شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ نشست شورای علمی، کنگره بین المللی امناء الرسل ویژه پاسداشت مقام علمی علمای معاصر با هدف توسعه گفتمان حوزه های علمیه جهان تشیع به ویژه تبادل ره آوردهای علمی حوزه علمیه نجف اشرف و قم مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در بیست و پنجمین نشست شورای علمی، کنگره بین المللی امناء الرسل ویژه پاسداشت مقام علمی علمای معاصر با هدف توسعه گفتمان حوزه های علمیه جهان تشیع به ویژه تبادل ره آوردهای علمی حوزه علمیه نجف اشرف و قم مقدس در سالن جلسات معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه بر گزار شد با تبریک فرا رسیدن ماه پرفضیلت رجب و موالید و اعیاد پیش رو،برگزاری اولین کنگره از سلسله کنگره های علمی امناءالرسل با همکاری و همدلی مراکز، نهادها و مجموعه های حوزوی را موفق و با برکت ارزیابی کرد و گفت؛به لطف الهی اولین قدم از این راه مقدس به خوبی برداشته شد و حوزه علمیه قم و نجف و سایر حوزه های بلاد در جریان اصل ضرورت تبادلات علمی یکدیگر برای مجد و عظمت تشیع پی بردند وامید واریم گامهای بعدی را با بهره گیری از تجربه گام اول بهتر برداریم.

تهیه لیست شخصیت های تراز کنگره

وی در ادامه با اشاره به تهیه و تصویب لیست نسبتا طولانی از شخصیت ها در جلسات قبلی گفت: بر این اساس کمیته ای متشکل از چند نفر از اعضای شورای علمی برای رسیدن به شخصیت های بعدی جهت برگزاری کنگره مشخص گردید و پس از بررسی با رعایت اهداف مورد نظر کنگره به یک لیست چند نفره از میان علمای معاصر رسیدیم که امیدواریم با نظر شورای علمی به یک نظر واحد برسیم .

دبیر کنگره امناءالرسل با اشاره به تکثر علمای تراز برگزاری کنگره گفت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر بهتر است ،کنگره بعدی پیرامون ابعاد چند شخصیت از عالمان بزرگ برگزار شود، به گونه ای که با فراخوان مقالات و نیز پیش نشست های علمی، شاهد حضور همه اندیشمندان با گرایشهای مختلف علمی با شیم و از طرفی منهج علمی آنان را در بدنه حوزه های علمیه به عنوان الگوهای پیشرفت علمی و معنوی تبیین و ترویج نماییم.

گزارشی از نحوه انتخاب شخصیت ها

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی با ارایه گزارشی از نحوه انتخاب شخصیت های انتخاب شده گفت: تلاش کردیم شخصیت یا شخصیت های مورد بحث در کنگره بعدی امناءالرسل از میان علمای معاصرباشند و از طرفی مورد وفاق قم و نجف باشند و حتی از سایر حوزه های مطرح و با قدمت چون خراسان نیز مورد توجه قرارگرفت.

وی افزود: گرچه شناخت و بررسی مناهج علمی علمای تشیع از معاصرین گرفته تا گذشتگان هر کدام به نوبه خود نیازمند کنگره های سنگین ملی و بین المللی است،اما در حد وسع می بایست شخصیت هایی را برای برگزاری کنگره اعلام کنیم که محققان و نویسندگان و تحلیل گران شناخت و دسترسی نسبی از آوازه علمی و خدمات آنان داشته باشند تا به این وسیله هدف اصلی کنگره که توسعه علمی حوزه علمیه قم و نجف و دیگر بلاد اسلامی است محقق شود.

ضرورت بررسی توفیقات کنگره نخست

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی با قدردانی از برگزاری موفق کنگره امناءالرسل به عنوان اولین گام در طرح توسعه وتبادل علمی حوزه علمیه نجف و قم گفت؛نباید این اصل را فراموش کنیم که به دنبال تحقق گفت و گوهای علمی در دو حوزه هستیم و آنچه در کنگره نخست اتفاق افتاد را باید دقیق بررسی کنیم که تا چه حد به این هدف نزدیک شده ایم.

وی با بیان اینکه تصور میکنم برای وصل کردن بدنه محققان و پژوهشگران و نویسندگان دو حوزه راه طولانی در پیش داریم گفت؛ خوشبختانه این حرکت آغاز شده و می بایست به آن شتاب دهیم.

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه،گفت: جایگاه آیت الله خرسان و شناخت منهج علمی شان در قم و حتی نجف که محل سکونت ایشان است تا حدودی معرفی شد، پیش نشست های علمی خوبی به این مناسبت اتفاق افتاد که باید در استمرار کنگره های بعدی برای توسعه گفتمان ها در مدارس علمیه قم و نجف بیشتر تلاش شود.

وی با بزرگداشت چند شخصیت در یک کنگره موافق نبود و گفت:هرکدام ازاین شخصیت های پر افتخار تشیع به تنهایی ظرفیت بر گزاری یک کنگره را دارند و این امر باعث می شود دستاوردهای علمی که به دنبال آن هستیم ذبح شود.

استمرار نشست های علمی تا کنگره بعدی

معاون پژوهش حوزه های علمیه نیز درادامه این نشست با مثبت ارزیابی کردن کنگره نخست گفت: چون هدف اصلی کنگره امناءالرسل ترویج مباحثه و گفتمان علمی قم و نجف و دیگر حوزه هاست، بنابرین نباید در برگزاری نشست های علمی در فاصله کنگره بعدی رخوت ایجاد شود، بلکه از طریق مجازی و حتی حضوری با دعوت از فضلا و اساتید حوزه علمیه نجف به قم و نیز دعوت مدارس نجف ازاساتید و پژوهش گران قم این نشست های علمی استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این خصوص نیازمند اطلاع رسانی قوی هستیم افزود: حدود سیصد طلبه و روحانی ایرانی هم اینک در نجف اشرف مشغول تحصیل هستند ،خوب است ارزیابی شود چه تعداد از این طلاب در جریان این کنگره و اهداف آن هستند و چه میزان در کنگره نخست حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، ظرفیت حضور طلاب ایرانی در عراق و نیز طلاب عراق در ایران را یک فرصت برای تبیین اهداف کنگره دانست و گفت: برگزاری نشست های علمی دو طرفه در نهادینه سازی گفتمان قم و نجف تاثیر بسزایی دارد.

بدنه حوزه قم و نجف را با یکدیگر همراه کنیم

وی با بیان اینکه در کنگره آیت الله خرسان بیشتر نهاد های حوزوی و نیز اعتاب مقدس با یکدیگر همفکری و همکاری کردند افزود؛ بدنه حوزه را باید با یکدیگر همراه کنیم و طلاب و فضلای جوان از سبک و نوآوری های علمی یکدیگر مطلع شوند و این مهم تاثیر شگرفی در هدایت تحصیلی ، پژوهشی و علمی و تحقیقی بدنه حوزه های تشیع خواهد داشت.

لزوم تهیه گزارش تفصیلی کنگره نخست

حجت اسلام والمسلمین حسن مولایی نیز در این نشست به بیان دیدگاه های خود در خصوص ادامه فعالیت های کنگره امناءالرسل پرداخت و گفت؛ پیشنهاد میکنم مجموع گزارشهای پنج گانه کنگره آیت الله خرسان را در یک مجموعه خلاصه نموده و برای آرشیو و نیز بهره مندی ازنقاط قوت و ضعف و ارایه به نهادها وشخصیت ها تدوین شود.

مدیر موسسه انتشارات مرکزمدیریت حوزه های علمیه، تدوین موسوعه آیت الله خرسان را کاری فاخر و اثر گذار عنوان کرد و گفت؛ تدوین این موسوعه مانند نخ تسبیح است که مخاطب را با دیدگاهای این عالم وارسته آشنامی کند.

برگزاری کنگره ها در میان مدت و بلند مدت

وی در خصوص برگزاری کنگره بعدی و پاسداشت مقام علمی و سجایای اخلاقی علمای پیشنهادی کمیته علمی گفت؛فراموش نکنیم خشت اول کنگره امناءالرسل به منظور تعامل قم و نجف و به تناسب دیگر حوزه های علمیه است و طرح این مساله که در هر کنگره چند نفر از اعاظم مطرح شود ما را از هدف اصلی باز خواهد داشت، زیرا شخصیت های مطرح شده هرکدام اضلاع مختلف علمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مولایی با طرح این پیشنهاد که شورای علمی برای برگزاری شخصیت های تراز تشیع به صورت میان مدت و بلند مدت عمل کند گفت؛ کنگره شخصیت هایی که ازآثار آماده و یا شناخت و وفاق کلی در قم و نجف برخوردار هستند را در کوتاه مدت برگزار نماییم و در این فرصت شخصیت هایی که شناخت آثار یا منهج علمی شان نیازمند کار پژوهشی زمانبراست را تحقیق وپژوهش نموده و برای کنگره های بعدی آماده نماییم.

معرفی شخصیتهای افتخار آمیز اما بی نشان

وی افزود؛ یکی از بارهای بر زمین مانده در این خصوص،معرفی شخصیتهای افتخار آمیز اما گم نام است و یکی رسالت های امناءالرسل پرداختن به این شخصیتها باید باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خوانساری با اشاره به آماده بودن آثاربسیاری از علمای معاصر در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت؛ برگزاری کنگره برای چند شخصیت از این جهت که دسترسی به اطلاعات علمی آنان در این مرکز راحت است، پیشنهاد می شود.

پس از بحث و بررسی های به عمل آمده مقررشد پیشنهادات مطرح شده در شورای سیاستگذاری مطرح سپس فعالیت کنگره بعدی آغاز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha