شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی

حوزه / در مراسمی با حضور مدیر حوزه علمیه استان قزوین از کتاب «یاران امام خمینی (ره) به روایت اسناد ساواک ویژه آیت الله سید حسن موسوی شالی(ره)» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، در مراسمی با حضور مدیر حوزه علمیه استان قزوین، کتاب «یاران امام خمینی (ره) به روایت اسناد ساواک ویژه آیت الله سید حسن موسوی شالی(ره)» امروز در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) رونمایی شد.

کتاب یاران امام خمینی (ره) به روایت ساواک از سوی مرکز بررسی های اسناد تاریخی وزارت اطلاعات منتشر و به چاپ رسیده است.

پیش از این نیز در سال جاری، کتاب یاران امام (ره) به روایت ساواک ویژه آیت الله علی اسلامی در قزوین رونمایی شده بود.

تاکنون ۶ جلد کتاب از سوی این مرکز به شخصیت های مبارز انقلابی اختصاص داشته است.

مرحوم آیت الله سیدحسن موسوی سالی سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در شهر شال از توابع شهرستان بویین زهرا استان قزوین در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود.

سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به نجف اشرف رفت و طی ۲۳ سال اقامت در این شهر، تحصیلات اولیه و سپس عالیه را در محضر آیت الله خویی و آیت الله قاضی گذراند.

وی با کسب مدارج علمی و فقهی در شهر نجف اشرف موفق به اخذ مدارج اجتهاد از محضر علمای بزرگ و عالیقدری نظیر آیات عظام آیت الله سیدعبدالهادی شیرازی و آیت الله اصطهباناتی و آیت الله مستنبط شد.

آن مرحوم با کسب مدارج علمی اخلاق و تزکیه نفس، اجازه نقل احادیث اهل بیت معصومین (ع) را از آیت الله طهرانی (ره) صاحب کتاب الذریه و آیت الله مرعشی نجفی (ره) کسب کرد و پس از ۲۳ سال در سال ۳۳ به شهر شال، زادگاه خود مراجعت کرده و منشا خدمات بسیاری در این منطقه شد و به همراه شهید محراب آیت الله مدنی نسبت به احداث مدرسه اسلامی در این شهر اقدام کردند.

مرحوم آیت الله موسوی شالی سال ۴۱ به قزوین آمدند و در این شهر نسبت به ترمیم مدارس علمیه و رونق آنها تلاش فراوانی کرد. همچنین در مبارزه مردم ایران علیه رژیم طاغوت حضوری فعال داشت و سال ۵۷ نیز با دعوت مردم برای گردهمایی از اعزام نیروهای نظامی این شهر جهت سرکوبی تظاهرکنندگان در تهران جلوگیری کردند.

آیت الله موسوی شالی در سال ۵۸ از سوی امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه تاکستان منصوب شد و در همان سال نیز اقدام به تاسیس حوزه علیه تاکستان کرد که تاکنون بیش از ۳۰۰ طلبه را تربیت کرده است.

وی تا سال ۸۲ و به مدت ۲۴ سال امام جمعه شهرستان تاکستان بودند و در همان سال و به دلیل بیماری از سمت خود استعفا داد.

آیت الله موسوی شالی که از ۱۵ تن از علمای عظام اجازه اجتهاد داشت یک دوره نیز از استان زنجان به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کرد.

آیت الله سید حسن موسوی شالی سرانجام در سال ۸۵ و در سن ۹۳ سالگی دیده از جهان فرو بست.

کتاب مبارزات انقلابی آیت الله موسوی شالی(ره) رونمایی شد

کتاب مبارزات انقلابی آیت الله موسوی شالی(ره) رونمایی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha