یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق

حوزه/ حجت الاسلام محمدصادق اجزای تشکیل دهنده فایل ارائه (پیچ دک) را برشمرد و تصریح کرد: کاور، مسئله، راه حل، ارزیابی بازار، اندازه بازار، محصول، مدل درآمدی، استراتژی ارائه، رقبا، مزیت رقابتی، اعضای تیم، سرمایه مورد نیاز و بازخورد انتشار اجزای مختلف فایل ارائه را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق معاون خانه خلّاق و نوآوری اشراق در یکی از مجموعه وبینارهای رویداد ملی مسئله محورِ «سقاخونه» که به همت این خانه خلاق برگزار شد، به تشریح مراحل و اصول «ارائه به سرمایه‌گذار» پرداخت و گفت: در مرحله اول برای جذب سرمایه می بایست به ارائه حرفه ای مقدمه ای پرداخت. جهت کسب مهارت در این زمینه می بایست با فرایند ارائه، پیش نیازهای ارائه، مشکلات آن و تکنیک های لازم در ارائه آشنایی پیدا کرد.

وی سپس به تشریح انواع ارائه به سرمایه گذار پرداخت و افزود: ارائه تک جمله ای، ارائه آسانسوری و پیچ دِک سه نوع کلی ارائه به سرمایه گذار محسوب می شود که هرکدام قالب و محتوای مخصوص خود را دارد.

تفاوت ارائه تک جمله ای با ارائه آسانسوری

اما در ارائه آسانسوری می گوییم که ما چه کسی هستیم و چه کاری را انجام می دهیم. همچنین در ارائه آسانسوری می بایست دریافت کنندگان خدمت و چگونگی دریافت هزینه ها را هم بیان کنیم.

وی آغاز با محصول را از عوامل شکست برخی پیچ دک ها دانست و گفت: در پیچ دک های شکست خورده سرمایه گذاران چهار برابر بیشتر، زمان صرف اسلایدهای مربوط به محصول می کنند. پیچ دک های موفق با پاسخ به «چرا؟» و با ارائه هدف کسب و کار و فلسفه وجودی آن شروع می شوند.

اجزای مختلف فایل ارائه

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اجزای تشکیل دهنده فایل ارائه (پیچ دک) را برشمرد و تصریح کرد: کاور، مسئله، راه حل، ارزیابی بازار، اندازه بازار، محصول، مدل درآمدی، استراتژی ارائه، رقبا، مزیت رقابتی، اعضای تیم، سرمایه مورد نیاز و بازخورد انتشار اجزای فایل ارائه را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به نکات لازم در مورد کاور فایل ارائه افزود: کاور پیچ دک که همان عنوان است می بایست شامل نام استارت آپ، لوگوی آن، معرفی استارت آپ در یک عبارت حداکثر ۱۴۰ کاراکتری و یک تصویر مرتبط با استارت آپ باشد.

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: در بخش بیان مسئله فایل ارائه می بایست درباره مسائلی که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم صحبت نماییم. در این جا باید سعی کرد از داستان های مرتبط با مشکل استفاده کرده و حداکثر چهار مسئله مهم را عنوان نماییم.

وی گفت: سؤال اصلی در بیان مسئله این است که امکان اتکا کردن به آن مشکل وجود داشته باشد.

لزوم برقراری رابطه منطقی بین مسئله، راه حل و عبارت درج شده در پیچ دک

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اظهار کرد: در اسلاید مربوط به راه حل و راهکار پیشنهادی می بایست کاملاً شفاف، واضح و مختصر به ارائه راه حل بپردازیم. لازم است بین مسئله، راه حل و عبارت درج شده یک رابطه منطقی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید ارزش های پیشنهادی درستی در راه حل ارائه شده باشد، اظهار داشت: به عنوان مثال در هتلینگ می توان راه حل را طراحی و راه اندازی پلتفرمی که کاربران بتوانند فضای شخصی خود را به وسیله آن اجاره دهند، قرار داد. در این جا کسب درآمد از طریق میزبانی، ذخیره پول در هنگام سفر و به اشتراک گذاری فرهنگ و ارتباط بومی با شهر می تواند از مزایای این راه حل باشد.

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: پس از اسلاید راه حل باید به سراغ ارزیابی بازار در اسلاید بعدی برویم. در اینجا باید گفت چه تعداد نفر درگیر مسئله و راه حل مطرح شده هستند و چه مقدار بابت این مسئله و راه حل های موجود هزینه می کنند. همچنین می بایست به آمار و ارقام بالفعل و آنچه هم اکنون در بازار هست اشاره کنیم. جست و جوی اینترنتی بهترین راه رسیدن به این اعداد است.

وی ادامه داد: در اسلاید ارزیابی بازار لازم است منبع اطلاعات خود را ذکر کرده و پرسونای افراد این بازار را مشخص نماییم. همچنین می بایست گفت چه بخشی از این بازار مناسب محصول یا خدمت ما خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق بررسی اندازه بازار را یکی دیگر از بخش های فایل ارائه برشمرد و خاطرنشان کرد: باید برای این کار یک رابطه منطقی از کل به جزء طراحی کرده و گفت که چه تعداد افراد مشتریان بالقوه ما هستند.

وی گفت: با استفاده از ارزیابی و اندازه بازار خوب و دقیق کارشناسان داور متوجه این موضوع می شوند که شخص کارآفرین بازار را شناخته و به درستی انتخاب کرده است.

با دموی محصول یا خدمت چه چیزی را می خواهیم بیان کنیم؟

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: دموی محصول یا خدمت اسلاید بعدی فایل ارائه را شامل می شود. در دمو می توان با استفاده از چند تصویر محصول خود را به نمایش گذاشت. همچنین در دمو می خواهیم بگوییم محصول دقیقاً چیست، مشتری یا کاربر با چه چیزی مواجه است، مهمترین ویژگی محصول چیست و چرا فکر می کنیم محصولی متناسب با بازار است؟

وی ضمن بیان اینکه مدل درآمدی در اسلاید بعدی فایل ارائه باید تشریح گردد، افزود: در این اسلاید می خواهیم بگوییم از چه مسیرهایی و از جهت زمانی در چه قالبی کسب درآمد می کنیم. مدل درآمدی می خواهد به این سؤال که امکان scale کردن با این بیزینس مدل هست یا خیر پاسخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اظهار کرد: معرفی استراتژی ارائه و ورود به بازار در یکی دیگر از اسلایدهای فایل ارائه انجام می گیرد. امکان هزینه کرد سرمایه در یک کانال بازاریابی وجود دارد یا خیر، سؤال اصلی است که استراتژی ارائه و ورود به بازار باید جواب دهد.

وی گفت: اسلاید بعدی «بررسی رقبا» می باشد. هر راه حلی غیر از ما برای مشتریانمان، رقیب ما به حساب می آید. برای مثال تنها رقیب یک تاکسی اینترنتی، مابقی تاکسی های اینترنتی نیست! بلکه خطوط اتوبوسرانی، تاکسی ها، آژانس های محلی و حتی پیاده روی رقیب آن به حساب می آید. در واقع با بررسی رقبا می خواهیم بگوییم «چرا این استارت آپ؟» و «چرا رقیبش نه؟».

حتماً مزایای رقابتی را در پیچ دک تشریح کنیم

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر اهمیت بیان مزایا رقابتی در پیچ دک بیان داشت: لازم است برای این موضوع نیز یک اسلاید را اختصاص دهیم. سرمایه مورد نیاز و هزینه ها نیز که شامل مبلغ کل سرمایه، مدت زمان مصرف این سرمایه در قالب نمودار می باشد، هم یکی دیگر از اسلایدهای فایل ارائه را شامل می شود.

وی با اشاره به دیگر اسلایدهای فایل ارائه ادامه داد: برای بازخورد انتشار، مسیر پیش رو، نقشه راه، خلاصه شاخص های کلیدی عملکرد(KPLs)، استراتژی خروج که نشان می دهد در نهایت سرمایه گذار چگونه می تواند سرمایه و سود خود را خارج نماید و همچنین معرفی اعضای تیم می بایست اسلایدهایی را اختصاص داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق خاطرنشان کرد: در اسلاید پایانی فایل ارائه می بایست اطلاعات تماس همچون شماره تلفن، ایمیل، وبسایت و شبکه های اجتماعی را نمایش داد.

وی افزود: می بایست در ارائه به صورت ساده و به یاد ماندنی صحبت کرد. همچنین کنترل زمان، صحبت کردن به صورت واضح، پرهیز از کلمات اختصاری، ارائه هرآنچه نیاز است بیان شود، سریع صحبت کردن، تمرین قبل از ارائه، شفافیت و صداقت در ارائه، عدم هراس از شکست، کم کردن زمان ارائه، عدم ورود به مجادله، پررنگ کردن فرصت ها، طراحی ساده و شیک و همچنین ارسال پیچ دک در قالب PDF نیز از نکات مهم در یک ارائه موفق است.

روحیه آموزش پذیری و جنگ جو بودن خود را برای داوران هویدا کنیم

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق در پایان نشان دادن روحیه آموزش پذیری و روحیه جنگ جو بودن را از دیگر عوامل تأثیرگذار در ارائه موفق برشمرد و تصریح کرد: باید قدرت، منطق و قابل اعتماد بودن خود را در جلسه ارائه نشان داده و با پوشیدن لباس مناسب، لبخند زدن در حین ارائه، حفظ روحیه خود، نشان دادن عملگرایی و تسلط بر ارائه در این جلسه حاضر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha