دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهریاری

حوزه/ دبیر کل مجمع تقریب مذاهب کشور به تشریح اصل ۱۲ پرداخت و تصریح کرد: آزادی در اصل ۱۲ قانون اساسی، اوج عقلانیت نه تنها برای نظام جمهوری اسلامی است بلکه ما به فکر تمدن سازی بودیم که برای تمدن سازی باید آزادی مذهبی داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از گرگان، آیین اختتامیه دومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی که با حضور مسئولان کشوری و استانی و بیش از ۶۰۰ نفر از علمای شیعه و سنی از ایران و ۵ کشور دیگر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در آغاز سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره ۵٠٠٠ شهید استان گلستان عنوان کرد: اهل سنت علاوه بر مشارکت در عرصه های مختلف، با جان و تمام امکانات خود مساعدت کردندو تقدیم ۴۷۴ شهید از اهل سنت، وجود ۱۲۶٠جانباز و ۲۹۴ نفر آزاده اهل سنت نشان این همکاری و مساعدت است.

وی با بیان اینکه سه وظیفه مهم در قبال وحدت به عهده همگان به ویژه علماء نهاده شده است، افزود: اولین وظیفه سخن گفتن درباره مفهوم وحدت و تبیین نظری وحدت و امت واحده و تمدن نوین اسلامی است به این معنا که تبیین کنیم وحدت چیست؟ نتایج و آثار چیست و چه مدارک و مستندات قرآن و روایی برای مقابله با اختلاف وجود دارد؟

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی کشور، به سازوکارهای وحدت عملی اشاره کرد و گفت: دومین وظیفه علما اجرای عملی وحدت است، در این باب غیر از مباحث نظری، نیازمند عمل و اقدام هستیم که استان گلستان در طول ۴٠ سال گذشته وحدت و تقریب را عمل کرده‌اند اگرچه با مشکلاتی نیز مواجه شدند و برگزاری این اجلاسیه در گلستان به خوبی انتخاب شده است زیرا در عمل وحدت را مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری به سیره علمای حاضر در مراسم در تقریبی عمل کردن اشاره کرد و گفت: این گفتمان ها در عمل دلها را به هم نزدیک می کند و این نمونه ای از وحدت عملی است اگر چه نیاز به بحث گسترده دارد.

وی سومین وظیفه علما را مدیریت تک صدایی تفرقه معرفی کرد و توضیح داد: علاوه بر نظریه پردازی، گاهی مفهوم وحدت از ناحیه اشخاص و کشورها و دولت های اسلامی دچار گسست می شود اگرچه تعداد آن کم است اما انعکاس و بازتاب بسیاری دارد و این محل سؤال است اما باید در مقابل این دست مسائل بکارگیری روش عقلانیت محور است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب کشور با تاکید بر توجه و تمرکز بر روش عقلانیت محور اظهار کرد: بر اساس توصیه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، این عقلانیتی که در جهان در حال گسترش است باید توسعه پیدا کند و در مواجه با مخالفان وحدت، باید روش کار اصلاح شود و روش عقلانی بر روش سازمانی مقدم شود که شیوه سازمانی خطرناک است زیرا منافع سازمانی بر منافع عقلانی مقدم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ابراز کرد: ایجاد گفتمان عقلانی و بارزترین شیوه های عقلانی در اصل ۱۲ نوشته شده است که در رأس نگارش آن شهید بهشتی بود؛ د این اصل غیرقابل تغییر است و مذاهب دیگر دارای احترام کامل هستند.

وی بر آزادی مذهبی در میان مذاهب و کشورهای اسلامی تأکید کرد و گفت: آزادی مذهبی در بسیاری کشورها دیده نمی شود اما در جمهوری اسلامی برای مذاهب این آزادی را قائل شدیم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب کشور به تشریح اصل ۱۲ پرداخت و اضافه کرد: آزادی در اصل ۱۲ قانون اساسی، اوج عقلانیت نه تنها برای نظام جمهوری اسلامی است بلکه ما به فکر تمدن سازی بودیم که برای تمدن سازی باید آزادی مذهبی داد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری پیام انقلاب را مقابله با استکبار جهانی و مقاومت در برابر زور خواند و گفت: این پیام بدون تمدن سازی نمی شود، بلکه همه کشور ها باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و باید این آزادی ها مذهبی را داد.

وی به عقلانیت محوری در مواجه با مخالف و کنترل احساسات در مقابل تحرکات و حرف تفرقه افکنان تاکید کرد و توضیح داد: باید احساسات خود را مدیریت و کنترل کرده و در مواجهه با این افراد هیجانی نشد و این کار سختی برای مسئولان است و باید نسبت به این امر تمرین کرد و عقلانیت را بر احساسات مقدم کرد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در نگاه فقاهتی هیچ ارزشی بالاتر از حفظ نظام نیست، اظهار کرد: همچنین نباید دچار اقدامات ظالمانه شد که بدترین عمل ظلم است؛ ظلم یعنی ستاندن حق غیر بلکه باید عدالت را در مواجهه با ظلم و حرف ضد نظام انجام داد و به قوانین کیفری رجوع کرد و بیش از استحقاق و جرم نباید عمل کرد؛ مهم آن است که مخاطب خود را بشناسیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری بر حفظ تقوا تاکید کرد و اظهار کرد: نباید ترور و قتل در جامعه ایجاد شود بلکه در مقابل این کار باید بر اساس قوانین کیفری عملکرد، همچنین باید افراد و قصد و نیت آنان را شناخت.

وی در پایان به دسته بندی افراد مقابله کننده و تفرقه افکن و شیوه های مقابله با آنان پرداخت و افزود: باید ریشه های تفرقه افکنانه و سرچشمه های آن را شناخت و ریشه را قطع کرد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: برداشتن گام بعدی در راستای وحدت حفظ نظام دفاعی است اما تمدن اسلامی حمله‌ای است که تمدن سازی می کند؛ در این راه باید تهدیدات تبدیل به فرصت تبدیل شود اما مدیر بحران نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به سیره مقام معظم رهبری در تبدیل تهدیدها به فرصت ابراز کرد: از آیت الله نورمفیدی که در طول این چهل سال از انقلاب، تهدیدات استان را تبدیل به فرصت کردند، تشکر می کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha