پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان ارتباط با اهل بیت(ع) را عامل دانایی و آموزش سبک زندگی صحیح عنوان کرد و گفت: امامان همواره بر بیداری عقل ها و طاغوتیان بر ازبین بردن عقلها و ادارک ها تأکید دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی صبح امروز در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) با اشاره به علوم اهل بیت(ع) به عنوان بهترین علوم ارائه شده به بشر اظهار داشت: افراد از علوم لدنی و الهی اهل بیت(ع) بهره بی‌نهایت می برند، علومی که ۱۴۰۰ سال پیش گفته شده و هنوز کسی نتوانسته است بهتر از آن را بیان کند.

عضو خبرگان رهبری به نقد و مقایسه جمله ای از یک دانشمند خارجی با کلام امیرمومنان(ع) پرداخت و افزود: در جمله ای که از یک دانشمند خارجی با این عنوان مطالعه می کردم گفته شده بود « هر روز به قلب خود بنویس که امروز بهترین روز دنیا است» در حالی که ظاهر جمله زیبا است، اما یک سراب و توهم است و واقعیت ندارد، زیرا کلمه روز مربوط به زمان است و زمان یک امر اعتباری است و چگونه می شود یک روز بهترین روز باشد.

وی افزود: زمان در این معنا دخالتی ندارد و آنچه دخالت داشته، رفتار ما می باشد که باید ببینیم در روز چه کرده ایم و زمانی که این جمله را با کلام امیرمومنان(ع) که می فرماید « مَنِ اِعْتَدَلَ یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ، هر که دو روزش یکسان باشد مغبون گشته » مقایسه می کنیم، در می یابیم که آن جمله قبل انسان را در یک خوشی غیر واقعی قرار می دهد.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه ۲۴ سوره عبس «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَیٰ طَعَامِهِ» گفت: امام باقر(ع) این آیه را به طعام روح معنا می کنند و می فرماید در علمی که از یک گوینده فرا می گیرید، دقت کنید و فرمودند منظور از این طعام «علمه الذی یاخذه من مایاخذ» می باشد.

وی اضافه کرد: ضرر و انحراف فکری از ضرر جسمی بدتر است، لذا فرمودند دقت کنید که علم خود را از چه منبعی دریافت می‌کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر محوریت عقل و عقلانیت در دین اسلام تصریح کرد: دین ما یک دین عقلانی است و هر فردی که عقل آن اندک است در مقابل دین قرار می گیرد، لذا فردی که دارای عقل است دقت می کند و دین دار است، بنابراین عقل انسان را خداشناس می کند و با دلیل ثابت می کند خدایی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در آیه ۵۴ سوره زخرف خداوند به نحوه گمراه کردن قوم توسط فرعون اشاره می کند و می فرماید علت این که فرعون را اطاعت کردند به آن دلیل بود که " فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ " قوم خود را خفیف شمرد و این استخفاف جسمی نبوده بلکه استخفاف عقلی می باشد.

مدرس حوزه با اشاره به از بین بردن ادراک عقلی مردم توسط فرعون گفت: زمانی که فرعون موفق شد قوم خود را بی عقل کند، آنها فرعون را اطاعت کردند، در حالی که در مقابل، گروهی که از نظر عقلی قوی باشند هیچ گاه اطاعت طاغوت را نمی کنند به عنوان مثال افراد عاقل هیچ گاه زیر بار پهلوی و امثال آن نرفتند.

وی افزود: به تعبیر قرآن کریم ما هیچ گاه حق نداریم به طاغوت مراجعه کنیم حتی اگر طاغوت به زور حاکم شده باشد. به تعبیر آیه ۶۰سوره نسا دلیل این که برخی مسلمان نیستند، این است که اراده دارند به طاغوت مراجعه کنند در حالی که فرمان الهی این است که به طاغوت مراجعه نکنید.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: زمانی که فرعون عقل و درک عقلانی آنها را از بین برد، از طاغوت تبعیت کردند و این برخلاف کار رهبران آسمانی است که دائما عقل ها را بیدار می کنند.

وی به ۵۰ حقی که در رساله حقوق امام سجاد(ع) به آن پرداخته شده اشاره کرد و افزود: اکنون افرادی که اعتقادی به اهل بیت(ع) ندارند از رساله حقوقی امام سجاد(ع) بهره می برند، لذا ما نیز باید هم از آن بهره ببریم و هم به آن عمل کنیم و از این روست که قرآن می فرماید "کونوا مع الصادقین" یعنی دائما با این امامان باشید، چرا که راه را یاد می دهند و راهکار تربیتی می‌آموزند.

آیت الله مهدوی ارتباط با اهل بیت(ع) را عامل دانایی و آموزش سبک زندگی صحیح عنوان کرد و ادامه داد: این ارتباط سعادت دنیا برای ما می آورد و آخرت را نیز تأمین و فکر انسان را راحت می کند.

وی به عدم دستیابی دانشمندان غربی به راهکار درمان غفلت اشاره کرد و گفت: روانشناسان امروز درمان غفلت را نمی دانند، این در حالی است که بیشتر روزها غفلت داریم و در غفلت نیز خطا می کنیم ولی در مقابل اهل بیت(ع) به ما آموخته اند که چگونه غفلت را درمان کنیم و دلیل آن را ذکر می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha