جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاطمه منتظری

حوزه/ منتظری گفت: عواطف برخلاف احساسات نخست با حقیقت هر پدیده‌ای روبرو می‌شود و تا زمانی که حقیقت مطلب را کشف کند، هیچ واکنشی نشان نمی دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، فاطمه منتظری امروز در نشستی که با عنوان «سبک اخلاق اجتماعی مهدی یاوران» در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، اظهار داشت: مهم ترین تکلیف امروز ما اطاعت از ولایت و پیروی از فرامین ایشان است.

وی با اشاره به نقش طلاب در زمینه سازی ظهور، گفت: باید شروح دعای ندبه، مناجات امام صادق (ع) با امام زمان و دیگر ادعیه منصوب به حضرت حجت (عج) مورد مطالعه قرار گیرد و باید خودمان را برای یاری امام زمان در عصر غیبت و ظهور آماده کنیم.

کارشناس حوزوی اضافه کرد: در قرآن کریم بیش از ۱۲۰ مرتبه عمل صالح در کنار ایمان ذکر شده است و لذا کسانی می توانند در حکومت امام عصر نقش آفرینی کنند که دارای این دو خصوصیت باشند.

وی در ادامه به نقش احساس و عواطف در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: و این یک شاهکار خلقت الهی است که عقل معیشتی ما با حواس پنجگانه کار می کند تا نیازها و غرائز ما را تامین کنند. و متاسفانه انسان از مهم ترین رسالتش غافل شد و صرفا فقط به سمت برآورده کردن نیازهای خود رفت و بعد از آن دچار مشکلات و فتنه ها شد.

منتظری خاطرنشان کرد: کبر و غرور دینی با توجه به این که شخص باور نمی کند بدان دچار شود، خطرناک ترین نوع کبر است و حضرات معصومین ما را به تواضع در برابر مومنین دستور داده اند.

وی با بیان این که احساسات انسان را وادار به واکنش های سریع می کند و این امر خطاها را به دنبال دارد، افزود: عواطف برخلاف احساسات نخست با حقیقت هر پدیده‌ای روبرو می‌شود و تا زمانی که حقیقت مطلب را کشف کند، هیچ واکنشی نشان نمی دهد و از سوی دیگر حتی در مورد خودش باید به یقین برسد. و با عواطف یک سجیه اخلاقی دیگر به نام صبر و تحمل شکل می گیرد و تحمل و صبر به عنوان پیامبران درونی انسان، به ما مسیر را نشان می دهد.

کارشناس خانواده عنوان داشت: مادرخانواده دارای مهر و عطوفت است و این امر به هیچ وجه هوس را به دنبال ندارد و مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یک مکتب زنده و پویا امروز الگوی ده ها میلیون انسان شده است و ما تاثیرات آن را در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دیدیم.

وی با بیان این که احساسات در زندگی به دلیل سوق دادن انسان به سوی واکنش سریع، بسیار مخرب هستند، گفت: داشتن باور، نتیجه بخش بودن، داشتن تعهد و حس مسئولیت پذیری از شاخصه های عاطفه است و با مهر و عاطفه می توان به ساخت جامعه اسلامی کمک کرد و عاطفه تولید فرهنگ می‌کند اما احساسات قاتل فرهنگ است.

منتظری تصریح کرد: صالحان چون خود را همیشه بدهکار جامعه می‌دانند و به همین دلیل چیزی از خدا برای این دنیای خود طلب نمی کنند و در جامعه وقتی ارزش ها رشد کرد می توان یک جامعه سالم را پایه گذاری کرد.

وی محافظت بر نماز را یکی از عوامل حفظ انسان از گمراهی ها در آخرالزمان دانست و گفت: صالحان با اقامه نماز و عمل به منویات و دستورات الهی هم خود از شر شیطان و بلاهای آخر الزمان حفظ می شوند و هم به دلیل وجود آن ها در یک جامعه خداوند به مردمان آن نظر لطف می کند.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha