دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ستایشگران

حوزه/ به مناسبت روز ستایشگری و نوای آیینی استان بوشهر مداحان استان با حضور در مصلای جمعه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، دیدار ستایشگران استان با حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر شامگاه چهارشنبه به مناسبت سالروز وفات «ناخدا عباس دریانورد» پیشگام مداحی سنتی و سراینده اشعار عزاداری استان در مصلای جمعه بوشهر برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در این دیدار بر لزوم احیاء نوحه‌های سنتی گذشته و تولید محتواهای به روز و انتخاب مدل مؤثر ارائه‌ی نواهای آئینی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری اشراف «ناخدا دریانورد» به جغرافیای منطقه و تمدن سیراف و انتخاب موسیقی و آهنگ و محتوایی که نقطه هدف اذهان افراد جامعه بود را از نقاط قوت ناخدا دریانورد عنوان کرد.

وی با اشاره به تأثیر جغرافیای محیط در نوع عزاداری افزود: نوحه‌خوانی بوشهری با تأثر از مجاورت و همنشینی مردم با دریا، سینه‌زن را سوار بر قایق می‌کند و آرام آرام تا اوج موج محبت اهل بیت (علیهم‌السلام) پیش می‌برد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام محمد قادری، مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: جمع حاضر از جامعه مداحان، بسیج مداحان و جامعه ایمانی مشعر گرد هم آمده‌ایم تا یاد و خاطره ناخدا عباس دریانورد، بزرگمردی که میراث کهن بوشهر در محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) از نسخ خطی، تراث و تعزیه‌خوانی گرفته تا نوع و سبک نوای آیینی استان به واسطه مجاهدت ایشان فراهم شد، را گرامی بداریم.

مصطفی ساعدی، نماینده بنیاد دعبل خزایی استان و مصطفی گراشی، رئیس کانون مداحان استان هم به ارائه گزارشی از رویکرد و فعالیت‌های مجموعه خود پرداخته و امیر گوهرشناس، سیدعادل هاشمی و حمیدرضا فاریابی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) به مدیحه‌سرایی پرداختند.

در خاتمه این مراسم رونمایی از کارت عضویت «مجمع ملی خیرین هیئت» بنیاد دعبل خزاعی استان انجام شد و امام جمعه بوشهر به عنوان عضو افتخاری این مجمع انتخاب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha