پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهدویت

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین راستی فر با بیان اینکه قطعا یکی از نقاط اشتراک مذاهب اسلامی، باور به امام مهدی است، گفت: اهتمام در توجه دادن به اصالت موضوع مهدویت در اسلام، راه شبهه بر باور به اعتقاد مهدویت را خواهد بست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کارگاه آموزشی «مهدویت و مذاهب» ویژه طلاب پاکستانی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در لاهور پاکستان برگزار شد.

در این کارگاه که از سوی اداره دانش آموختگان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی راستی فر کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به بیان دلایل و اسناد بر حقیقت مهدویت از دیدگاه سایر ادیان و مذاهب پرداخت.

اعتقاد به منجی فقط مختص به دین اسلام نیست

کارشناس مباحث مهدویت در این باره، عنوان کرد: برخلاف گذشته که مطالعات مهدوی در مطالعه چند کتاب خلاصه می‌شد، امروز «مهدویت» یکی از رشته‌های حوزوی است.

وی با بیان اینکه نگاه ادیان درباره مفهوم مهدویت گسترده است و اعتقاد به منجی فقط مختص به دین اسلام نیست، گفت: اعتقاد به منجی عالم فرامذهبی و فرا اسلامی است و در مکاتب دیگر هم باور به آینده وجود دارد و این بستری را ایجاد می‌کند که از موضوع مهدویت برای مباحث بین الادیانی و بین المذاهبی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین راستی فر خاطرنشان کرد: علی رغم این اشتراک که همه را معتقد به منجی می‌بینیم، به این معنا نیست که عقاید همه به منجی یکسان باشد، بلکه تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

وی افزود: برخی منتظر فرد منجی هستند، برخی به صورت کلی منتظر نجاتند، برخی این نجات را نجات فردی و برخی نجات جمعی می‌دانند، برخی نجات دنیوی معنا می‌کنند و برخی نجات معنوی.

کارشناس مباحث مهدویت اضافه کرد: در برخی ادیان و مکاتب، منجی صرفا کارکرد زمینی دارد، اما در برخی ادیان و مکاتب، منجی بر همه عالم تاثیر می‌گذارد، حتی شیطان‌پرستان هم در عقاید خودشان اعتقاد به منجی را مطرح می‌کنند و این مسئله، نشان دهنده این است که اعتقاد به منجی فطری است.

قطعا یکی از این نقاط اشتراک مذاهب اسلامی، باور به امام مهدی است

حجت‌الاسلام والمسلمین راستی فر با بیان اینکه در کنار اشتراکات باید به تفاوت‌ها هم توجه داشت، عنوان کرد: کتاب «گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان»، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از کتاب‌های مفید در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به نگاه مذاهب به منجی باوری، اظهار داشت: از ظرفیت اعتقاد به منجی و باور به مهدویت در مذاهب اسلامی بسیار می‌توان بهره گرفت، به ویژه اگر رویکرد تقریبی داشته باشیم و به دنبال نقطه اشتراکی باشیم تا مذاهب به هم گره بخورند، قطعا یکی از این نقاط، باور به امام مهدی است.

کارشناس مباحث مهدویت با اشاره به لزوم توجه به باور مذاهب اسلامی به موضوع مهدویت، تصریح کرد: اهتمام در توجه دادن به اصالت موضوع مهدویت در اسلام، راه شبهه بر باور به اعتقاد مهدویت را خواهد بست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha