جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت

حجت الاسلام میرمحمدیان درباره محل نزاع تمدن اسلامی با تمدن غربی، گفت: مهم‌ترین رکن تمدن اسلامی، رشد و تقویت پیوندهای اجتماعی از جمله پیوند برادری و خانوادگی است. جاری شدن گرمای محبت در جامعه اسلامی، همان ولایت الهی است؛ این مهم‌ترین چیزی است که در تمدن غرب و حکمرانی مجازی دارد از بین می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین نشست «هم‌عهدی خادمین مهرواره محله همدل» با حضور بیش از ۱۳۰ نفر از معاونین فرهنگی و کارشناسان ۱۰ استان سازمان تبلیغات اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت آغاز شد.

حجت الاسلام میرمحمدیان موضوع تمدن سازی را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: وقتی سخن از دغدغه ها می کنیم و می‌گوییم می خواهیم تمدن سازی کنیم. عده ای ساده اندیشانه می گویند اگر بلدید قیمت دلار و ماجرای خودرو را درست کنید و لازم نیست به فکر تمدن سازی باشید.

وی با بیان اینکه افراد باسوادتر به گونه دیگری اشکال می کنند ادامه داد: این افراد می گویند هیچ چیز بر شما مبنای تمدن اسلامی نیست؛ آیا در ادارات و مراکز آموزشی از تمدن اسلامی بهره ای دارید و یا در هنر و رسانه از تمدن اسلامی پیروی می کنید؟ حتی در مدیریت هم بر اساس مبانی غربی رفتار می کنید.

مدیرعامل بنیادهدایت فرمایش پیامبر اکرم(ص) را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: رسول خدا(ص) به مسلمانان می فرمود «اطلب العلم و لو بالصین» پس دانش را از هرکس می توان یاد گرفت. ما هم خیلی از دانسته ها را از غرب گرفته ایم و اشکالی ندارد؛ اما خود غربی ها هم الان می گویند این روش ها دیگر قدیمی شده و هزینه بالایی دارد و دیگر جوابگو نیست.

وی در پاسخ کسانی که دم از تمدن غربی می زنند، گفت: غرب برای برون رفت از این مشکل روش های جدیدی را ارائه داده اند؛ آیا مدل های جدید غربی ها بهتر است؟ خود آن ها هم چنین ادعایی ندارند؛ ممکن است بگویند بالاخره عقل بشر همین را می‌گوید در پاسخ آن ها نیز می گوییم آیا غربی ها با عقل بشری توانسته اند در اجتماعات بشری و پایداری اجتماع و خانواده به مطلوب برسند؟

حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به قوانین سخت گیرانه جوامع غربی برای شکل گیری خانواده که در ظاهر به نفع زنان است، گفت: برخی خیال می کنند غرب توانسته است حق زنان را ایفا کند و در ظاهر نیز قوانین سخت گیرانه ای برای حمایت از زنان در خانواده قرار داده اند اما نتیجه آن این شد که کسی دیگر زیر بار ازدواج نمی رود و زنان مجبور هستند بدون ازدواج در کنار مردان باشند.

وی تشکیل خانواده و زیست اجتماعی را خواست فطری انسان ها عنوان کرد و گفت: انسان ها بر اساس فطرت دوست دارند خانواده و فرزند داشته باشند ولی غرب کاری کرده که مردم از این نعمت محروم شوند و به زندگی های فردی و روابط ناسالم روی بیاورند.

مدیرعامل بنیاد هدایت، با بیان اینکه در کشورهای غربی و اروپایی نیز مردم درگیر مشکلات و گرانی هستند، افزود: به عنوان مثال در آلمان نیز گرانی هست با این تفاوت که در ایران درآمدها نیز رشد می‌کند اما در آنجا حقوق ها ثابت است و فقط رشد قیمت ها را دارند.

حجت الاسلام میرمحمدیان ادامه داد: برخی می گویند در ایران اگر چند ده سال تمام حقوق خود را پس انداز کنید و هیچ چیزی نخرید، می توانی صاحب خانه شوید اما با حقوق چند ماهه جوامع غربی با همین شرایط می توان یک خانه خریداری کرد؛ این تمام واقعیت زندگی غربی نیست و کافی است بررسی کنید ببنید حدود ۵۰ درصد مردم در اروپا خانه تملیکی دارند و این آمار در ایران حدود ۶۷ درصد است.

وی با طرح این پرسش که آیا در جوامعی که تمدن غربی و مدل غربی پیاده می‌شود، مردم بیشتر به یکدیگر محبت دارند یا در روستاها و شهرستان‌های کوچک؟ گفت: در شهرهای بزرگ همدلی‌ها و برادری‌ها کم‌رنگ شده است و همسایه‌ها همدیگر را نمی‌شناسند. جاری شدن این گرما و محبت در جامعه اسلامی، همان ولایت الهی است؛ این مهم‌ترین چیزی است که در تمدن غرب و حکمرانی مجازی دارد از بین می‌رود.

مدیرعامل بنیاد هدایت ناکارآمد بودن تمدن غرب را واضح خواند و بیان داشت: هرکسی که از نزدیک این تمدن را لمس کرده، سختی و تلخی آن را بیشتر حس کرده است. محل دعوای ما با غرب مسائل اقتصادی نیست بلکه این است که انسانیت در جامعه برقرار شد یا نه؟ پیوندهای اجتماعی شکل گرفته است یا خیر؟

حجت الاسلام میرمحمدیان تأکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که جامعه ولایی داشته باشیم و مهم‌ترین جنبه آن این است که در جامعه پیوندهای اجتماعی برقرار باشد و انسان‌ها غم همدیگر را بخورند، برای هم دل بسوزانند و دیگران را بر خود ترجیح دهند. دین می‌خواهد انسان‌ها با محبت و انسانیت به همدیگر برخورد کنند.

وی با اشاره برگزاری مهرواره محله همدل ۲، گفت: مسئله ما پیاده سازی یک طرح در بازه زمانی مشخص نیست، این مسئله ای است که باید در جامعه جریان پیدا کند. ما باید در مسیر اقامه حق و ولایت الله، حرکت کنیم. باید تلاش کنیم حرف رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین تکثیر شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت در پایان تصریح کرد: رهبر انقلاب در مورد مردم و مسئولان و کشورهای همسایه می فرماید همدلی یک راهبرد است؛ مهم نیست این مهرواره نامش «محله همدل» باشد یا نه بلکه مهم این است که این همدلی تقویت شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha