سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
فیلم مقاومت

حوزه/ جلال غفاری غدیر گفت: این رویداد سینمایی به سینما نگاهی صرفاً سینمامحور ندارد بلکه بیشتر تأکید ما روی مضمون است. در ضمن نگاهی تک‌بعدی به بحث مقاومت نداریم بلکه رویکردمان گفتمان‌محور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور امروز هفتم اسفند در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

در این جلسه جلال غفاری غدیر دبیر جشنواره، سید محمد حسینی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمدعلی مومنی مدیر کمیته بین‌الملل جشنواره و رفیعی دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند. در ابتدای جلسه غفاری گفت: این رویداد سینمای به صورت دوسالانه برگزار می‌شود برای همین ایجاد هیجان در بین هنرمندان امری سخت و دشوار است. ولی آنچه در واقعیت دیدیم ما را شگفت‌زده کرده چون هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم. این رویداد سینمایی به سینما نگاهی صرفاً سینمامحور ندارد بلکه بیشتر تأکید ما روی مضمون است. در ضمن نگاهی تک‌بعدی به بحث مقاومت نداریم بلکه رویکردمان گفتمان‌محور است.

وی افزود: سینمای شهید و شهادت، سینمایی خلیج فارس، سینمای امید صادق، سینمای دفاع مقدس هشت ساله ایران، سینمای انقلاب اسلامی، سینمای زنان مقاومت، سینمای پیشرفت، سینمای افول آمریکا، سینمای فلسطین، سینمای جبهه مقاومت، سینمای دفاع از حرم، سینمای مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای خیزش و نهضت جهانی مستضعفین، سینمای وحدت اسلامی، سینمای عبرت‌های تاریخ مقاومت، سینمای جوانان و سبک زندگی مقاومت و سینمای اربعین ۱۷ موضوع این جشنواره را در برمی‌گیرد. درضمن این رویداد سینمایی ۵ بخش دارد. بخش اصلی، بخش نسل روایت، بخش دفاع مقدس، بخش جهان بدون اسرائیل و بخش روایت قلم ۵ بخش رویداد سینمای را برمی‌گیرد. جایزه هر یک از این بخش‌ها به نام یکی از مفاخر کشور نامگذاری شده است. جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، جایزه شهید محسن حججی، جایزه مرحوم رسول ملاقلی پور، جایزه شهید عماد مغنیه و جایزه شهید آوینی جوایزی هستند که در ۵ بخش جشنواره به برگزیدگان داده می‌شود.

دبیر جشنواره با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس موضوعات هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود گفت: همان‌گونه که شخصیت‌های برجسته‌ای چون شهید چمران، شهید بروجردی، شهید همت و ... در هشت سال دفاع مقدس وجود دارد موضوعات دفاع مقدسی نیز دایره کارکردشان بسیار وسیع است تنها کافی است با دقت و ظرافت بیشتری به آن پرداخته شود. اختتامیه در بندر کنگان در خلیج فارس خواهد بود. در این جشنواره کارگاه‌های مختلفی با حضور اساتید برگزار می‌شود. همچنین هم‌زمان با نمایش آثار در جشنواره در ۳۱ استان کشور نیز اکران خواهیم داشت. این امر در راستای مردمی کردن جشنواره است.

وی اعلام کرد: در بخش اصلی ۶۷۴ اثر، در بخش نثر روایت ۲۹۱ اثر، در بخش جایزه دفاع مقدس ۳۵۲ اثر، در بخش جهان بدون اسرائیل ۱۴۹ فیلم و در بخش روایت قلم ۴۰۰ فیلمنامه و ۲۰۰ پژوهش وجود دارد.

سید محمد حسینی دیگر سخنران این مراسم نیز تصریح کرد: جشنواره مقاومت می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند که تولیدات به سمت خاص هدایت شود و این اتفاق در جشنواره فیلم مقاومت هم می‌تواند رخ دهد. جشنواره مقاومت به سینمای ایران شخصیت می‌دهد چون الگوها و شاخصه‌های که در آن قرار دارد کاملاً ملی و ایرانی است. همچنین جشنواره گامی در جهت وفاق ملی است ممکن این است زیرا در هر عرصه‌ای اختلاف نظر وجود داشته اما در حوزه دفاع مقدس یکپارچگی کاملی دیده می‌شود چون همه به بحث ایثار و فداکاری به دیده احترام می‌نگرند. این جشنواره کارکرد ایدئولوژیک دارد اما آرمان‌ها و هدف‌هایش مشخص است.

محمدعلی مومنی مدیر کمیته بین‌المللی نیز در این نشست بیان کرد: بیش از ۵۰ کشور برای این جشنواره اثر فرستاده‌اند این اتفاقی مطلوب برای فستیوال مقاومت محسوب می‌شود همچنین بیش از ۳۰۰ فیلمساز غیر ایرانی در این رویداد حضور دارند و درنهایت ۵۰۰ اثر نیز برای نمایش در این بخش متقاضی حضور بودند. از ۲۰ کشور جهان نیز مهمان در جشنواره حاضر خواهد بود و ۴ هیئت سینمای از کشورهای مختلف در فستیوال مقاومت حضور پیدا کردند.

مدیر کمیته بین‌الملل در پایان تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که روی آن تأکید ویژه داریم تولید مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت است زیرا اگر این اتفاق رخ دهد هم بر کیفیت آثار افزوده خواهد شد و هم دایره مخاطبان آن گسترده‌تر می‌شود. یکی دیگر از اقدامات بخش بین‌الملل راه‌اندازی غرفه‌های فروش فیلم است این بخش به معنای بازار فیلم نیست اما تلاش می‌شود فیلم‌های که در حوزه مقاومت تولید می‌شود در معرض دید جهانیان قرار گیرد.

داوود کنشلو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha