پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اولین نشست تخصصی بررسی وضعیت دین داری

حوزه/ همایش «بررسی وضعیت دینداری ایرانیان و رونمایی از کتاب سال نمای دین و دینداری» چهارشنبه سوم اسفندماه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر محمدباقر صدقی، معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا، در نشست خبری تشریح برنامه‌های همایش «بررسی وضعیت دینداری ایرانیان و رونمایی از کتاب سال‌نمای دین و دینداری» که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، گفت: همایش مذکور روز چهارشنبه، سوم اسفند ماه در مرکز مدیریت حوزه خواهران برگزار خواهد شد و در کنار آن قرار است از پروژه سال‌نمای دین و دینداری در ایران رونمایی شود.

دکتر صدقی با بیان اینکه در این همایش از سومین دوره سال‌نمای دینداری ایرانیان رونمایی می‌شود اظهار کرد: حجج اسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران، ملکی، قائم مقام حوزه علمیه، خانم برقعی، مدیر الزهرا و دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا از سخنرانان این همایش خواهند بود.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنفرانس، هجمه‌های گسترده‌ای است که به دین و دینداری از سوی معاندین و دشمنان صورت می‌گیرد، افزود: برخلاف القائات صورت گرفته نوع و روند دینداری در کشور آن‌طور که تبلیغ می‌شود بد نیست و مردم به تعبیر رهبری حقیقتا دیندار هستند.

معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: براساس پیمایش صورت گرفته در برخی موضوعات نتایج جالبی به دست آمده است مثلا در بحث توکل به خدا در زندگی ۸۸/۴ درصد، توسل به ائمه ۷۲/۱، اعتقاد به آسمانی‌بودن قرآن، ۸۶/۹، اعتقاد به امام زمان(عج) ۷۵ درصد و لزوم اجرای دین، ۷۵ درصد در بین مردم موافق داشت.

وی اضافه کرد: همچنین ۸۸ درصد ایستادگی در برابر ظلم را مورد تایید قرار دادند؛ ۷۹ درصد اهل قرائت قرآن و ۷۷ درصد اهل زیارت، ۸۸ درصد اهل دعا و نیایش، ۷۶ درصد اهل دعا و مناجات و ۶۸ درصد اهل حضور در مراسمی مانند شب‌های قدر بودند.

دکتر صدقی گفت: ۴۸ درصد خواهان حضور در اربعین به عنوان یک مناسک هستند، ۷۲ درصد معتقدند که قوانین کشور برگرفته از اسلام باید رعایت شود، ۷۶ درصد به نماز و روزه باور دارند، به صدقه ۹۳ درصد و به کمک به دیگران ۸۸ درصد باورمند و معتقد هستند.

وی با تأکید بر اینکه میزان دینداری از ابتدای انقلاب چند درصد یعنی سه تا چهار درصد کاهش داشته است، افزود: مخاطبان این پیمایش که اطلاعات آن ارائه شد جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه و پیمایش عمومی بوده است و در پیمایش عمومی خواهران دیندارتر شناخته شده‌اند.

دکتر صدقی بیان کرد: غیر از حوزه ۴۰ نهاد در عرصه دینداری فعال هستند و معتقدم باید انسجامی پیدا کرده و سازمان دهی مناسبتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام آرش رجبی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران نیز در ادامه این نشست خبری گفت: حوزه خواهران در عرصه تربیت و مهارت‌آموزی و کنشگری در عرصه‌های مختلف نقش دارد و با توجه به اینکه رکن این امور، طلاب خواهر هستند می‌توانند ایفای نقش مؤثرتری هم داشته باشند.

وی افزود: برخی روشنفکران تعاریفی از دینداری دارند و ما به صورت کلی سه مدل کلان دین‌ورزی داریم؛ دین‌ورزی معرفت‌بنیان یعنی عقلی و برهانی، دینداری اخلاق‌بنیان و دینداری مناسک‌بنیان که مبتنی بر مناسک است.

وی افزود: طلاب خواهر در عرصه تخصصی جمعیت و خانواده، ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره، عفاف و حجاب و تبیین و تربیت فرزند و فضای مجازی، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ... فعالیت دارند و این مسائل در بعد ایجابی و سلبی در زدودن آسیب‌ها نقش دارد ولی الان ما در وضعیت مطلوب قرار نداریم.

حجت الاسلام رجبی تصریح کرد: همه این مدل‌ها نماد بیرونی دارد و البته چیزی که بیشتر ملموس است دینداری مناسک‌محور است. البته رشد مناسک در نظر برخی افراد نشانگر رشد دینداری تلقی می‌شود ولی به نظر بنده به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا در روایات امانتداری و صداقت شاخص دینداری است. اهل بیت(ع) فرمودند دینداری به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست بلکه اخلاق‌محوری و تعاملات درست اجتماعی را معیار می‌دانند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: حوزه علمیه چون وظیفه تبیین حقایق و دینداری را دارد در توسعه مناسک و اخلاق درست نقش جدی دارد زیرا مناسک دور از اخلاق منجر به قشری‌گری می‌شود و مستعد ایجاد رفتارهای ضداخلاقی است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حوزه علمیه در راستای ایجاد معرفت جامع، صحیح و متعادل در سبک زندگی تلاش می‌کند، اضافه کرد: حوزه خواهران با ظرفیتی که در ۲۸ استان با ۵۰۰ مرکز آموزشی پژوهشی و بیش از ۵۰ هزار طلبه فعال دارد می‌تواند نقش و اثر زیادی در تربیت دینی مردم داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha