جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
جشنواره شعر رضوی به زبان عربی

حوزه/ دبیر علمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت: هرچند جشنواره رضوی در طی سالیان اجرا افت و خیزهایی داشت، امسال با توجه ارتقای این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر رضوی ۱۷۰ اثر در دو بخش شعر فصیح و شعر شعبی از ۱۱ کشور به دبیرخانه این جشنواره رسید.

مرتضی حیدری آل‌کثیر، دبیرعلمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درخصوص ویژگی‌های این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی‌(یادمان دعبل خزاعی) بیان کرد: امسال جشنواره شعر رضوی به زبان عربی با رویکرد جدید بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، هم از لحاظ تعداد آثار ارسالی و هم حضور داوران بین‌المللی و شرکت شاعران شاخص عرب جهش زیادی داشته است.

وی افزود: از اعلام فراخوان جشنواره تا ۱۵ بهمن که آخرین مهلت ارسال آثار بود، ۱۷۰ اثر در دو بخش شعر فصیح و شعر شعبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. و این تعداد آثار از ۱۱ کشور چاد، ساحل عاج، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، یمن، امارات، ایران و ... هستند.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی ادامه داد: از ۱۷۰ اثر ارسالی ۱۰ اثر به دلیل رعایت نکردن نکات فنی شعر، حذف شد و در بررسی و غربالگری بعدی ۷۰ اثر در بخش شعبی و ۷۰ اثر در بخش فصیح تایید شد و در نهایت در بخش فصیح ۱۵ اثر به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شدند.

حیدری آل‌کثیر با اشاره به آثار دریافتی بخش شعر فصیح، عنوان کرد: امسال نخستین‌بار ۹۰ قصیده به این بخش رسید که با توجه به تعداد ۶۰ اثر سال گذشته رشد قابل توجهی کرد. داوران بخش فصیح «نجاج‌الارسان» از عراق و «ناصر زین» از بحرین هستند و داوری بخش فصیح انجام شد و سه نفر به‌عنوان برگزیده از کشورهای سوریه، بحرین و ایران انتخاب شدند. و شاعرانی نیز شایسته تقدیر خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در این دوره از جشنواره برای اولین باردر چهار شهرستان هویزه، دزفول، بهبهان و شوش از اول اسفند به مدت ۱۰ روز محفل شعرخوانی، کارگاه شعر و نقد و بررسی اجرا و اختتامیه جشنواره نیز در شوش و در یادمان دعبل خزاعی برگزار می‌شود.

دبیرعلمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی بیان کرد: در بخش بین‌الملل نیز یک ماه پیش یک محفل شعر در بصره عراق برگزار شد و مقرر شد که پس از مراسم اختتامیه این فعالیت‌ها ادامه دار باشد و در نجف و عمان نیز دو محفل شعر دیگر با حضور شاعرانی از کشورهای عربی و ایران برگزار می‌کنیم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha