دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دیدار معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: باید فرهنگ ناب محمدی و ادبیات اسلامی در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از قم به سراسر کشور و عالم صادر شود و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که منحصراً باید این کار را بر دوش کشند؛ زیرا نباید مغلوب فرهنگ غربی شده و مصرف گرای علوم انسانی غربی باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بعد از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مراکز مشاوره اسلامی سماح، اظهار داشت: نظام هستی دارای ظاهر و باطنی می باشد که ظاهر این عالم بخشی از عالم به شمار می رود که با حواس پنجگانه امکان درک آن وجود دارد؛ اما باطن این عالم، عالمی است که با حواس پنجگانه قابل ارتباط و شناخت نیست.

وی افزود: خداوند انسان را به گونه ای خلق کرده است که یک پای آن در عالم ظاهر و ماده و پای دیگر آن در عالم معنا و باطن است و اصرار دارد تا انسان را از روابط مادی و معادلات دنیوی به غیب عالم و حقایق آن انتقال دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری اظهار داشت: پیامبران برای این فرستاده شدند که حقایق پشت پرده را برای انسان‌ها فاش کنند و بیان حقایق آنقدر ارزش دارند که تعداد ۱۲۴ هزار پیامبر برای شناساندن آنبه مردم فرستاده شدند تا مردم را به سوی حقایق، هدایت و راهنمایی کنند؛ چراکه اصل و خبر اصلی در همان حقایق و عالم معنا است.

وی ادامه داد: تعلق خاطر به دنیا و مادیات، حجاب مشاهده غیب عالم است؛ چراکه این امر مانع از آن می شود که چشم انسان ها به راز عالم و حقایق هستی باز شود و انسان ها وقتی به نظام علیّ و معلولی توجه می‌کنند از عالم واقع غافل شده و درصددند تا همه چیز را در قالب فرمول و قاعده و قانون در آورند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بیان داشت: ارتباط با غیب عالم چند گونه است که یکی از آن گونه ها ارتباط فطری است که جوهر آن در وجود همه انسان‌ها وجود دارد؛ اما این ارتباط با غبارها گرفتن، حجاب پیدا می کند و حجاب مانع از ارتباط بشر با عالم حقیقت می‌شود.

وی در ادامه افزود: حقیقت دینداری یعنی آن چیزی که خداوند متعال در نظر دارد که انسان ها از روابط مادی، دنیوی و معادلات عادی به روح ملکوتی و حقیقت عالم ارتقاء پیدا کنند؛ چراکه خلاصه دینداری همین بوده و ارسال تعداد ۱۲۴۰۰۰پیامبر نیز برای این خاطر شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز کرد: حوزه های علمیه در امتداد رسالت انبیا موظف به این هستند که پیام آسمانی برای شناخت حقایق را انتقال دهند؛ چراکه روحانیون و حوزه‌های علمیه سربازان دین هستند و باید پیام قدسی را که با تحقیقات و پژوهش های خاص نیز نمی توان به آن دست یافت، به جامعه انتقال دهند.

وی در ادامه افزود: باید تمامی علوم بخصوص علوم انسانی، توحیدی و الهی شود و وظیفه روحانیت تولید مدیریت، اقتصاد، مشاوره، تربیت و روانشناسی اسلامی است که در واقع اصل این که علوم انسانی به حوزه‌های علمیه وارد شد بر این اساس بود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهار داشت: وظایف ما در فضای مشاوره باید به این نکته دقت داشته باشیم که قرار نیست تا در مرکز مشاوره حوزه که به نام حوزه علمیه و پسوند اسلامی دارد، همان کاری را انجام دهیم که در سایر مراکز مشاوره غیر حوزوی انجام می پذیرد؛ زیرا مشاوره یک فرهنگ است و ما سخن و حرف تازه داشته و با ادبیات متفاوت به پیش می رویم و باید این ادبیات را به دیگران نیز صادر کنیم؛ نه اینکه ادبیات آنان را گرفته و ترویج دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: باید فرهنگ ناب محمدی و ادبیات اسلامی در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی از قم به سراسر کشور و عالم صادر شود و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که منحصراً باید این کار را بر دوش کشند؛ زیرا نباید مغلوب فرهنگ غربی شده و مصرف گرای علوم انسانی غربی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 0
    با سلام، شروین حاجیپور خواننده شعر برای در اغتشاشات اخیر ، جدیدا یک آهنگی خوانده به نام چشماتو ببند، که در واقع عادی سازی زنا و رابطه نا مشروع با زن شوهر دار(رابطه مثلثی) هست, واقعا دل آدم به درد میاد، با اینها مسامحه بشه تا ته ابتذال میرن. خواهش داریم با این ها برخورد بشه. آب زیادی داره سر بالا می‌ره قورباغه ها دیگه دارن زیاده روی میکنند.
    • يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَال CA ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      0 0
      ﷽. سلام دوست عزیز! دوست آرمان علی وردی گفت که او فکر می‌کرد شناسایی نمی‌شود، اما به صرف اینکه چهره مذهبی و حزب‌اللهی داشت، او را شناسایی کردند و از او خواستند به مقام معظم رهبری توهین کند، درست مانند داعش که از مدافعان حرم می‌خواستند به اهل بیت(ع) توهین کنند، که آرمان می‌گوید آقا نور چشم ما است! آقا هم به ما میگوید چشمتان به آرمان ها باشد(https://khl.ink/f/30832)! چه توصیه ی خوبی – ما چشممان را به نا پاک ببندیم و چشممان به آرمان ها باشد! گفتگو در برنامه های واتس اپ، تلگرام، تویتر، اینستاگرام و... ممنوعه! گفتگو حتما باید داخل برنامه شاد شهدا برگزار بشود، چه در داخل 🇮🇷، چه در خارج! چه ضرب المثل جالبی- «آب 💦که سر بالا رفت قورباغه 🐸 شعر 🎶 میخواند». شاید اشاره به غیرممکن بودن کاری میکند یا حکایت از بی‌نظمی و هرج و مرج میکند. قرآن هم اشاره و حکایت میکند! به کارهای غیرممکن که انجام میشوند به دست موسی! با فیسبوک قاسم هم با فیس (چهره) و هم با بوکِ (کتاب) سلیمانی های 🌏 آشنا می شویم! مثل فیسِ فرانسوی های امام زمانی (https://www.farsnews.ir/news/14010502000749)! سلیمانی های جهان هم شعر و سرود میخوانند و هم اشاره به کارهای غیرممکن میکنند! 🎶 «سنم کم است، اما - مثل موسی - دریا را برای تو میشکافم!» «خانه‌های قرآن با قاسم» از برنامه‌های لازم و ضروری است! 🔹«قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ [موسي به قوم خود گفت از خدا ياري جوئيد و استقامت پيشه كنيد كه زمين از آن خدا است و آنرا به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) واگذار مي‏كند و سرانجام (نيك) براي پرهيزكاران است.]»🔹قورباغه ها (و شعرشان!) را بگذاریم برای قوم مجرمین! 🔸«فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ [سپس (بلاها را پشت سرهم بر آنها نازل كرديم) طوفان و ملخ و آفت گياهي و قورباغه‏ ها و خون را كه نشانه‏ هائي از هم جدا بودند بر آنها فرستاديم (ولي باز بيدار نشدند) و تكبر ورزيدند و جمعيت گنهكاري بودند.]»🔸«كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ.» چه ضرب المثل جالبی! موسای انقلاب با چه زبانی بگوید عصای مقاومت که دریا شکافت با اوست؟ حضرت آقا گفتند بدانید خدا با ماست! 🇮🇷🌏🇵🇸
    • گوش👂🏼به فرمان CA ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      0 0
      شیرین بیان را باید خورد! بیان قرآن و قاسم شیرینه! فقط آنهایی که زبان نفهمند و گوششون سنگین است، قرآن را نمی فهمند و نمی شنوند. پیام رسانهای دشمن گوشمون را سنگین میکند! پیام رسانهای دشمن (چه دستگاه یا انسان) گوشمون را سنگین میکند! دستهای پنهان دشمن در گوشیمون گوشمون را سنگین میکند! پیام رسانهای دشمن هم نا أمن هستند، هم نا پاک و هم استفاده از آنها به بهای خون یک کودک 🇵🇸 تمام می شود. باید بت و گوساله ی امروز را بشناسیم، بشکنیم و بسوزانیم قبل از آن که دشمن قرآن، مسجد و ما و فرزندانمون را بسوزاند. باید باطل و دروغ دشمن را انداخت تو سطل آشغال - و از هیچی نترسیم! ما در خارج 🇮🇷 هستیم و از پیام رسان های غرب (یا غرب زده) استفاده نمی کنیم، تبلیغشون هم نمی کنیم. ما از اینترنت ماهواره ای استارلینک استفاده نمیکنیم! و با شیطان مشارکت نمیکنیم! ما حق انتخاب داریم – حق انتخاب حق یا باطل! ما دلمان میخواهد روزی برسد همه بتوانند از فناوری و علم و نور ایران و اسلام استفاده بکنند! اگر ماهواره نور در دسترس است، اگر واکسن نورا در دسترس است، خود نور هم در دسترس است! «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.» چه ضرب المثل جالبی! ما دلمان میخواهد روزی برسد همه حق را بشناسند! 🔻(https://khl.ink/f/21405):«از نظر پیغمبر اکرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است که:«علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی کجا ایستاده است، او چه میکند، انگشت اشاره‌ی او به کدام سو است. زندگی امیرالمؤمنین یک چنین زندگی ای است.»🔻ما هوادار حق هستیم و میل ما با علی(ع) و سید علی! 🎶 جان جان جانان علی، ماییم گوش👂🏼به فرمان سید علی!