یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در گلستان تأکید کرد: باید وحدت یک فرهنگ تبدیل شود؛ همانطور که نماز یک فریضه آسمانی است و همه باید آن را بجا آورند، وحدت را نیز به عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی و الهی بدانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، آیین اختتامیه دومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی با حضور مسئولان کشوری و استانی و بیش از ۶۰۰ نفر از علمای شیعه و سنی از ایران و ۵ کشور دیگر برگزار شد.

در این مراسم، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی بیان کرد: جلسه بسیار مبارکی است و جلسه ای است که هم خدای متعال از برگزاری آن راضی است و هم ارواح طیبه انبیاء علماء و صلحا و همه کسانی که برای مصالح اسلام دلسوزند چه در قید حیات باشند یا نه.

وی اظهار امیدواری کرد : برگزاری این جلسات گام های اولیه ای برای هدف نهایی که همه دلسوزان به دنبال تحقق آن بودند است و آن ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی می باشد .

نماینده ولی فقیه در گلستان با مطرح کردن این سوال که آیا شعار وحدت یک شعار سیاسی است یا یک شعار ایرانی یا شیعی، پاسخ داد: ریشه این شعار در ام الکتاب و قرآن کتاب مقدس آسمانی است؛ همانطور که خداوند نماز و زکات و صوم را واجب کرده است، وحدت و یکپارچگی را نیز واجب کرده، بلکه از اوجب واجبات است.

آیت الله نورمفیدی تأکید کرد: باید وحدت به یک فرهنگ تبدیل شود؛ همانطور که نماز یک فریضه آسمانی است و همه باید آن را بجا آورند، وحدت را نیز به عنوان یک تکلیف و وظیفه شرعی و الهی بدادند.

وی افزود: امت اسلامی وظیفه دارند حول پرچم وحدت حرکت کنند و بهترین شاهد آن است که وقتی به تاریخ امت اسلام مراجعه می کنیم، علمای بزرگ شیعه و سنی از پرچمداران و مروّجان شعار وحدت به عنوان یک تکلیف بودند.

نماینده ولی فقیه در گلستان با نام بردن علمای وحدت آفرین شیعه و سنی از امام خمینی(ره) یاد کرد و عنوان نمود: شیخ طوسی، میرزای شیرازی، سید جمال الدین اسدآبادی، آیت الله بروجردی از علمای شیعه و شیخ محمدعبدو، شیخ محمود شلتوت از علمای اهل سنت هستند که سیره ای وحدت آفرین داشتند.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) شعار وحدت را سر دادند، گفت: امروز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از پرچمداران این مساله بسیار مهم اسلامی هستند. وی اظهار کرد: انگلیسی ها از گذشته تا امروز به دنبال تفرقه بین امت اسلامی هستند و از قبل هم توطئه داشتند و همیشه زمان توطئه می کنند و مسلمانان باید از خواب غفلت بیدار شوند.

امام جمعه گرگان خاطرنشان کرد: در میان شیعه و سنی، علمای بسیاری در بحث وحدت در کشورهای اسلامی هستند که حضور آنان دلیل بر این است که مسئله وحدت ربطی به شیعه و سنی ندارد زیرا مسلمانان تابع قرآن هستند و قرآن به ما آموخته که این گونه عمل کنید.

آیت الله نورمفیدی با استناد به آیات متعددی از قرآن کریم در بحث وحدت، توضیح داد: خداوند در قرآن کریم و در آیه ۲۹ سوره فتح امت اسلامی را اینگونه معرفی می کند «محمد رسول الله الذین معه...» و امروزه تمام مسلمانان با پیامبر هستند، غیر از افراط گرایانی که تیشه به ریشه اسلامی می زنند که آنها از کفار هم بدترند.

وی با اشاره به این فراز آیه ۲۹ سوره فتح «اشد علی الکفار رحماء بینهم»، توضیح داد: این آیه تکلیف همگان را روشن کرده که باید مسلمانان هم خود و هم دشمنان را بشناسند؛ بنابراین، همه باید حول شعار وحدت امت اسلامی تلاش کنند و هر کسی هر کاری که می توانند انجام دهند.

نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری شعار وحدت را نه به عنوان یک شعار سیاسی بلکه به عنوان یک تکلیف اسلامی خواند و تشریح کرد: تمام پیشرفت ها و در باب توسعه فکر می کنم گام اول، وحدت و نزدیک شدن دلهاست حال آنکه دشمن به دنبال تفرقه است.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری که راهبرد دشمنان ایجاد تفرقه است، اذعان کرد: راهبرد شیطان جن و انس ایجاد تفرقه است که تفرقه افکنان از جنود شیطان هستند و ما یک آیه پیدا نداریم که خداوند خلاف وحدت گفته باشند.

وی گفت: وحدت هنوز در قالب فرهنگ درنیامده و در اذهان جا نگرفته است؛ وحدت به عنوان یک تکلیف مثل نماز واجب است زیرا اگر وحدت اتفاق افتد مصالح امت اسلامی تأمین می شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان در ادامه سخنان خود به تبیین صحیح معنای وحدت تأکید کرد و تصریح نمود: وحدت باید درست معنا شود، قطعا دشمن به گونه ای وحدت را القاء می کند که مردم فرار کنند در حالی که بزرگان شیعه و سنی معنای خوبی کردند؛ شیخ محمد آشور معنا کرده که وحدت این نیست که همه مذاهب را کنار بزنند و چیز جدیدی ایجاد کنند و یا اینکه تمام مذاهب کنار روند و یک مذهب وجود داشته باشد.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه کسانی به دنبال معنای نادرست از وحدت و ایجاد تفرقه هستند، به تشریح معنای وحدت از نگاه خمینی(ره) پرداخت و شیعه و سنی را همچون یک خانواده دانست که در کنار هم زندگی می کنند.

وی بر شناخت درست مذاهب از یکدیگر تاکید کرد و خاطرنشان نمود: به انزوا کشاندن جریان وحدت زیر پرچم «لااله الا الله» کار دشمنان است که تیشه به ریشه همه چیز می زنند و مسلمانان باید آنها را به انزوا بکشانند که خانمی آمریکایی گفت: اینها را آمریکا درست کرده است و نکته مهم این است که چرا ما مسلمانان غافلیم؟

امام جمعه گرگان در بخش دیگر سخنان خود به ایجاد گفتمان مشترک بین مذاهب توصیه کرد: به حجت الاسلام شهریاری گفتم که مسئولیت مجمع تقریب مذاهب باید فراتر باشد و یک مرکزی با گفتمان مشترک در مسائل مختلف داشته باشیم که اگه کسی دلسوز اسلام باشد باید دلسوزی کنند که قرآن به ما چه دستور داده است.

آیت الله نورمفیدی با بیان اینکه چرا بعضی گاهی به آمریکا و اسرائیل متوسل می شوند در حالیکه خداوند در آیات قرآن برمساله وحدت تاکید کرده و خود مسلمانان باید در مواجهه با ظلم وارد میدان شوند.

وی ابراز کرد: این جلسات و کنفراس ها و اجلاسیه های منطقه ای برای این است که افکار و اندیشه ها مطرح شوند و مسلمانان بدانند کجا هستند؛ ما در جهان دو میلیارد مسلمان داریم و این سرمایه ها را باید حفظ کرد.

نماینده ولی فقیه در پایان گفت: خداوند را شاکرم که علمای شیعه و سنی و ائمه جمعه در این مراسم حضور دارند و ما در استان مشکلی نداریم و تاکنون دشمن نتوانسته خلل ایجاد کند.

آیت الله نورمفیدی اعلام کرد: اجازه نمی دهیم دشمنان وحدت استان ما را مخدوش کند و ان شاءالله خدا دلهای امت اسلامی را نزدیک کند و شاهد تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی را باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha