یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شہادت امام حسن عسکری (ع) کے موقع
پر سامرا کی فضاء سوگوار و عزادار

حوزه/ امام هادی(ع) جایگاه امامت و اهل بیت(ع) و ولایت را به شکل های مختلف ابراز می کردند که یکی از مظاهر آن زیارت نامه غدیریه و جامعه کبیره است که جایگاه اهل بیت در این زیارت نامه ها به سطح عمیق و وسیعی ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دهمین امام شیعیان حضرت امام علی النقی(ع) پانزدهم ذی‌الحجه سال ۲۱۴ در اطراف مدینه متولد شدند، در میان القاب فراوان این امام همام هادی شهرت بیشتری دارد.

دوران امامت حضرت هادی(ع) همزمان بود با سلطه ۶ تن از حاکمان عباسی و همین موضوع، شرایط ویژه‌ای را برای او ایجاد کرد، از طرفی امام باید در شرایط خفقان و ارعاب حکومت عباسی، به رسالت الهی خویش عمل کند که ارتباط با یاران و دوستان و هدایت آنان گوشه‌ای از این رسالت مهم محسوب می‌شد و از طرفی به‌گونه‌ای عمل کند که حساسیت حاکمان عباسی برانگیخته نشود.
دوران سی و چهار ساله امامت امام هادی(ع) اگر چه طولانی است، اما ایشان به علت محدودیت‌های ایجاد شده از ناحیه حاکمان عباسی، پیوسته در مراکز نظامی تحت نظر و مراقبت ویژه بودند و کمتر امکان ارتباط علنی و آزاد با یارانش را داشتند.

زیارت جامعه کبیره یک دوره امام شناسی در سطح بسیار بالایی است از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی بزرگ همین اختر تابناک امامت و ولایت محسوب می‌شود؛ چرا که تمام اسرار الهی از نظر فلسفه، عرفان و قرآن و روایات در این زیارت نهفته است و هر کسی می‌خواهد امام معصوم(ع) را بشناسد باید به جامعه کبیره مراجعه کند چون مقامات بالای ائمه معصومین(ع) در آن به‌خوبی بیان‌ شده است.
یکی از برنامه‌هایی که در زمان امام هادی(ع) آغاز و در زمان امام حسن عسکری(ع) تداوم پیدا کرد ایجاد شرایط غیبت حضرت بقیه‌الله(عج) است، فرهنگ‌سازی مردم در زمان غیبت اقدام بسیار مهمی بود که امام علی النقی(ع) بانی این موضوع بودند و اذهان را برای غیبت امام زمان(عج) فراهم کردند.


حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار حوزه، با اشاره به فرا رسیدن سال روز شهادت امام هادی(ع) اظهار داشت: شیعیان به امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) عسکریین می گویند حاکی از شرایط سخت این دو امام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در دوران امامت امام هادی (ع) دستگاه خلفای ظلم این امام همام را تحت شدیدترین شکنجه ها قرار می دادند و شرایط سختی برای امام(ع) ایجاد کرده بودند.

وی بیان کرد: اینکه می گوییم بین ما و دشمنان اسلام تضاد است و اینکه این دشمنی درون اسلام و کفر است به این خاطر است که هویت دشمنان تضاد و تعارض است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شرایط امامت دهمین اختر تابناک امامت عنوان کرد: حکومت ظلم امام علی النقی(ع) را به سامرا برد و این امام همام را زندانی کرد، در زمان علویان شیعیان در فشار شدید بودند ولی در عین حال ائمه رسالت امامت را اعمال می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی تصریح کرد: امام هادی(ع) جایگاه امامت و اهل بیت(ع) و ولایت را به شکل های مختلف ابراز می کردند که یکی از مظاهر آن زیارت نامه غدیریه و جامعه کبیره است که جایگاه اهل بیت در این زیارت نامه ها به سطح عمیق و وسیعی ارائه شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات امام علی النقی(ع) برای کادرسازی عصر غیبت امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: زمینه سازی برای حضرت حجت و حکومت جهانی امام زمان به بهترین شکل ممکن توسط امام هادی(ع) انجام شد.

امام هادی(ع) معارف شیعی در مسائل فقهی و کلامی را به خوبی تبیین کردند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن نظری شاهرودی معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه، با اشاره به اقدامات امام هادی(ع) برای ترویج معارف دینی بیان کرد: دهمین اختر تابناک امامت در آن شرایط سخت معارف شیعه را در مسائل فقهی و کلامی نشر داد و به رسالت خویش عمل کرد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه زیارت جامعه کبیره بیان کرد: از جمله آثاری که از امام هادی(ع) برای شیعیان مانده زیارت جامعه کبیره است که سرمایه گران بهایی است و هر شیعه باید این زیارت‌نامه را بخواند،این زیارت‌نامه بر مضامینی دلالت دارد که عقل عادی نمی‌تواند به آن برسد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: زیارت جامعه کبیره دارای معانی بسیار بلندی است و اگر امام هادی(ع) در قالب زیارت جامعه کبیره این معانی را بیان نمی‌کردند پیروان اهل‌بیت(ع) نمی‌توانستند به این معانی بی‌نظیر دست پیدا کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام علی النقی(ع) در دوران دستگاه خلافت بنی امیه زندگی می کردند که اختناق شدیدی وجود داشت ولی با شیعیان دل‌سوخته ارتباط خود را حفظ کردند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: روایاتی که از امام هادی(ع) درباره احکام شرع و مسائل مربوط به عالم تشیع به دست شیعیان رسیده سرمایه غنی و بی‌بدیلی است که حوزه‌های علمیه باید به آن توجه کنند.


زیارت جامعه کبیره میراث گران‌قدر امام هادی(ع) برای شیعیان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد مجتهد شبستری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه، نقش امام علی النقی(ع) در آماده کردن دوران غیبت را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: با توجه به اینکه امام هادی(ع) به زمان غیبت نزدیک هستند ایشان و فرزند بزرگوارشان امام عسکری (ع) باید زمینه را برای چنین حادثه بزرگی که مردم مستقیم دسترسی به امام(ع) ندارند فراهم کنند.

وی افزود: چون در دوران غیبت مردم به‌طور مستقیم همچون سایر دوران‌ها نمی‌توانند به حضور امام(ع) برسند و مسائل و مشکلات و معارف را مستقیم از طریق امام(ع) دریافت کنند این موضوع نیاز به بسترسازی و آمادگی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره میراث گران‌قدر امام هادی(ع) است، بیان کرد: این زیارت نامه دائره المعارفی است که دهمین پیشوای شیعیان جایگاه امامت را در معارف شیعه به‌خوبی تبیین کرده است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بزرگان دینی نسبت به خواندن زیارت جامعه کبیره و مداومت آن به‌خصوص در حرم‌های ائمه(ع) تأکید کرده‌اند، این زیارت‌نامه دارای مضامین بلندی است که جایگاه امامت، ولایت و ارزش و مقام ائمه(ع) را به‌خوبی تبیین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که امام هادی(ع) در دوران امامت خود انجام دادند آمادگی شیعیان برای دوران امامت حضرت مهدی(عج) و دوران غیبت آن امام بزرگوار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha