یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد علی رنجبر

کارشناس سیاسی با بیان این که در زمان رسول خدا(ص) دشمنان از جنگ های ترکیبی و هیبریدی علیه مسلمانان استفاده می کردند، گفت: به عنوان نمونه در زمان حضرت منافقین با اهل کتاب متحد شدند و با روش های مختلف علیه پیامبر اکرم (ص) توطئه چینی کردند.

به گزارش خبرگزای حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد علی رنجبر پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان در قالب دوره آموزشی «جهاد تبین» با اشاره به هجمه روشمند دشمن به موضوع جنگ ترکیبی و هیبریدی دشمن و جهاد تبیین به عنوان حربه مقابله با این جنگ پرداخت و اظهار داشت: وقتی می گوییم جنگ ترکیبی و هیبریدی به این معنا نیست که در گذشته چنین جنگ هایی وجود نداشته است، بلکه در طول تاریخ بشریت جنگ ها ترکیبی بوده است.

وی افزود: جنگ هیبریدی مانند ریل قطاری متشکل از دو خط موازی است که یک خط آن، خط واقعیت میدانی و خط دیگر، برساخت روایی و ذهنی است.

کارشناس سیاسی با بیان این که در زمان رسول خدا(ص) نیز از جنگ های ترکیبی علیه مسلمانان استفاده می شد گفت: به عنوان نمونه در زمان حضرت، منافقین با اهل کتاب متحد شدند و در فضای میدان واقعی اعلام کردند که ابوسفیان ۳هزار غلام حبشی خریداری کرده که هر یک حریف ۱۰ نفر از مسلمانان است و به نوعی پروپاگاندا و بزرگ نمایی کردند.

وی اضافه کرد: آیه ۹۹ سوره آل عمران نازل شد که« قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا بگو: ای اهل کتاب، چرا اهل ایمان را از راه خدا باز می‌دارید و اهل ایمان را به راه باطل می‌خوانید در صورتی که (به زشتی این عمل) آگاهید؟! و (بترسید که) خدا از کردار شما غافل نیست.»،لذا به این نحو، جامعه ضعیف الایمان ها، از طریق منافقین هدف اهل کتاب قرار گرفتند.

حجت الاسلام رنجبر با تأکید بر استفاده دشمنان اسلام از جنگ های ترکیبی علیه مسلمین تصریح کرد: در طول رسالت پیامبر نیز این گونه بود که دشمن توان اقتصادی ،نظامی، تبلیغاتی و فرهنگی خود را بسیار زیاد و توان مسلمین را کم جلوه می داد و در کنار واقعیت میدان از این، برساخت روایی ذهنی برای این که به هدف خود برسد بهره می برد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دلیل پررنگ شدن جنگ ترکیبی رشد ابزارهای رسانه ای به خصوص شبکه های اجتماعی است و دشمن نیز بسیار هنرمندانه از این ابزار در جهت دستیابی به اهداف خود بهره می گیرد.

استاد موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) قم با اشاره به تعریف جنگ هیبریدی عنوان کرد: جنگ هیبریدی شامل بهره گیری از همه ابزارهای موجود با هدف دستیابی به اهداف استراتژیک و عقب راندن رقیب از استراتژی و اهداف راهبردی خود است.

کارشناس سیاسی در ادامه به تشریح راهبرد استراتژیک ایران در برابر آمریکا اشاره کرد و گفت: مشکل آمریکایی ها با ما بر سر این نیست که به چند روستا آب و برق رسانده ایم، بلکه مشکل آنها با ما در سطح استراتژیک، و مربوط به راهبرد کلان جمهوری اسلامی است.

وی افزود: راهبرد کلان جمهوری اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی در سطح جهانی و درواقع ایجاد یک نظم نوین جهانی بوده و درکنار آن استراتژی میان مدت ما، تبدیل ایران به یک ایران قوی می باشد.

حجت الاسلام رنجبر با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اخراج آمریکا از منطقه تصریح کرد: ایران امروز هیمنه آمریکا را شکسته و ترس کشورها از امریکا را از بین برده و کشورها در حال رسیدن به این باور هستند که آمریکایی ها آن قدر اقتدار و هژمونی ندارند و می توانند مقابل آن بایستند.

وی به استفاده دشمن در چند ماه اخیر از تمام عناصر و مولفه های جنگ ترکیبی بر علیه ایران اشاره کرد و گفت: جنگ هیبریدی شامل مولفه های مختلف است که عبارت است از جنگ اقتصادی، سایبری، جنگ با نیروهای منظم، جنگ با نیروهای نامنظم چریکی ، جنگ با نیروی مخصوص، جنگ اطلاعاتی ، جنگ شهری، از تمام این شیوه ها و ابزارها در همین سه ماه اخیر علیه ما استفاده کردند.

مدیر موسسه ایران پیشران اضافه کرد: آمریکا یک کلان استراتژی، یک کلان راهبردی و یک کلان روایت نیز در حوزه روایی دارد و ایجاد نظم نوین جهانی به رهبری ایران اسلامی نیز کلان استراتژی ما می باشد و به کمتر از آن نیز قانع نیستیم، زیرا قرآن به کمتر از این قانع نمی باشد و می فرماید «کلمة الله هی العلیا» و در مقابل نیز آمریکا برای حفظ نظم جهانی با پیشرانی خود تلاش می‌کند.

کارشناس سیاسی با اشاره به بهره گیری آمریکا از راهبردهای میدانی و برساخت های روایی برای تغییر رژیم در ایران در طول ۴۳ سال گذشته عنوان کرد: مشکل ما اکنون در میدان نیست، چرا که بحمدالله در میدان دستاوردهای بزرگی در حوزه های نظامی، امنیتی و سیاسی به دست آورده ایم، بلکه آن چه که درباره آن مشکل داریم در عرصه روایت است و آمریکا در بیان روایت به گونه ای عمل می کند که طرف مقابل را شکست خورده جلوه دهد.

وی خاطر نشان کرد: رسالت امروز ما رسالت روایت گری، تبیین گری و کنش گری در این عرصه است که رهبر معظم انقلاب آن را اصطلاحا جهاد تبیین نام گذاری کردند، یعنی فریضه قطعی، فوری و واجب به تعبیر رهبری این است که باید آنچه در میدان اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است را روایت کنیم.

حجت الاسلام رنجبر به تبیین طراحی دشمن برای جا انداختن کلان روایت خود در اذهان پرداخت و گفت: آمریکایی ها یک کلان روایت درست می کنند و این کلان روایت را نمی گویند و تکرار نمی کنند، در حالی که ما هر روز کلان روایت خود را تکرار می کنیم، آنها بدون این که محورها را نشان دهند آنها را اطراف کلان روایت ایجاد می کنند و سپس برای هر یک از محورها، شاخه هایی می سازند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال روی شاخه حجاب و حضور بانوان در ورزشگاه و مشخصا ورزشگاه فوتبال مردان ،خرده روایت درست کرده و به عنوان نمونه حجاب اجباری را طرح می کنند و سپس برای این خرده روایت سراغ سوژه سازی می روند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha