چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اراک

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی «مقایسه دیدگاه های موافقین و مخالفین علم دینی » در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز کرسی آزاد اندیشی با عنوان «مقایسه دیدگاه های موافقین و مخالفین علم دینی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی ایمانی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه اراک و استاد سطوح عالی حوزه، دکتر علی شمس عضو هیئت علمی دانشگاه اراک و حجت الاسلام و المسلمین مرتضی حسنی نسب عضو هیئت علمی دانشگاه در سالن جلسات مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) اراک برگزار شد.

حجت الاسلام ایمانی مقدم دیدگاه های مختلف در مورد علم دینی را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: ۱- دیدگاه الحادی و سکولار ۲ – دیدگاه الهی و دینی

وی ادامه داد: نتیجه حاصل از این دو دیدگاه: ایمان و کفر در علم سکولار که مرتبه نازل علم است تاثیری ندارد. علم دینی مرتبه برتر و کامل تر علم است .

حجت الاسلام و المسلمین حسنی نسب هم در سخنانی تصریح کرد: ایمان و آموزه های دینی هم در فهم بهتر واقعیات و مراتب برتر علم ما را یاری می دهد هم در ارائه بهتر و صحیح تر نظریات علمی است.

علی شمس هم هدف از علم دینی را اعتلای انسانیت در نیل به لقاء الله دانست و گفت: از ضرورت اسلامی سازی علوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مبانی و پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی در روانشناسی معاصر که برخی از آنها قابل قبول نیست.

۲- مکان جهت‌گیری و سوگیری اسلامی در پارادایم‌ها، نظریه‌ها، روش‌ها و گزینش مسئله

۳- کارآمدی عملی پایین روانشناسی جدید در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی

۴- تناسب فرهنگی

۵- ظرفیت‌ها و امکانات در متون و منابع اسلامی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha