سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حجت‌الاسلام سعید فراهانی فرد

حوزه/ اولین همایش بین المللی "زیست شناسی گیاهان دارویی" سه شنبه و چهارشنبه نهم و دهم اسفندماه در دانشگاه قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم، امروز در نشست خبری تشریح برنامه های اولین همایش بین المللی "زیست شناسی گیاهان دارویی" که در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، در سخنانی گفت: گیاهان دارویی از جمله گل محمدی که فرآورده اولیه آن گلاب محسوب می‌شود و همچنین اسانس‌های تولیدی آن با قیمت‌های بسیار بالایی به فروش ‌می‌رسد لذا ورود گیاهان دارویی به عرصه صادرات در ارزآوری برای کشور موثرخواهد بود.

وی افزود: در حوزه گیاهان دارویی کارهای زیادی انجام شده است اما در بحث زیست شناسی گیاهان دارویی که برای اولین بار در حال مطرح شدن است یکی از اهداف این کنفرانس، ارتقا و افزایش کارایی، کارآمدی و کیفیت گونه‌های گیاهان دارویی برای صادرات کشور است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم با بیان اینکه بیش از ۸ هزار گونه گیاهی داریم، خاطرنشان ساخت: حدود ۸۰۰ نوع از آن‌ها جنبه‌های دارویی بالفعل دارند و ۲۳۰۰ نوع از گونه‌های گیاهی ظرفیت انجام تحقیقات پژوهشی در حوزه دارویی دارند.

حجت الاسلام فراهانی فرد ابراز داشت: در دولت سیزدهم نگاه دانشکده‌های پزشکی ما نسبت به طب سنتی و گیاهان دارویی نگاه مثبتی شده و این مسئله مورد حمایت قرار دارد.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه قم بیان کرد: اولین همایش بین المللی "زیست شناسی گیاهان دارویی" سه شنبه و چهارشنبه نهم و دهم اسفندماه در دانشگاه قم برگزار می‌شود و دکتر مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنران ویژه در افتتاحیه این همایش هستند.

در ادامه این نشست خبری، دکتر مرتضی یوسف زادی عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه قم نیز گفت: به مناسبت سال ۲۰۲۲ سال جهانی علوم پایه، گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه قم با همکاری انجمن فیزیولوژی گیاهی ایران و اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی اولین همایش بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی برگزار می‌کند.

وی افزود: در کنار همایش حدود بیست شرکت دانش بنیان و در حال رشد از مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی جهاد کشاورزی و دانشگاه قم در همایش شرکت دارند.

یوسف زادی در پایان سخنان خود خاطرنشان ساخت: یک نشست تخصصی در حوزه اقتصاد گیاهان دارویی با عنوان پتانسیل‌ها و چالش‌های اجرایی آن نیز در روز اول همایش برگزار می‌گردد، در حاشیه این همایش نیز نشست شرکتهای مرکز رشد و شرکتهای دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی با حضور اقای دکتر مهدی سیف سهندی رئیس ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha