چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نشست‌های علمی"عصرکتاب"به همت پژوهشکده زن و خانواده واحد تهران

نشست دوم از سلسله نشست‌های علمی "عصرکتاب" به همت پژوهشکده زن و خانواده واحد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست دوم از سلسله نشست‌های علمی"عصرکتاب"به همت پژوهشکده زن و خانواده واحد تهران با موضوع"آسیبشناسی آثار منتشر شده حوزه زنان"برگزار شد.
بر اساس این گزارش: دکتر زهرا شریف عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و دکتر حکمت بروجردی مسئول تالار تخصصی مطالعات زنان کتابخانه ملی و دکتر منصوره سادات مرتضوی مدیر پژوهشکده زن و خانواده واحد تهران در این نشست حضور یافتند.
دکتر منصوره سادات مرتضوی با بیان توضیحاتی پیرامون این سلسله نشستها گفت:در نشست عصر کتاب به نقد کتابهای حوزه زنان و خانواده میپردازیم که در این نشست از کتاب خانم دکتر بروجردی رونمایی خواهد شد و همچنین بررسی کلی پیرامون کتابهایی که در این حوزهبه چاپ رسیدهاست، خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه هر سال در هفته پژوهش به بررسی آثار منتشره این حوزه میپردازیم، اضافه کرد: ذیل نقد کتاب به نقد آثار مکتوب تولید شده در حوزه زنان خانواده به دلیل توجه به سیاستگذاریها و بودجههای تخصیصی به پروژههای تولید کتاب بسیار اهمیت دارد و امیدوارم مسئولین و پژوهشگران، نکات مطروحه در این نشست بهرهمند شوند.

دکتر حکمت بروجردی مسئول تالار تخصصی مطالعات زنان کتابخانه ملی و نویسنده کتابشناسی موضوعی زنان در علومانسانی و علوم اجتماعینیز در توضیح تالیف جدید خود،گفت:تا زمانی کهکارکتابشناسیدر این حوزه را دست نگرفته بودم نمیدانستم این حجم توجهنسبت به این موضوع شده است؛ مخصوصا در سالهای اخیر و در دوران کرونا توجه به حوزه زنان بیشتر بودهاست.

وی در ادامه بهآسیبشناسیکتابهای موجود در این عرصه پرداخت و بیان کرد: نمایهسازی در ایران محجور است؛کتابی نمایه نداشته باشه گویی منجمد است .از سویی ارجاعات درون متنی مدنظرنیست و فقط در مقالات رویت میشود. سومین نکته؛ منابع کامل نوشته نمیشود، در حالی کهخود این منابع به پژوهشگر کمککننده است.

دکتر بروجردی ادامه داد: همچنینهر فصلی باید نتیجهگیری داشتهباشد تا پژوهشگر در انتها بداند که چه دانشی به او افزوده شدهاست؛ برخی کتب نیز اصلا سیر مشخصی ندارند و با پراکندهگویی مواجه هستیم.

نویسنده کتاب « کتابشناسی موضوعی زنان در علومانسانی و علوماجتماعی» در ادامه به محتوای کتب چاپ شده در این حوزه پرداخت و گفت: برخی موضوعات خیلی تکراریاست و انگار در برههای یک موضوع مد میشود و همه بر روی آن کار میکنند مثلا در عرض چند سال۱۰۶ عنوان کتاب با موضوع خشونت خنگی علیه زنانچاپ شده است. برخیکتابها دارای موضوعاتی هستند که همپوشانی دارند؛ برخی دیگر نیز گویا از روی هم نوشتهاند و فقط تکراری است و حاوی مطالب تازهای نیست مثل کتبی که با موضوعحضرت زهرا نگاشته شدهاست.

وی در پایان چند پیشنهاد در این حوزه مطرح کرد: پیشنهادی برای وزارت ارشاد داریم این است که همچون مقالات درجات علمی برای کتب مشخص شود تا پژوهشگر به سراغ کتب علمی پژوهشی برود .همچنین دو واحد منبعشناسی نیز توسط وزارت علوم در دروس گنجانده شود از سویی نویسندگان نیز دقت کنند چون بعضا دیده میشود که با اولین موضوعی که به ذهن میرسد نسبت به نوشتن اقدام میکنند که این کار حجم مطالب تکراری را زیاد میکند.

دکتر زهرا شریف به مسئله آثار ترجمه شده با موضوع زنان و خانواده پَرداخت و گفت: لازم استبه آثار ترجمه ایدقت کنیم و آنان را رصد کنیم تا بتوانیم با آینده پژوهشی بدانیم، آثار به کدام سمت می روند. در حال حاضر میبینیم که آثار ترجمه به متون شخصیت های فمینیسم کلاسیک رفته است و همچنین شاهد ترجمه آثار الاهیات فمینیسم نیز هستیم که البته در این حوزه رادیکال ترین کتاب ها ترجمه شده است؛ بعضا فمینیسم مارکسیسم نیز به بازار آمده است که بعضا به خاطر تضاد های اجتماعی بود هاست؛ ما باید دقت کنیم که برخورد عفیفانه با آثار ترجمه ای چیست؟ مثلا اگر اجازه نوشتن یا چاپ ندهیم این موضوع حل می شود؟ در صورتی که می بینیم آثاریکه اجازه داده نشده است به صورت غیر قانونی چاپ می شود و در بازار عرضه می شود. همچنین اگرماا جازه ندهیم موضوعاتی همچون امر جنسی در داخل نوشته شونددیگرانو خارج از این سرزمین مسائل ما را روایتخواهند کرد؛ بنابراین و به طور کلیآثار ترجمه ای تاثیربسزایی در زیست بوممادارند.پس بهتر است توجه کنیم زیرا فیلتر به مثابه کنترل نیست!نیاز به روایتهای دقیق و درست در این عرصه داریم، که اگر به موقع
ارائه ندهیم؛ آثار ترجمهای در حوزه جریان علمی روایت مدنظر خودش را گسترش میدهد.

وی در پایان پیرامون همایش خانواده مقاوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: همایش خانواده مقاوم و چالش های اخلاقی در جهان متحول سال۱۴۰۲توسط پژوهشکده زن و خانواده برگزار خواهد شد و ما دعوت میکنیم تا د راین همایش ما را یاری کنید.
در پایان نیز پرسشهایی از سوی شرکتکنندگان مطرح و پاسخ داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha