پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
1

حوزه/ نشست نقد و بررسی کتاب مهارت ها و راهکارهای تربیت مهدوی با حضور نویسنده و کارشناسان حوزه مهدویت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در راستای برگزاری چهارمین جشنواره ملی مهدویت به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم و با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و خانه مطبوعات در کتابخانه عمومی آیت الله العظمی خامنه ای برگزار شد.

تمرکز کتاب بر مربیان و والدین با تکیه بر فعالیت های عملی است

در ابتدای این نشست، نجمه نجم، نویسنده کتاب گفت: این کتاب یکی از دغدغه های من در حوزه مهدویت بود که خلا آن را در حوزه نشر احساس کردم؛ چرا که در حوزه تربیت مهدوی با وجود انتشارات فراوان در حوزه تربیت مهدوی، این حوزه تنها در حوزه نظری باقی مانده و این کتاب به صورت عملیاتی و کاربردی به این حوزه ورود کرده است.

نجم در ادامه افزود: نگاه و تمرکز ما در این کتاب بر والدین و مربیان به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده است که باید به مهارت ها و راهکار های تربیت مهدوی تجهیز شوند و شاخص های این حوزه را دریابند.

نویسنده کتاب «آثار تربیتی اعتقاد به مهدویت» در تعریف مهارت های تربیتی در حوزه مهدویت ابراز داشت: توانایی هایی که خانواده ها می توانند به کمک آن فرزندانشان را بر مبنای سبک زندگی مهدوی تربیت کنند، مهارت های تربیت مهدوی هستند که در این کتاب به صورت عملیاتی به آن پرداخته شده است.

نجم همچنین تصریح کرد: این کتاب علاوه بر والدین و مربیان، پیشنهاداتی نیز در حوزه فرهنگی و هنری برای سیاست گذاران و تاثیرگذاران، سازمان ها و نهاد های دغدغه مند در حوزه مهدویت ارایه کرده است که قطعا بدون ورود آنها در این عرصه ها شاهد اتفاقات مثبت نخواهیم بود.

مهارت‌ها و راهکارهای تربیت مهدوی، کتابی بر پایه مبانی علمی و کاربردی است


در ادامه این نشست راضیه سبزواری ضمن تأکید بر عملیاتی و کاربردی بودن کتاب گفت: مهمترین نکات مثبت این کتاب، عملیاتی و کاربردی بودن آن است که براساس دستورالعمل هایی نوشته شده است و همچنین علمی و مستند بودن کتاب که با تکیه بر علم روانشناسی و علوم دیگر نگارش شده است.

عضو کمیته مهدویت جامعه الزهرا در ادامه اضافه کرد: در عنوان کتاب، عبارت والدین و مربیان ذکر شده است د حالی که سطح و نوع نگارش کتاب کمی ثقیل است و برای درک برخی از مفاهیم آن باید پیش نیاز هایی را گذراند که می تواند در قالب یک کارگاه آموزشی با محوریت کتاب ارائه شود.

سبزواری در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد ارسال کتاب به سازمان ها و نهاد های مرتبط جهت استفاده از راهکار های ارائه شده در کتاب گفت: بسیاری از راهکار های ارائه شده در کتاب می تواند با استفاده از زبان هنر مثل نمایشنامه، فیلم و... جهت آموزش و تربیت کودک و نوجوانان استفاده شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد: شاید اضافه شدن فصلی با موضوع آسیب شناسی عدم استفاده از سبک زندگی مهدوی در تربیت فرزندان بتواند ضرورت و اهمیت این حوزه را بیش از پیش نشان دهد.


این کتاب یک حرکت بنیادی و نقش آفرین است

حجت الاسلام و والمسلمین علی صدوقی نیز در این نشست گفت: یکی از لازمه های استفاده از این کتاب، آگاهی از مبانی مهدویت و ضرورت تربیت مهدوی است که ابتدا خواننده اجتهاد نسبی در حوزه مبانی پیدا کند و سپس به روش ها برسد؛ اگر اصول درست تبیین نشده باشد مخاطب در حوزه تحلیل مهارت ها دچار چالش خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این کتاب تربیت مساوی با تذکیه و تهذیب گرفته شده است در حالی که می دانیم تربیت سه عنصر اصلی دارد که یکی از آنها تهذیب و دو عنصر دیگر تعلیم و تذکر هستند که به واسطه آن اصلاح، ارتقا و سازماندهی مجدد صورت می گیرد و لازم است که کتاب در این زمینه تکمیل شود.

کارشناس تربیت مهدوی مرکز تخصصی مهدویت در پایان ابراز داشت: این کتاب یک حرکت اصیل بنیادی و نقش آفرین است که جای خالی آن در حوزه مهدویت احساس می شد و این مسیر باید توسط دیگران تکمیل و ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha