جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ کتاب های رجالی و بیوگرافی گروه زیادی از شیعیان خوزستان را به عنوان راویان احادیث و نویسندگان کتب حدیثی و علمی نام می‌برد که اگر در این مورد تتبع فراگیری صورت گیرد کتاب ارزشمندی در چند جلد تدوین می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام آیت الله العظمی سبحانی به بزرگداشت ۲۹ سالگرد رحلت آیت الله قائمی و دیگر علمای آبادان به این شرح است:

بسمه تعالی
آیت الله قائمی عالمی مجاهد و فداکار

سرزمین خوزستان، سرزمین زرخیز و عالم پرور است. و از اواخر نخستین قرن اسلامی گرایش عظیمی به اهل‌بیت (ع) در اهالی این سرزمین پدید آمد. تا آنجا که امام صادق ع به حاکم اهواز به نام نجاشی که از ارادتمندان حضرت بود درباره مظلومی نامه‌ای نوشت و درباره او توصیه فرمود.
کتابهای رجالی و بیوگرافی گروه زیادی از شیعیان این سرزمین را به عنوان راویان احادیث و نویسندگان کتب حدیثی و علمی نام می‌برد که اگر در این مورد تتبع فراگیری صورت گیرد کتاب ارزشمندی در چند جلد تدوین می‌شود.
در نیمه‌های قرن سیزدهم اسلامی که غربیان در صدد تسخیر ذخایر شرق و بالاخص ایران عزیز درآمدند، در سال ۱۳۰۱ ق نخستین چاه نفت در مسجد سلیمان به ثمر رسید و میدان کار برای کارگران و مهندسان پدید آمد، گروه زیادی از شهرستان‌های ایران و عراق و غیره پا به این سرزمین نهاده به صورت نیروی کار درآمدند. و از طرف دیگر مدیران شرکت نفت که همگی خارجی و انگلیسی بودند منطقه را تحت نظر داشته و به نوعی زمام کار به دست گرفتند و سلطه آنان چه در دوران قاجار و چه در دوران نظام پیشین نمایان، و شهرستان آبادان، ثقل مرکزی حکومت آنان بود.
در چنین شرایط که منطقه از جمعیت موج می‌زد و ملیت‌های مختلف خودنمایی می‌نمودند. پس از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ توده‌ای خودفروخته‌ و جمعی از پیروان احمد کسروی در منطقه جولان داده و تبلیغات فراوانی می‌نمودند.
در چنین شرایط حساس مرحوم آیت الله العظمی اصفهانی۱ به درخواست مردم ولایت‌مدار آبادان آیت‌الله قائمی را که از شخصیت والای وی در تدبیر امور آگاه بود به عنوان نماینده خود در آبادان معرفی نمود، و به حق این مرد عالم مجاهد و فداکار در این مدت تا آغاز جنگ تحمیلی آنچه در توان داشت در حفظ مرزهای تشیع و مبارزه با گروه‌های منحرف اعم از مادی و کسروی‌ و بابی و بهائی از پا ننشست، و آنان هر چه خواستند که با حیله و تزویر این شخصیت منطقه را ترک کند، کاری از پیش نبردند.
وی در این مدت بیش از ده‌ها حسینیه و مسجد در شهر آبادان و اطراف آن ساخت. و مدرسه علمیه‌ای برای طلاب و مبلغان نیز ترتیب داد. و در سرما و گرما غالباً در شهر حضور داشت و از زهد و پیراستگی و بی اعتنایی به دنیا و اعتماد به خدای متعال کاملا برخوردار بود و از این جهت در دل مردم جای گرفت و خوشرفتاری او سبب شد که همه ائمه جمعه و جماعات از عرب و عجم پذیرای نظر او باشند، حتی در مجموع خوزستان به عنوان عالم شاخص و مدبر شناخته شد. مرحوم آیت الله سید علی بهبهانی به وی علاقه خاص داشت و هر موقع به یکی از شهرستان‌های خوزستان سفر می‌کرد از او استقبال می‌شد.
نفوذ وی در مردم به حدی بود که حکومت وقت کاملاً از او حساب می‌برد. او برای یتیمان و بی نوایان مرکز خاصی ساخت و برای دختران مدرسه نمونه ایجاد نمود و پیوسته به مناسبت‌های مختلف از وعاظ معروف ایران دعوت می‌کرد تا روحیه جدیدی در مردم ایجاد کنند.
این مرد بزرگ تا بعد از شروع جنگ تحمیلی تا مدتی آبادان را ترک نگفت ولی پس از شدت گرفتن جنگ، دیگر نتوانست به اقامت خود ادامه دهد و ناچار به زادگاهش اصفهان منتقل شد. پس از مدتی دعوت حق را لبیک گفت. جنازه او با کمال احترام به قم منتقل گردید و در کنار حرم بی بی معصومه (س) به خاک سپرده شد. باید بگوییم مرگ او مرگ فردی نبود، بلکه مرگ جمعی بود به قول گوینده:
از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش
عاش سعیدا و مات سعیدا
قم _ مؤسسه امام صادق علیه السلام
جعفر سبحانی
بهمن ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha