شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دهه فجر

حوزه/ استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: سرمایه یک کشور، انسان توسعه یافته و دارای تعهد، تخصص، مولد و زحمت‌کش و اهل تلاش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام عبدالله شاهینی در نشست علمی با عنوان «انقلاب و سرمایه انسانی» که در ایام الله دهه فجر از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور طلاب و شماری از اساتید و کارکنان این مؤسسه برگزار شد، محور اصلی سرمایه اجتماعی را انسان دانست.

وی گفت: اقتدار یک کشور؛ سرمایه نظامی و داشتن سرمایه و منابع تحت الارضی یا منابع سطح الارضی نیست، هرچند در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی کشورهای قدرتمند که به‌دنبال کشورگشایی بودند، سرمایه کشور را در منابع و معادن تحت الارضی و سطح الارضی و امکانات مادی می‌دیدند که با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که ریشه همه سرمایه‌ها؛ سرمایه اجتماعی است.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان اضافه کرد: این کشورهای قدرتمند به مرور دریافتند که اگر نیروی متخصص نداشته باشند، سرمایه‌های مادی هم به درد آنان نمی خورد و نمی‌توانند حتی از آن منابع و سرمایه‌های مادی استفاده کنند، بلکه داشتن این منابع باعث استثمار کشورشان توسط کشورهای قدرت‌مند خواهد شد.

حجت الاسلام شاهینی ادامه داد: انسان فرهیخته، سرمایه اصلی یک کشور است و اگر غیر از این باشد آن کشور فرو می ریزد، همچون کشور شوروی سابق که یکباره با آن همه امکانات و تسلیحات نظامی و سرمایه‌های مادی فرو ریخت.

وی بیان کرد: از دیدگاه قرآن، سرمایه انسانی به این شکل تبیین می‌شود «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»؛ بنابراین کرامت و شخصیت انسانی او باعث می‌شود که به عنوان یک سرمایه اجتماعی محسوب شود؛ شخصیت دادن به انسان در ظاهر و شئونات و عرفیات او نیست هرچند این‌ها تکالیف شرعی محسوب می‌شود، اما امتیاز نمی‌آورد و امتیازی ندارد.

استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان خاطرنشان کرد: اسلام انسان توسعه یافته را سرمایه یک کشور می داند؛ انسانی که خداپرست، مؤمن، معتقد و باسواد و به دنبال علم، دانش، فهم و معنویت باشد، لذا این‌ها امتیاز انسان است، البته در انسانیت، قانون و حقوق شهروندی همه برابرند و فرقی بین ادیان و مذاهب نیست.

حجت الاسلام شاهینی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به حضرت داوود(ع) که دارای سمت، مقام، مسئولیت و رهبری است می فرماید: «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ».

وی در پایان گفت: باید مسئولیت‌ خود را به نحو احسن انجام دهیم تا مورد تکریم الهی قرار گیریم تا مصداق «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» شویم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha