی افزود: ازنظر قرآن، حق معیار خودش را دارد که می‌توان آن را از طریق پیامبر انفسی و آفاقی، یعنی عقل و الهامات فطری و آموزه‌های وحیانی انبیاء و اوصیاء (ع) شناخت.

وی اضافه کرد: در فرهنگ اسلامی هرکسی تکلیف دارد تا در برابر فساد به‌عنوان امر باطل قیام کند و اجازه ندهد فسادی شکل گیرد یا گسترش یابد؛ سکوت و بی‌طرفی در برابر فساد گناهی بزرگ و ظلمی عظیم است که موجب تباهی انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: قرآن کریم بیان می‌کند که ساکتین در برابر فساد را همان‌گونه مجازات کرده که مفسدان را مجازات کرده است، زیرا این افراد در توسعه و تثبیت فساد مفسدان نقش داشته‌اند و شریک جرم آنان هستند.

وی ادامه داد: به بیان قرآن، سکوت در برابر مفسدان و خلاف‌کاران حتی اگر قوی‌تر و اکثریت باشند، جایز و روا نیست، زیرا این سکوت موجب نابودی جامعه و اجتماعات انسانی می‌شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: سکوت در برابر منکرات جامعه از عوامل کفر قلمداد شده و خشم و لعن الهی را نسبت به ساکتین به دنبال دارد البته در این میان مسئولیت عالمان و آگاهان جامعه نسبت به امور اجتماعی سنگین‌تر و شدیدتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha