سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نخستین نشست مهرواره «هوای نو» بانوان هیئتی

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برداشت ما از پدیده هیئت باید بیش از مراسم مذهبی باشد و بتوانیم آن را در تمام عرصه‌های زندگی معنا کنیم، این همان قابلیتی است که در انقلاب اسلامی دیده شد که تمدن نویی را برپا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نخستین نشست مهرواره «هوای نو» بانوان هیئتی ۱۱ بهمن‌ماه با حضور عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی و وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این جلسه، مقدمه شکل‌گیری دومین مهرواره «هوای نو» است، گفت: در آستانه رقم‌زدن دومین مهرواره هوای نو هستیم، مهرواره‌ای که هدفش ایجاد نگاهی نو به پدیده هیئت است. امروز که در مسیر پیشرفت ایرانی ـ اسلامی قرار داریم، ظرفیت‌های مردم، بلاخص اقشار مذهبی را باید جدی‌تر از گذشته در رقم‌زن این پیشرفت باور کنیم.

وی اظهار کرد: شاید در گذشته پدیده هیئت را به برگزاری مناسبات مذهبی می‌شناختیم و هنوز هم این نگاه مرسوم است، اما امروز در راستای نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، اصل برپایی هیئت بر اساس شکل‌دادن حلقه‌های میانی در رقم زدن پیشرفت ایرانی ـ اسلامی است و باور ما این است که شبکه‌های مردمی و متعهد برای رقم‌زدن این اتفاق اولی هستند و می‌توانند الگوهای متفاوتی را پدید آورند. برداشت ما از پدیده هیئت باید بیش از مراسم مذهبی باشد و بتوانیم آن را در تمام عرصه‌های زندگی معنا کنیم، این همان قابلیتی است که در انقلاب دیده شد که تمدن نویی را برپا کرد.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: با این نگاه توقع ما از تشکل و هیئت بیشتر می‌شود و باید هیئاتی که با این رویکرد متعالی نقش پذیرفته‌اند، نسبت گرفته‌اند و کارهای متفاوتی رقم زده‌اند را جدی بگیریم و فعالیت آنها را شاخص قرار دهیم و بقیه ظرفیت‌های انقلابی را به این سمت سوق دهیم. این انقلاب در مدل های معمول قابل دستیابی نیست و باید خلاقانه به فکر طراحی جشنواره‌ها در مدل‌های مختلف فرهنگی باشیم.

وی عنوان کرد: امروز انقلاب اسلامی برای رقم‌زدن اهداف متعالی خود نیاز دارد که بانوان را در جایگاه اصلی خود قرار دهد که همان مقام رهبری و راهبری نهضت است. نهضت پیشرفت بانوان حرکتی برای رسیدن به فضائل و اخلاقیات چه برای زن و چه مرد است. امید است این ظرف و قالب که به عنوان تشکل و هیئت مردمی از آن یاد می شود که خودش عنصر موثر و موتور محرک اصلی حرکت‌های مردمی است در رقم زدن این پیشرفت جدی گرفته شود و ما باید به تعریف‌های دقیقی در این ساحت برسیم.

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه هیئت، اجتماع مؤمنان در احیای امر اهل بیت(ع) است، گفت: در کشور ما هیئت، تبلوری از اجتماع مومنان بوده و به همین دلیل واجد سنت‌های متعدد شده است؛ یعنی هیئت، ذخیره سنگینی از آداب و رسوم را پدید آوده که به آیندگان رسیده است. شرایط امروز، شرایط ویژه‌ای است، در یک پیچ تاریخی قرار داریم و ما می‌خواهیم از زاویه هیئت به این موضوع نگاه کنیم. هرچه به زمنا ظهور نزدیک‌تر می‌شویم، پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید خیلی روشن‌تر از گذشته در این مسیر عمل کنیم. شاید شرایط به آسانی گذشته نباشد، هیئت و اصحاب هیئت باید نقش خود را پیدا کنند، هوای نو بر همین اساس ایجاد شد.

وی اظهار کرد: اگر اصحاب هیئت، خودشان آینده را رقم زدند، می‌توانند میراث‌دار گذشتگان باشند. فرهنگ توقف نمی‌کند و ممکن است شرایطی به وجود بیاید که از آن رضایت نداشته باشیم، به نوعی شرایط اکنون نشان می‌دهد، رسالت تاریخی خود را نمی‌دانیم. رسالت هوای نو، آموزش و شبکه‌سازی نیست، هوای نو قرار است روشنگری کند تا هیئتی‌ها بدانند کجای تاریخند و در آینده باید چکار کنند، در سال ۱۴۴۰ هیئت کجای کار نظام و انقلاب و دین است و در سال ۱۴۰۵ هیئت چگونه خواهد بود؟ متأسفانه چون معمولا در حوزه فرهنگ منفعل هستیم، مسائل فرهنگی ما را درگیر می‌کنند. هوای نو می‌خواهد در حوزه هیئت این مسیر را تغییر دهد و خودمان طراح آینده باشیم.

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه در تدارک برگزاری دومین دوره این مهرواره هستیم، عنوان کرد: مهرواره هوای نو دو هدف دارد که اولی ارتقای سطح نگرش هیئت‌ها نسبت به پیرامون خود است. بیش از ۱۰۰ هزار هیئت در کشور داریم، اولین کار هوای نو این است که نگاه هیئت‌ها را گسترش دهد، دومین هدف این است که نگاه مردم را نسبت به هیئت‌ها تغییر دهیم، اکنون نگاه مردم مناسبتی است، بخشی از این نگاه را خود هیئت و بخشی را رسانه ایجاد کرده است در صورتی که هیئتی‌ها می‌دانند هیئت فقط این موارد نیست، هیئت امری جاری و بهجت‌افزاست و یکی از بهترین پایگاه‌های امن جامعه برای خانواده است.

وی با تأکید بر اینکه امن‌ترین فضا برای نوجوانان هیئت است، گفت: متأسفانه عموم مردم از این ظرفیت غافل هستند. هیئت‌ها به مخاطب خاص خود اتکا کرده‌اند و نرفته‌اند به سمتی که آغوش خود را برای همه افراد جامعه باز کنند. کار اصلی هوای نو این است که جشنواره برگزار می‌کند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کند، برای این منظور ابتدا رصد خوب از اقدامات صورت می‌پذیرد و به واسطه هیئت داوران، بهترین‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند.

ملتجی افزود: امسال قرار بر این است که رنگ غالب هوای نو، بانوان باشد. این برنامه هرسال برگزار می‌شود تا برترین‌ها معرفی شوند. امسال در همه رشته‌ها به موضوع بانوان و هیئت می‌پرازیم. هوای نو امسال، چهار بخش اصلی دارد که شامل ارکان هیئت، یعنی سخنران و ...، نهاد هیئت که به خانواده و کودک و رسانه می‌پردازد، محصولات هیئت و فراهیئت که به رویدادهای هیئت می‌پردازد. هر بخش، ۱۰ تا ۱۵ رشته را شامل می‌شود. بر این اساس از کل کشور دعوت می‌کنیم در سامانه هوای نو اسناد را بارگذاری کنند. در خردادماه بهترین‌ها به کل کشور معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک نشست در قالب مهرواره خواهیم داشت که برخی مسئولان، مخاطب اعضای هیئت قرار می‌گیرند تا هم مسئولان بدانند، هیئت چه ظرفیتی دارد و هم هیئت‌ها با مسئولان آشنا شوند و از ظرفیت آنها بهره‌مند شوند، گفت: امسال برای اولین بار نمایشگاه هیئت برگزار می‌شود که مثلا دستاورد ۵۰ هیئت در این نمایشگاه ارائه می‌شود. در چند سال اخیر به واسطه کرونا هیئت‌ها وارد عرصه‌های مختلف شدند. هیئت‌هایی داریم که مجموعه‌های بزرگی هستند که علاوه بر هیئت، خیریه، درمانگاه و مدرسه دارند و کارهای جهادی انجام می‌دهند. هنر هیئت، رسانه و اقتصاد هیئت بسیار پررنگ شده و آیین هیئت تنها یکی از مراسم است، آنجا که این هیئات با نگاه دینی به جامعه خدمت می‌کنند، فعالیت اصلی این هیئات است.

وی تصریح کرد: هیئت‌ها سند بالادستی و افقی پیش روی خود ندارند، مثلاً نمی‌دانند چه خط سیری می‌خواهند طی کنند؟ در حوزه اقتصادی نیازهایشان در سال‌های بعد چیست؟ به ابعاد تبلیغاتی آشنا نیستند. این‌ها نیاز است چون وظیفه ما آموزش نیست، بنابراین ما رشته‌ای را با عنوان سند بالادستی ایجاد کردیم و از هیئت‌هایی که سند دارند خواستیم خود را معرفی کنند.

در ادامه جلسه، هریک از بانوان در رابطه با اینکه هوای نو چگونه باید به مسأله بانوان بپردازد و چه خروجی داشته باشد، به بیان ایده‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

ـ هیئتی‌ها برای حضور بانوان در هیئت‌ها ارزش قائل شوند.

ـ حضور هیئت‌های خانگی در تهران بسیار پررنگ است. باید نگاهی به هیئت‌های خانگی وجود داشته باشد که ثبت و حمایت شوند.

ـ تولید محتوا، هنر هیئت است نباید به سخنرانی بسنده کنیم. هنرهای تجسمی باید بیشتر پرداخته شود.

ـ جای مهرواره هوای نو در بین هیئتی‌ها و مبلغین خالی بود، اما آنچه مطرح است اینکه وقتی مهرواره، هیئتی را برتر معرفی کند، موجب متوقع شدن هیئت می‌شود.

ـ سنگرهای خانه‌ها خالی مانده در حالی که قدیم خیلی هیئت‌های خانگی داشتیم.

ـ هیئت سنگر خوبی است برای بانوان که بیشتر با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند، اما تصور بر این است که باید شلوغ باشد تا عنوان هیئت بر آن اطلاق شود. ـ قطعا باید هیئت‌ها در حسینیه‌ها باشند، اما اینکه هیئت‌های خانگی در پشت پرده قرار گیرند روش صحیحی نیست.

ـ باید مداح‌محوری در هیئت‌ها کم‌رنگ شود و توانمندی‌ها در عرصه‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

ـ نسخه واحدی نمی‌توانیم برای هیئات بدهیم، هر هیئتی در هر منطقه با توجه به آسیب‌های آن منطقه باید راهکارهایی را ارائه دهد.

ـ مسئول هیئت در هر منطقه باید آن منطقه را آسیب‌شناسی کرده باشد.

ـ با توجه به اینکه تقیدات در مجلس بانوان زیاد است باید این موراد را نیز لحاظ کنیم و مقدمات را فراهم کنیم مثلاً فضای مطلوب در اختیار هیئت قرار دهیم.

ـ اساتید، مداحان و سخنرانان با توجه به حساسیت‌هایی که امروزه پیش آمده باید موضوعاتی را مطرح کنند که نیاز اغلب قشر بانوان است، نه قشر خاص، مثلاً درمورد بحث آرامش در زندگی و انتخاب صحیح صحبت کنند.

ـ اولویت در زمینه هیئت بانوان باید هیئت خانگی باشد.

ـ مرکز مشاوره در هر منطقه وجود داشته باشد که به هیئات سرکشی و آسیب‌شناسی کند.

ـ باید مخاطب‌شناسی صورت پذیرد.

ـ به مسئولان هیئات آموزش داده شود که برای پیشرفت نوجوانان و همسوسازی آنها باید چکار کنند.

ـ هیئات باید به مباحث فرزندپروری، تشویق به ازدواج و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه بپردازند.

ـ مسئول هیئت باید مشکلات افراد منطقه را بشناسد و مردم را حمایت کند.

ـ در هیئت باید تبیین‌گری کنیم و افراد تبیین‌گر تربیت کنیم.

ـ روضه باید با تبیین‌گری به بستر جامعه کشیده شود.

ـ سازمان تبلیغات کتاب‌هایی در قالب سالنامه در اختیار مسئولان هیئات قرار دهد تا اقدامات خود را بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده انجام دهند.

ـ مسئولان هیئت‌ها به صورت منطقه‌ای تغذیه فرهنگی شوند.

ـ هیئت‌ها را از مدارس شروع کنیم و رشد دهیم.

ـ در ساختار هیئت باید دقت شود.

ـ در بحث محتوا باید برای مخاطب ارزش قائل شویم.

ـ هر نقشی که در هیئت وجود دارد ارزش‌گذاری شود.

ـ باید به ذائقه‌سازی توجه شود.

ـ برای معرفی هیئت شاخص آقایان، اختصاص مکان مناسب برای حضور بانوان در هیئت لحاظ شود.

ـ فرم‌افزار طراحی شود و نظرات افراد به صورت مکتوب جمع‌آوری شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha