شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در بیست ویکمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال 1401،

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در بیست و یکمین نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۱ گفت: استغفار از توصیه های اخلاقی برای ماه های رجب، شعبان و رمضان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی صبح امروز در ابتدای نشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان، در آستانه ورود به ماه شعبان، و تبریک اعیاد در پیش رو بیان داشت: در پایان ماه رجب قرار داریم و قریب به یک ماه گذشت و قطعا فرصت های زیادی داشتیم تا از این ماه عزیز استفاده ببریم؛ ماه رجب ماه ولایت است و با اندک تفکری می توان به ویژگی های مختص به شخصیت مولود این ماه حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پی برد.

وی اظهار کرد: از ویژگی هایی که صرفا مختص به حضرت است و کسی دیگر این ویژگی ها را ندارد می توان به تولد در داخل کعبه به اعجاز الهی اشاره کرد همچنین، اولین مردی که به پیامبر واسلام ایمان آورد، همسر حضرت زهرا (س) بودن، وصی بلافصل پیامبر(ص)، پدر دو امام معصوم بودن ، لقب امیر المؤمنین، و بسیاری از ویژگی های دیگر که اختصاص به ایشان دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد ادامه داد: ماه رجب، ماه ولایت؛ ماه شعبان ماه نبوت و ماه رمضان ماه خداوند است و از خداوند می خواهیم توفیق استفاده بیشتر از این ماهها را به همه عنایت کند و یکی از سفارشاتی که در این ماه ها بیان شده است تا انجام دهیم استغفار کردن است همان طور که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «... استَکثِروا فی رَجَبٍ مِن قَولِ : «أستَغفِرُ اللّهَ» ، وسلوا اللّهَ الإِقالَةَ وَالتَّوبَةَ فیما مَضی ، وَالعِصمَةَ فیما بَقِیَ مِن آجالِکُم ( بحار الأنوار: ج۹۷ ص۳۸ ح۲۴)؛ در ماه رجب ، جمله «استغفر اللّه » را فراوان بگویید و از خداوند، درباره گناهان گذشته، پوزش و توبه بخواهید و برای باقی مانده عمرتان، مصونیت از گناه طلب کنید؛ استغفار در این چند ماه بسیار سفارش شده است و البته شیطان نیز از اینکه بندگان خدا بعد از گناهانی که ممکن است مرتکب شوند، استغفار نمایند بسیار ناراحت و عصبانی می شود .

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی در ادامه به روایتی از امام صادق(علیه السلام) به نقل از کتاب تفسیر نمونه در زمینه استغفار اشاره و بیان داشت: در حدیثی پر معنا ازامام صادق داریم وقتی که آیه ۱۳۵ آل عمران ؛ "وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ ..." نازل شد ابلیس بر بالای کوهی در مکه رفت و با صدای بلند فریاد زد و سران لشکر خودش را فرا خواند و وقتی در اطراف او جمع شدند به ابلیس گفتند علت فراخوان تو چیست؟ گفت این آیه نازل شده است آیه ای که پشت مرا می لرزاند و مایه نجات بشر است و اکنون کدام یک از شما می تواند مقابله نماید؟ هر کدام مطالب و نقشه هایی را که داشتند طرح کردند ولی مورد پسند ابلیس واقع نشد تا اینکه "وسواس خناس" برخاست و گفت من راهکار آن را می‌دانم وانسان ها را با وعده ها و آرزو های طولانی سرگرم می کنم تا آلوده به گناه شوند و هنگامی که مرتکب گناه شدند توبه از گناه را از یادشان می برم تا نتوانند به این آیه عمل نمایند. ابلیس این نقشه را پسندید و خطاب کرد این ماموریت تا دامنه قیامت به تو سپرده می شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم خود را در برابر گناهان مصون قرار دهیم و اگر مرتکب گناهی شدیم توفیق توبه پیدا کنیم و از این روزهای که در پیش داریم حداکثر بهره را ببریم.

در پایان این نشست هر کدام از معاونین و همکاران به بیان گزارشی از اقدامات مصوبات جلسه قبل پرداخته و نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه مسایل جاری حوزه ها ارائه و تبادل نظر نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha