پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ حجت الاسلام رفیعی ضمن اشاره به روایتی از امام جواد علیه السلام، زیادی استغفار، تواضع و فروتنی و صدقه بسیار را سه مولفه مهم در کسب رضوان و رضایت الهی دانست و گفت: کسب رضایت الهی مهمترین هدف و رسالت زندگی در دنیاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ رفیعی،در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک میلاد با سعادت جواد الائمه علیه السلام و سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و آغاز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به ویژگی‌های دوران ولادت امام جواد علیه السلام اشاره کرد و ابراز داشت: امام رضا علیه السلام تا ۴۸ سالگی اولاد دار نشدند؛ در روایتی امام(ع)، ولادت امام جواد علیه السلام را با ولادت حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) مقایسه نمودند. این قیاس نشان دهنده عظمت برکت این مولود است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه سخنان خود امامت در کودکی را از دیگر ویژگی‌های جوادالائمه علیه السلام دانست و با بیان این که ایشان در ۸ سالگی به امامت رسیدند؛ ضمن تأکید بر این نکته که امامت با هیچ مقامی جز نبوت قابل مقایسه نیست، تبیینی از نسب و سیره زندگانی امام جواد علیه السلام ارائه کرد.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی با اشاره به حدیث «ثَلاثٌ یَبْلُغَنَّ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ تَعالی: کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ لینُ الْجانِبِ، وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ» از امام جواد علیه السلام، کسب رضایت الهی را مهمترین هدف و رسالت زندگی دانست و ابراز داشت: جواد الائمه علیه السلام می فرمایند؛ زیادی استغفار، تواضع و فروتنی و صدقه بسیار دادن سه چیزی است که بنده را به رضوان و رضایت الهی می‌رساند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهم السلام ضمن تبیین فرازهایی از آثار استغفار و فروتنی در زندگی دنیا، اولین حسرت انسان در صحرای محشر را صدقه دانست و تقدم در سلام و خوش اخلاقی را نوعی صدقه و احسان توصیف کرد و ابراز داشت: صدقه و خدمت به مردم گاهی به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد؛ حفظ آبروی مومن و حتی لبخند آفرینی بر چهره مسلمان نیز نوعی صدقه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به قانون کاپیتولاسیون و اعتراض امام خمینی(ره) در مصونیت بخشی به نیروهای آمریکایی در خاک ایران، به بخشی از رویدادها و اتفاقات دوران تبعید امام(ره) اشاره کرد و ابراز داشت: فردی را که شب هنگام تنها به زور سوار ماشین کردند و هیچ کشوری اذن ورود به او نمی داد، بعد از ورود به ایران با استقبال صدها هزار نفری روبرو شد. « وَتُعِزُّ مَن تَشاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشاءُ»[۱] عزت بخش تنها خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی با تأکید بر این که اگر انواع و اقسام کودتا، توطئه، خیانت و تحریم‌های تحمیلی استکبار جهانی بر ملت ایران نمی بود، قطعا ایران اسلامی در تمام عرصه های علمی و اقتصادی پیشتاز بود، خاطرنشان ساخت: علی‌رغم تمام دشمنی‌ها، اگر در این سال ها به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف از جمله شبیخون فرهنگی، عوام و خواص، ریزش و رویش‌ها، فضای مجازی، تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و… توجه می شد، بدون شک بسیاری از مشکلات امروز کشور رخت بر می‌بست.


[۱] – سوره مبارکه آل عمران آیه ۲۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha