یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اصل و اساس اسلام را صلح دانست و گفت: پیکره امت اسلامی، یک پیکره واحد است، هم افزایی باید در تمام حوزه‌های قدرت سیاسی، علم، دانش، تکنولوژی، امنیت، عدالت اجتماعی و رفع فقر و حوزه‌های فرهنگی تداوم پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری امروز در دومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی که با حضور مسئولان کشوری و استانی و علمای شیعه و سنی در شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار داشت: مجمع تقریب مذاهب یک الگویی را در حوزه نظری برای امت واحد طراحی کرده که پس از از این الگو، دستیابی به تمدن نوین اسلامی آسان‌تر خواهد بود.

وی افزود: دستیابی به امت واحد که یک مفهوم واژه و واژه‌ای قرآنی است، در چهار لایه تعریف می‌شود که پرهیز از تعرض مذاهب نسبت به یکدیگر اولین لایه آن بوده که بر اساس آن، باید جنگ برطرف شده و صلح حاکم شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، لایه دوم را ترور و قتل دانست و توضیح داد: ترور و قتل باید به عنوان یک عامل بازدارنده در جهان اسلام محکوم شود و لایه سوم، تفکر تکفیری‌گری است، به طوری که در برخی مذاهب، مذهب دیگر را تکفیر کرده و دیگران را به این کار ترغیب می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، عمل تکفیر را عملی شیطانی دانست و یادآور شد: تکفیر در سنت نبی اکرم(ص) و فقه تشیع و اهل تسنن مذموم شمرده شده و هر نوع تکفیر و نسبت کفر به برادر مسلمان، خلاف سنت نبوی است، بنابراین پیشگیری از تکفیر مهم است.

وی چهارمین لایه را پرهیز مذاهب اسلامی از تنازع و گریبان‌گیری خیابانی نام برد و خاطرنشان کرد: تنازع و درگیری در کشورها و مذاهب دیگر در برخی خیابان‌ها رخ می‌دهد که این مشکل نزاع در همه جا اتفاق می‌افتد، البته ما اطلاعیه‌هایی در مورد پرهیز از تکفیرها نیز داده‌ایم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کشور، با بیان اینکه در مسیر ایجاد وحدت باید از مشاجره و توهین پیشگیری شود، گفت: دشمنان از دلارهای آمریکایی، شبکه‌هایی بر علیه شیعه و سنی راه انداخته و برنامه‌هایی می‌سازند، بر اساس آیات قرآن، از تعرض به مقدسات دیگران و توهین به آنان پرهیز شده است و این امر عقلایی است که انسان به عقاید مذاهب دیگر توهین نکند و این از فتاوای مقام معظم رهبری است که توهین به مذاهب را تحریم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اضافه کرد: استکبار به دنبال جنگ بین کشور ما با سعودی‌ها، ترک‌ها، آذربایجان و روسیه است، بنابراین باید اصل صلح عادلانه که مقدم بر جنگ عادلانه است، رعایت شود مگر ظلمی که باید جبران شود و با آن مقابله شود.

وی اصل و اساس اسلام را صلح دانست و گفت: بر همین اساس است که با دیگران گفت‌وگو می‌کنیم که نزاع و جنگ خلاف اصول و بنیاد فکری نظام شیعه است، اصل این است که ما در مقابل جنگ دیگران دفاع می‌کنیم اما خود شروع کننده جنگ نیستیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: دشمنان با استفاده از قتل و ترور بسیاری از علمای تقریبی را به شهادت رساندند و این کار صهیونیست‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با تأکید بر اینکه باید بین مذاهب اسلامی همکاری صورت گیرد، عنوان کرد: این همکاری باید در دو لایه دشمنی با دشمنان و دوستی با دوستان اسلام صورت گیرد.

وی بر هم‌افزایی کشورهای اسلامی در مواجهه با مشکلات تأکید کرد و افزود: پیکره امت اسلامی، یک پیکره واحد است، هم افزایی باید در تمام حوزه‌های قدرت سیاسی، علم، دانش، تکنولوژی، امنیت، عدالت اجتماعی و رفع فقر و حوزه‌های فرهنگی تداوم پیدا کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیرامون چرایی تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی توضیح داد: اگر کشورهایی بخواهند اتحادیه کشورهای اسلامی را ایجاد کنند، چه تفاوتی با اتحادیه اروپا دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری به شاخصه‌های اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: در اتحادیه کشورهای اسلامی باید اعتقادات عمیق اسلامی در دل و ذهن افراد رسوخ کرده باشد، اخلاق اسلامی رعایت شود و همگان طاهرالقلب باشند و خیر و خوبی یکدیگر را بخواهند.

وی التزام به شریعت اسلامی و رعایت احکام اسلامی، جلوگیری از فساد، رشوه، بی‌عدالتی و رعایت عدالت اجتماعی و از بین بردن فقر و محرومیت را از دیگر شاخصه‌های این اتحادیه معرفی کرد و افزود: باید بسیج مقاومتی داشته باشیم تا اگر دشمن حمله کرد، همه بسیج شده و مقاومت کنند که بسیج مقاومتی امری ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha